mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Rewolucyjne zmiany wchodzą w życie

Rewolucyjne zmiany wchodzą w życie

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o kierujących pojazdami, która po wielu latach i licznych poprawkach w końcu wejdzię w życie. Wśród najważniejszych nowości warto wymienić kursy reedukacyjne dla piratów drogowych, nadzór nad młodymi kierowcami oraz zmiany w kategoriach prawa jazdy.

Rewolucyjne zmiany wchodzą w życie
Tak długi termin wprowadzania w życie ustawy o kierujących pojazdami świadczy o niewątpliwej wadze tego aktu prawnego, jak i o sporach wokół niego. Jak wskazywali bowiem twórcy przepisów, głównym celem tej ustawy jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach i zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych. Jak się przyjrzeć najważniejszym punktom ustawy - przepisy dotyczące młodych kierowców, piratów drogowych, szkoleń kierowców - to nie sposób nie przyznać racji, że rzeczywiście w większości mogą one mieć znaczny wpływ na poziom bezpieczeństwa na drogach.

W przypadku młodych kierowców (i nie chodzi tu o wiek, a o staż), przez okres dwóch lat będzie ich obowiązywał okres próbny. To następstwo faktu, że według statystyk aż ok. 43% wypadków jest spowodowana przez kierowców w wieku 18-24 lat. Ten okres szczególnego nadzoru będzie wydłużany o kolejne dwa lata, jeśli kierowca popełni dwa wykroczenia drogowe przeciw bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Młody kierowca będzie musiał zaliczyć wówczas także kurs reedukacyjny. W przypadku trzech wykroczeń, bądź jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, będzie musiał się pożegnać z prawem jazdy.

Dodatkowo w okresie próbnym, pomiędzy 4 a 8 miesiącem od wydania prawa jazdy, kierowca będzie zobowiązany odbyć kurs doszkalający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń drogowych. Przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego auto, którym będzie poruszać się młody kierowca, powinno być oznakowane zielonym symbolem liścia klonowego. Ponadto w tym pierwszym okresie na obszarze zabudowanym nie będzie mógł przekraczać prędkości 50 km/h, poza obszarem zabudowanym - 80 km/h, a na autostradach oraz drogach ekspresowych dwujezdniowych - 100 km/h. Nie będzie też mógł w tym czasie pracować w charakterze kierowcy.

Kurs reedukacyjny czeka także na piratów drogowych, którzy w ciągu jednego roku przekroczą granicę 24 punktów karnych, za co dziś odebrane by im zostało prawo jazdy. To niby dobra wiadomość, ale znikną jednocześnie kursy, za udział w których dziś można sobie obniżyć liczbę punktów o sześć. Osoby, które ponownie, w ciągu pięciu lat od pierwszego skierowania na kurs reedukacyjny, otrzymają 24 punkty tracą automatycznie prawo jazdy. Aby je ponownie uzyskać, będą musiały odbyć szkolenie oraz zdać egzaminy. A następnie będą traktowani jak wszyscy początkujący kierowcy, z dwuletnim okresem próbnym włącznie.

Istotne zmiany dotyczyć też będą prawa jazdy na motocykle. Wprowadzone zostaną tu nowe kategorie. Najmłodsi, już od 14 roku życia, będą mogli się ubiegać o prawo jazdy kategorii AM, które zastąpi obecną kartę rowerową (dziś kartę motorowerową można uzyskać już w wieku 13 lat), a pozwoli także na poruszanie się coraz bardziej popularnymi w naszym kraju quadami (ale tylko lekkimi). Aby uzyskać to prawo jazdy trzeba będzie ukończyć kurs w ośrodku szkolenia kierowców, a następnie zdać egzamin państwowy w WORD-zie. Od 16 roku życia będzie można starać się o kat. A1, która z kolei daje prawo do jazdy motocyklami z silnikiem o pojemności 125 cm3 i o mocy do 11 kW (do 15 kW w przypadku motocykli trzykołowych). Aby prowadzić mocniejsze jednostki (kat. A2) - do 35 kW - niezbędne będzie ukończenie 18 roku życia. Z kolei wiek uprawniający do prowadzenia najmocniejszych motocykli, został przesunięty z 18 do 24 lat. Wcześniej o kategorię A będzie można się starać, jeśli kandydat przez co najmniej dwa lata będzie w posiadaniu prawa jazdy kat. A2.

W przypadku praw jazdy wprowadzona zostanie także ich okresowość. Kategorie prawa jazdy z grupy A oraz B, a także T, będą ważne przez 15 lat. Wszystkie pozostałe tylko przez pięć. Okresy te mogą być krótsze, jeśli tak wynika z orzeczenia lekarskiego.

Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza także bardziej rygorystyczne wymagania wobec instruktorów nauki jazdy oraz szkół nauki jazdy. Zwiększy się nadzór nad szkołami, a sami instruktorzy będą poddawani dokładniejszym badaniom lekarskim i psychologicznym, ponadto czekają ich kursy doszkalające.

Podobne wiadomości:

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w 2017

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w...

Finanse i prawo 2016-11-23

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Finanse i prawo 2016-11-11

Komentuj:

~Darek 2011-02-04

O co chodzi z tą okresowaścią? To znaczy, że co 15 lat nowe prawko trzeba będzie wyrabiać?

~robin 2011-02-03

"W przypadku młodych kierowców (i nie chodzi tu o wiek, a o staż), przez okres dwóch lat będzie ich obowiązywał okres próbny. To następstwo faktu, że według statystyk aż ok. 43% wypadków jest spowodowana przez kierowców w wieku 18-24 lat." A to jest trochę bez sensu ?!?! To problemem jest wiek "18-24 lata" czy staż?

marko1 2011-01-28

Autor artykułu zapomniał dodać że 16 latek też możne prowadzić samochód o całkowitym ciężarze do 500 kg, jak również nie będzie można ukarać takiego 16 latka za wykroczenie drogowe nie skutkujące z przestępstwem na dzień dzisiejszy w myśl kk.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport