mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Szybsze odszkodowanie – kiedy i jak?

Szybsze odszkodowanie – kiedy i jak?

Uszkodzone auto w wyniku kolizji wiąże się z wieloma problemami, nawet jeśli jesteśmy ubezpieczeni. W wielu sytuacjach kluczowa może okazać się konieczność uzyskania szybkiego odszkodowania. A to na pokrycie kosztów naprawy, a to na sfinansowanie kupna nowego auta. Jak długo zatem trzeba czekać na wypłatę należnej sumy? I w jaki sposób można próbować skrócić ten okres?

Szybsze odszkodowanie – kiedy i jak?
Towarzystwo, w którym ubezpieczyliśmy auto, zobowiązane jest podjąć decyzję o wypłacie odszkodowania w terminie 30 dni, licząc od dnia zawiadomienia o szkodzie. Długość tego okresu wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (w przypadku szkody z OC) oraz z odpowiednich zapisów w kodeksie cywilnym (jeśli szkoda likwidowana jest np. z ubezpieczenia AC). – W przypadku szkód z OC postępowanie ubezpieczyciela powinno się zakończyć maksymalnie do 90. dnia od dnia zgłoszenia szkody przez klienta. Wyjątek stanowi wydłużenie tego okresu z powodu toczącego się postępowania karnego lub cywilnego, od którego zależy ustalenie odpowiedzialności towarzystwa – informuje Jan Sadowski, ekspert ds. likwidacji szkód komunikacyjnych w Link4.

Okres ten jest niezbędny, aby nasz ubezpieczyciel mógł przeprowadzić proces likwidacji szkody. W trakcie tego procesu następuje między innymi zebranie podstawowych informacji o przebiegu zdarzenia (m.in. zebranie protokołów szkody), oględziny pojazdu i miejsca zdarzenia, zebranie dokumentacji od poszkodowanego (m.in. prawo jazdy, dowód rejestracyjny, dyspozycja banku wskazująca beneficjenta odszkodowania w przypadku współwłasności auta lub leasingu), następnie ustalenie rozmiarów szkody i wysokości odszkodowania oraz ustalenie zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela w oparciu o przepisy prawa i zapisy "Ogólnych Warunków Ubezpieczenia".

Bywają jednak sytuacje, kiedy w ciągu 30 dni nie jest możliwe podjęcie decyzji o potencjalnej wypłacie odszkodowania przez towarzystwo. – Klasycznym przypadkiem są problemy w ustaleniu sprawcy szkody. Czasem okazuje się, że pomimo postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez towarzystwo, nie jest możliwe ustalenie sprawcy, z uwagi na rozbieżne zeznania uczestników zdarzenia. Wówczas spór rozstrzyga dopiero postępowanie sądowe, co znacznie wydłuża termin wypłaty odszkodowania. Podobnie jest w przypadku, gdy nie istnieje spisane oświadczenie powypadkowe, zawierające spójne i zgodne zeznania uczestników zdarzenia.

Niekiedy zdarza się też, że odszkodowanie nie może zostać wypłacone, gdyż klient nie dostarczył całej dokumentacji szkody, niezbędnej do wydania decyzji o potencjalnej wypłacie odszkodowania. – Jeśli zależy nam na szybkiej wypłacie świadczenia, to pamiętajmy, aby jak najszybciej przekazać towarzystwu wszelkie dokumenty, o które jesteśmy proszeni. Najlepiej zrobić to już podczas rejestracji szkody czy w trakcie oględzin pojazdu przez rzeczoznawcę – przypomina Jan Sadowski.

Z drugiej strony, w przypadku drobnych szkód, okazuje się, że proces ich likwidacji może trwać wyjątkowo krótko. W przypadku korzystania przez klienta z uproszczonych sposobów likwidacji szkody (na przykład tzw. telefoniczna likwidacja szkody) bywa, że odszkodowanie wypłacane jest nawet w ciągu kilku dni od momentu zgłoszenia roszczenia. Wówczas nie są konieczne oględziny, a ubezpieczyciel podejmuje decyzję o potencjalnej wypłacie na podstawie dokumentacji szkody dostarczonej przez klienta.

Podobne wiadomości:

YU! - sposób na tańsze OC

YU! - sposób na tańsze OC

Finanse i prawo 2017-01-27

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq – 5 gwiazdek w teście Euro NCAP
Skoda Kodiaq – 5 gwiazdek w teście Euro NCAP
Największy SUV czeskiego producenta został niedawno rozbity przez organizację Euro NCAP. Model Kodiaq został nagrodzony maksymalną notą pięciu gwiazdek. To już siódmy model Skody, który otrzymał taką ocenę.