mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Rejestrować samochód poza granicami?

Rejestrować samochód poza granicami?

Jedną z niezaprzeczalnych zalet wejścia Polski w szeregi Wspólnoty Europejskiej była możliwość poruszania się bez przeszkód samochodem po drogach wszystkich krajów członkowskich. Niewiele jednak osób zdaje sobie sprawę, co powinno robić, kiedy zmienia miejsce swojego pobytu. Czy powinno się wówczas przerejestrować także swoje auto?

Rejestrować samochód poza granicami?
Kwestie związane z rejestrowaniem i ubezpieczaniem w Polsce samochodów sprowadzanych zza granicy są znane chyba wszystkim, którzy choć trochę interesują się tematem. Co jednak w sytuacji odwrotnej? Załóżmy, że mieszkamy w Polsce, tutaj mamy zarejestrowany i ubezpieczony samochód. Z jakiegoś powodu musimy jednak na stałe wyjechać za granicę i tam zamieszkać. Oczywiście nie chcemy rozstawać się z naszym autem. Co w takiej sytuacji? Czy przenosząc się na stałe zagranicę, musimy przerejestrowywać nasze auto? Czy musimy na nowo ubezpieczać go w kraju, w którym będziemy go odtąd używać? Okazuje się, że niekoniecznie... Choć sprawa nie jest tak do końca oczywista.

Teoretycznie można...
Z prawnego punktu widzenia ubezpieczenie OC jest bezpośrednio związane z terytorium, na którym zarejestrowany jest nasz pojazd. Oznacza to, że samochód zarejestrowany w Polsce właśnie tutaj powinien być również ubezpieczony.

– Przeprowadzając się za granicę nie mamy obowiązku przerejestrowywania naszego auta. Nie robiąc tego nie możemy również zawrzeć za granicą pełnego, rocznego ubezpieczenia. Jednak od dnia 1 maja 2004, a więc od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej ubezpieczenie OC posiadacza pojazdu jest ważne już nie tylko w Polsce, ale również – na zasadzie wzajemności – na terenie pozostałych 24 krajów UE, a także Chorwacji, Szwajcarii, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu. Tym samym, przeprowadzając się za granicę, nie zmieniając jednocześnie obywatelstwa, możemy zabrać ze sobą zarejestrowany i ubezpieczony w Polsce samochód i jeździć nim na terenie innego kraju – tłumaczy Krzysztof Wiliński, specjalista ds. ubezpieczeń z portalu ubezpieczenie.pl.

Jeździmy więc naszym autem, na polskich rejestracjach, z polskim ubezpieczeniem, na terenie państwa, w którym właśnie zamieszkaliśmy. I formalnie wszystko jest w porządku. Jednak niestety, w praktyce czasem nie jest aż tak różowo. Jak tłumaczy ekspert, w zależności od kraju, taka sytuacja może wiązać się również z pewnymi komplikacjami, które mogą spotkać właściciela pojazdu.

W praktyce bywa różnie
Weźmy na przykład Niemcy. Często zdarza się, że Polacy zamieszkali i zameldowani na terenie tego kraju (bądź z podwójnym obywatelstwem) rejestrują i ubezpieczają swój samochód w Polsce, gdzie jest to znacznie tańsze niż w Niemczech. Jednak prawo naszych zachodnich sąsiadów nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości – nie powinno się tak robić. Paragraf 1. niemieckiego rozporządzenia o "międzynarodowej komunikacji samochodowej" stanowi, że pojazdy posiadające międzynarodowe lub zagraniczne zaświadczenie o dopuszczaniu do ruchu mogą jeździć na terytorium Niemiec, jednak wyłącznie tymczasowo (tj. do jednego roku).

Wyjątek stanowi sytuacja, w której dany pojazd na terenie kraju "przebywa regularnie". W rozumieniu niemieckiego prawa miejsce "regularnego przebywania" to takie, z którego podejmowana jest jazda samochodem. Tym samym mieszkając w Niemczech i regularnie używając samochodu zarejestrowanego i ubezpieczonego w Polsce – działamy przeciw niemieckiemu prawu o ruchu drogowym. Jeśli więc w wyniku kontroli wyjdzie na jaw, że od dłuższego czasu jeździmy po niemieckich drogach samochodem zarejestrowanym i ubezpieczonym w Polsce, może nas to słono kosztować. Próby tłumaczenia funkcjonariuszom, że tak naprawdę nie mieszkamy w Niemczech, a np. przyjechaliśmy tylko w odwiedziny, bądź jesteśmy tu "przejazdem" - raczej nie są w tej sytuacji wskazane.

Prawodawstwo różnych krajów nie jest w tej kwestii jednolite. Przykładowo we Francji, nie jest formalnie zabronione poruszanie się pojazdem przebywającym regularnie na terenie tego państwa, a zarejestrowanym i ubezpieczonym w innym kraju. - Trzeba jednak liczyć się z tym, że raz do roku będziemy musieli jeździć do Polski na przegląd techniczny, a w przypadku zgubienia dowodu nasze auto może wrócić do kraju na lawecie – wyjaśnia Krzysztof Wiliński.

Musimy też liczyć się z tym, że w razie wypadku załatwianie formalności z ubezpieczycielem na odległość z pewnością będzie sprawą kłopotliwą bez względu na kraj, w którym przebywamy. Także odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela w Polsce może okazać się znacznie niższe, niż koszt naprawy naszego auta zagranicą.

Jeździć na polskich rejestracjach i z polskim ubezpieczeniem, czy dla świętego spokoju przerejestrować i ubezpieczyć samochód w kraju, w którym planujemy zamieszkać? Jak widać ciężko udzielić w tej kwestii jednoznacznej odpowiedzi. Taniej, lecz z pewnym ryzykiem i możliwymi komplikacjami, czy pewniej, ale znacznie drożej? Na to pytanie każdy zainteresowany musi odpowiedzieć sobie sam. Jednak wcześniej warto dokładnie zapoznać się z prawodawstwem obowiązującym w danym kraju.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Trzecia tablica będzie w końcu legalna

Trzecia tablica będzie w końcu legalna

Finanse i prawo 2015-12-28

Komentuj:

~jowita 2010-08-04

co za bzdury, gdzie redaktor?

~Franz 2010-08-04

no ale widzisz, nie do końca masz racje, w takiej Francji nikt Cie nie będzie ścigał z tego powodu, że mieszkasz sobie tam, ale masz auto na polskich blachach. Podobnie jest jeszcze chyba w paru innych krajach europejskich, ale co do Francji jestem pewnien w 100 proc.

~_alei 2010-08-04

Jakies niedorzeczne rzeczy ktos pisal. Obywatelstwo nie ma wplywu na ubezpiecznie samochodu w EU (po wejsciu PL do EU), kazdy Polak, czy Francuz ma obywatelstwo EU (patrz odpowiednia Dyrektywa) i nie ma to zadnego znaczenia jakie i ile kto ma obywatelstw. Istotne jest miejsce REZYDECJI w danym kraju EU. Kazdy kto pracowal w UK czy Irlandii dobrze wie o co chodzi. Zgodnie Dyrektywą o swobodnym przeplywie osob, żden kraj EU nie moze nam zabronic mieszkac w danym kraju. Do 90 dni jestesmy tynczasowi (mozna by powiedzec turystami), a przebywajac powyzej 90 znid w danym kraju EU na stale powinnismy sie zameldowac administracyjnie (zwyle odbywa sie to w odpowiednim urzedzie lub na Policji) i zmienic swoje miejsce rezydencji (np. z polskiego na niemieckie czy francuskie). W tym momencie powinnismy sie wymeldowac z rezydencji w Polsce (obywatelsto nadal polskie mamy i nikt z tego nie rezygnuje), co skutkuje tym chociazby ze nie bedziemy skladac PIT-ów (chyba ze mamy dochody jeszcze w PL). To tak jabysmy sie "przeryzedendowali" w Wawy do Wrocka, zmieniamy miescowosc Urzedów. I teraz jezeli zostalismy juz rezydentem Włoch, Francji, Czech, Slowacji (otrzmyjemy tam oczywicie stosowny dokument czasem nawet dowod osobisty), MAMY OBOWIAZEK przerejestrowac auto na lokalne numery, musiemy je ubezpieczyc i dokonac badania technicznego (jezeli jest wymagane, bo zwykle jest ono przenaszalne do innego kraju EU), czasem wiąze sie to tez z wymiana np. Prawa jazdy na lokalne kraju jezeli jest taki miejscowy przepis (ale zwykle nie ma potrzeby). I o tym mowi niemiecki przepis, ze rezydencji musza zarejetrowac samochody lokalnie, podobnie zreszta. w Irlandii czy UK. I nic nie ma do tego obywatelstwo (jakas osoba niezbyt znajaca sie na tym pisala artykuł), nadal mamy polskie obywatelstwo a rezydencje mamy gdzie indziej. Obywatelstow generalnie jest potzrebne do nabycia praw wyborczych i tyle, bo rezydent we Francji z polskim obywatelstwem moze glosowac w polskich wyborach parlamentarnych czy prezydenckich. ----------------------------------------------------------------------------- Istotnym elementem skutkujacym obowiazek przerejestrowania samochodu jest zmiana rzydencji. !!!!!!! nie obywatelstwa.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport