mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Szkoły jazdy doszkalają nielegalnie

Szkoły jazdy doszkalają nielegalnie

Większość działających w naszym kraju ośrodków szkolenia kierowców działa nielegalnie prowadząc kursy reedukacyjne dla osób, które, mimo posiadania uprawnień do kierowania samochodem, czują się niepewnie za kierownicą. Takie stanowisko zajęło ostatnio Ministerstwo Infrastruktury.

Szkoły jazdy doszkalają nielegalnie
Kto może doszkalać?
Opinia ta zawarta została w odpowiedzi na zapytanie, które do resortu skierowało niedawno Polskie Stowarzyszenie Motorowe. Zarząd PSM-u, chcąc wyjaśnić niejasną sytuację na rynku szkoleń, zapytał, czy przedsiębiorcy, wykonujący działalność gospodarczą polegającą na doskonaleniu techniki jazdy niewymagającej w praktyce infrastruktury do specjalistycznych zajęć, działają legalnie i czy w związku z tym wymagany powinien być tu wpis do rejestru u wojewody. Wśród tego typu szkoleń wymieniono m.in. reedukację osób posiadających uprawnienia, które z różnych przyczyn nie prowadziły pojazdu przez długi okres oraz szkolenia sprawdzające umiejętności pracownika przed wydaniem auta służbowego, szkolenia jazdy quadami, eco drivingu, jazdy defensywnej oraz wielu innych, które nie wymagają posiadania specjalnej infrastruktury wymaganej przepisami.

W odpowiedzi departamentu transportu można przeczytać, że szkolenia z doskonalenia techniki jazdy osób, które posiadają już uprawnienia do kierowania pojazdami, nie mogą być prowadzone na innych zasadach niż po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek doszkalania techniki jazdy (ODTJ). Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Andrzej Bogdanowicz podkreśla tu, że kwestie te w jasny sposób reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym, która mówi, że działalność gospodarcza w zakresie doskonalenia techniki jazdy osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym stanowi działalność regulowaną, dlatego wymagane jest tu uzyskanie wpisu do odpowiedniego rejestru.

Co z tego wynika?
Odpowiedź ta jasno wskazuje, że wszelkie ośrodki, które prowadzą szkolenia dla osób posiadających już uprawnienia, robią to niezgodnie z przepisami. Sprawa dotyczy głównie ośrodków szkolących na podstawowe kategorie. Większość ma przecież w swojej ofercie możliwość odbywania "przypominających" jazd dla osób, które mają prawo jazdy, ale już od dłuższego czasu nie siedziały za kółkiem.
– Wynika z tego, że wszyscy łamią prawo – śmieje się pan Tomasz, właściciel jednego z OSK w Zachodniopomorskiem. – Wszystkie szkoły, które znam, dopuszczają możliwość doszkalania osób które dawno nie jeździły. Nie spotkałem się, żeby ktoś miał z tego powodu jakieś nieprzyjemności. ODTJ-otów jest mało i nie wyobrażam sobie, żeby np. osoba, która chciała przez dwie godziny obyć się ponownie za kierownicą, musiała szukać gdzieś w Polsce specjalnego ośrodka.

Markowe szkoły
Oprócz tradycyjnych szkół jazdy podobną działalnością zajmują się również szkoły doskonalące umiejętności prowadzenia pojazdów, które prowadzone są przez znane marki samochodowe, przez co stać je na zakup lub dzierżawę infrastruktury niezbędnej do prowadzenia ODTJ-otu.

– Ustawa istotnie przewiduje, że aby prowadzić zajęcia doskonalące technikę jazdy, należy mieć status ODTJ-otu – mówi Michał Kopeć, dyrektor markowanej przez Skodę Szkoły Auto. – Aby na przykład prowadzić zajęcia z eco drivingu, trzeba niestety posiadać do tego specjalny plac, który jest tak naprawdę w tym przypadku zbędny. My również musieliśmy zarejestrować swoją działalność jako ODTJ i wydzierżawić infrastrukturę, która w przypadku wielu szkoleń nie jest wykorzystywana. Ustawa jest w tym przypadku nieżyciowa.

Jak dotąd brak jest doniesień o jakichkolwiek konsekwencjach dla niebędących ODTJ-otami autoszkół, które prowadzą zajęcia reedukacyjne i doszkalające.

- Można dyskutować o celowości niektórych zapisów, jak np. obowiązek posiadania specjalnej infrastruktury przez przedsiębiorcę, który doszkala kierowców tylko w ruchu drogowym, ale nie zwalnia to nikogo z obowiązku przestrzegania prawa. A w świetle obowiązujących przepisów OSK nie może szkolić nikogo, kto już posiada właściwe uprawnienia do kierowania pojazdem - mówi Adam Goss, kierownik Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Automobilklubu Polski. - Tajemnicą poliszynela jest, że OSK takie doszkalania prowadzą. I albo wpisują te osoby do ewidencji nieprawnie, albo biorą po prostu pieniądze do kieszeni bez żadnych formalności. Jednak w przypadku jakiejkolwiek kontroli lub nieszczęścia podczas szkolenia OSK narażają się na poważne kłopoty.

Podobne wiadomości:

Holandia mówi

Holandia mówi "nie" silnikom spalinowym?

Aktualności 2016-04-18

Zimowy wyjazd na narty - jak się przygotować

Zimowy wyjazd na narty - jak się przygotować

Bezpieczna jazda 2016-02-16

Komentuj:

~TUTU 2015-11-04

KUPUJĄ SAMOCHODY Z DOTACJI. ZAKŁADAJĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSP. I JEŻDŻĄ , BEZ PODATKÓW .

~zen 2010-04-23

15 lat "w automatach", chciałem sobie przypomieć, zapłaciłem za 2 godziny punciakiem na placu i tyle, na cholerę mi szkoła jazdy przy przebiegach ponad 120 tys. rocznie, z drugiej strony mogłem pożyczyć od brata i porozbijać się po ulicy :))

~ding dong 2010-04-23

nie rozumiem jak trzeba przypominać sobie jak sie jeździ, przecieć tego sie nie zapomina jak jazdy na rowerze czy sexu

~chychak 2010-04-23

zapewne, jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o...., bo czymże się różni nauka jazdy od takiej dodatkowej jazdy dla posiadacza już prawka??? jeszcze jestem w stanie zrozumieć te różne szkolenia z ecojazdy, i jakichś innych specjalistycznych szkoleń, ale zwykłe przypomnienie jak się jeździ?? parodia!!

~I 2010-04-23

Nie żebym się czepiał, ale po prostu ministerstwo chce znowu troszkę dorobić na egzaminach na instruktora doskonalenia techniki jazdy. 350 zł za jedno podejście więc trochę się uzbiera.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport