mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Stanowisko PIM dot. raportu UOKiK

Stanowisko PIM dot. raportu UOKiK

Polska Izba Motoryzacyjna wydała stanowisko do raportu kontroli wzorców umownych stosowanych przez dealerów samochodowych przygotowanego przez UOKiK.

W raporcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 11 lutego br. przeprowadzona została analiza wzorców umów oraz wzorców umów gwarancyjnych na grupie 35 dealerów reprezentujących 22 marki samochodów. Z raportu tego wynika, iż w 80% przypadków umowy te zawierały niedozwolone klauzule.

PIM, jako organizacja reprezentująca stacje dealerskie i warsztaty naprawcze, nie zgadza się z wnioskami zawartymi w raporcie UOKiK, który za zaistniałą sytuację obarcza wyłącznie sprzedawców samochodów. "Dokumenty związane ze sprzedażą samochodów do klienta indywidualnego w zdecydowanej większości przypadków przygotowywane są centralnie przez importera lub producenta aut, a następnie są rozsyłane jako standard obowiązujący w danej sieci stacji dealerskich. Dealerzy nie mają na nie zazwyczaj żadnego wpływu." - czytamy w stanowisku PIM.

Zarzut nieprawidłowości związany z możliwością zmiany ceny przez sprzedawcę już po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa do odstąpienia od niej, PIM również uzasadnia umowami z producentem. "Postanowienia związane ze stroną finansową wynikają wprost z umów zawieranych przez importera samochodów z dealerami, które niestety zawierają liczne tzw. "klauzule niedozwolone". Zapisy niekorzystne dla dealerów w konsekwencji znajdują swój ślad w umowach z klientami."

Natomiast nieprawidłowości we wzorcach umów gwarancyjnych to, wg PIM, także nie jest wina firm dealerskich. "Gwarancja zgodnie z prawem jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta, a nie sprzedawcy samochodów. Dealer samochodów nie ustala sam zasad zachowania lub utraty gwarancji."

Na zakończenie swego oświadczenia Polska Izba Motoryzacji "wezwała UOKiK do pilnego zajęcia się tą sprawą, która w konsekwencji prowadzi do niezgodności z prawem w umowach z klientem końcowym i szkodzi wszystkim słabszym uczestnikom rynku dystrybucji samochodów tj. tak sprzedawcom samochodów jak i ich klientom."

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Range Rover Sport – lifting dodał mu mocy
Range Rover Sport – lifting dodał mu mocy
Brytyjski producent wprowadza na rynek odświeżoną wersję modelu Sport. Przy tej okazji inżynierowie wzięli na warsztat najmocniejszą wersję oznaczoną logo SVR.