mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Szkodliwy podatek ekologiczny

Szkodliwy podatek ekologiczny

Krajowa Izba Gospodarcza jest przeciwna wprowadzeniu podatku ekologicznego w wersji przedstawionej przez Ministerstwo Finansów. Projekt ustawy ma głównie charakter fiskalny i tylko w niewielkim stopniu sprzyja swojemu podstawowemu celowi – ochronie środowiska naturalnego – uważa KIG.

Szkodliwy podatek ekologiczny

Uchwalenie proponowanej przez Ministerstwo Finansów ustawy w proponowanym kształcie będzie niekorzystne dla całego rynku motoryzacyjnego w Polsce, a w szczególności dla i tak już coraz gorzej prosperujących salonów sprzedaży nowych samochodów – podkreśla Andrzej Arendarski, Prezes KIG.

Z przeprowadzonych symulacji wynika, że wartość podatku przy zastosowaniu proponowanych przez MF obniżek, nie wzrasta w sposób ciągły wraz z wiekiem pojazdu. Zaproponowana konstrukcja podatku ekologicznego doprowadza do sytuacji, w której import samochodów 5-6 letnich spełniających normę Euro 2 lub Euro 3 staje się bardziej opłacalny niż pierwsza rejestracja na terenie Polski pojazdu nowego i zgodnego z normą Euro 4. Jest to sprzeczne z ideą ochrony środowiska, jaka powinna być związana z projektowanym podatkiem ekologicznym.

Podatek ekologiczny powinien preferować zakup nowych lub używanych samochodów posiadających najbardziej rygorystyczne normy zużycia spalin Euro 4 i Euro 5. W ocenie Krajowej Izby Gospodarczej auta te powinny być zwolnione z podatku ekologicznego. W chwili obecnej są to w przeważającej większości samochody nowe lub samochody, których wiek nie przekracza dwóch lat.

Sprzedaż nowych aut w Polsce spadła w 2005 r. w stosunku do roku 2004 o 82,6 tys. sztuk i wyniosła 235,5 tys. Import używanych samochodów wzrósł w 2005 r. w stosunku do roku 2004 o 58,9 tys. sztuk i wyniósł 870,7 tys.

Nie możemy zgodzić się ideą podatku ekologicznego, który będzie preferował import starych, używanych samochodów o normie emisji spalin Euro 2 i Euro 3, kosztem polskiego rynku sprzedaży nowych samochodów, posiadających najwyższe normy emisji spalin. Idea projektu powinna ograniczyć rejestracje po raz pierwszy na terenie naszego kraju starych samochodów, co bezpośrednio wpłynie na ochronę środowiska naturalnego i koszty związane m.in. z recyklingiem – dodaje Andrzej Arendarski.

Krajowa Izba Gospodarcza apeluje do Ministerstwa Finansów o przyjęcie projektu ustawy o podatku ekologicznym, który będzie dotyczył tylko i wyłącznie samochodów nie spełniających normy emisji spalin EURO 4. Tego typu rozwiązanie jest najbardziej proekologiczne, racjonalne z fiskalnego punktu widzenia oraz zgodne z przepisami Unii Europejskiej i orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości.

Czytaj także:
Czas na podatek ekologiczny (2006-04-19)


Podobne wiadomości:

Czas na podatek ekologiczny

Czas na podatek ekologiczny

Finanse i prawo 2006-04-19

Komentuj:

~czarny 2006-05-29

A ja jestem pilotem z Orbisu...

~adag 2006-05-26

ekologiczny a szkodliwy - ot ciekawe

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport