mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Szykują się zmiany w rejestracji i dopuszczaniu pojazdów do ruchu

Szykują się zmiany w rejestracji i dopuszczaniu pojazdów do ruchu

Bardziej jednoznaczne przepisy odnośnie rejestracji aut, a także obowiązkowych kontroli pojazdów, brak karty pojazdu oraz możliwość zwiększania o 50 proc. opłat dla spóźnialskich to najważniejsze nowości dla kierowców, jakie wynikają z projektu ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego.

Szykują się zmiany w rejestracji i dopuszczaniu pojazdów do ruchu
Jak zauważono w samym Ministerstwie Infrastruktury, częste zmiany w ostatnich latach w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w zakresie wymagań dotyczących rejestracji pojazdów, mogły spowodować, iż przepisy stały się dla przeciętnych obywateli niejednoznaczne. Ponadto rozbudowanie tych wymagań spowodowało znaczne zwiększenie czynności organów dopuszczających pojazdy do ruchu. Doświadczenia w stosowaniu omawianych przepisów wskazują na potrzebę ich uproszczenia.

30 dni albo kara
Zmiany w samej procedurze rejestracji samochodu nie będą wcale rewolucyjne. Przede wszystkim sprecyzowano jednoznacznie 30-dniowy termin, w którym to nabywca auta ma obowiązek złożenia wniosku o jego rejestrację. Termin ten będzie dotyczyć zarówno zakupu auta (i nowego, i używanego) w Polsce, jak i poza granicami kraju. W tym pierwszym przypadku będzie się liczył od dnia zakupu (data na fakturze bądź umowie kupna-sprzedaży), w drugim - od dnia ostatecznej odprawy celnej (gdy auto przyjechało do Polski z państwa trzeciego) lub od fizycznego sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego. 30-dniowy termin na rejestrację pojazdu będzie także obowiązywał osobę, której auto powierzyła inna zagraniczna osoba (termin zacznie się liczyć od dnia sprowadzenia do kraju auta).

Dla tych wszystkich, którzy będą się ociągać ze składaniem wniosków o rejestrację i nie zdążą tego zrobić w ustawowym 30-dniowym terminie resort infrastruktury proponuje nałożenie kary w postaci podwyższenia opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych oraz nalepki kontrolnej. Podwyżka wynosić ma 50 proc., co by znaczyło, że dziś spóźnialski nabywca auta za dowód rejestracyjny zapłaciłby 81 a nie 54 zł, zaś za tablice rejestracyjne 120 a nie 80 zł.

Jednocześnie bardzo możliwe, że czekają nas podwyżki różnego rodzaju opłat za wydanie tablic, homologacji i innych dokumentów (w tym roku mieliśmy już jedną podwyżkę). Przykładowo proponowana opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego ma być nie wyższa niż 110 zł, za komplet znaków legislacyjnych - 20 zł, zaś nalepek kontrolnych - 40 zł. Podwyżka za wydanie tablic samochodowych może sięgnąć nawet 160 zł, tablic zabytkowych 200 zł, a tablic indywidualnych nawet 2 tys. zł.

Istotna zmiana w procesie rejestracji dotyczyć będzie także wydawanych dokumentów. Proponowane jest bowiem zastąpienie obecnego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu dowodem rejestracyjnym dwuczęściowym, jak to jest np. w Austrii i Niemczech. Część I dowodu będzie stanowić dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. Dowód rejestracyjny część II będzie wymagany, razem z częścią I, tylko do rejestracji pojazdu.

Propozycja ustawy zakłada także, że brak dokumentów niezbędnych do rejestracji lub jeśli będą one budzić jakiekolwiek wątpliwości, nie będą natychmiastową przesłanką dla podjęcia decyzji o odmowie rejestracji pojazdu. Jednak obowiązkowo zostaną zawiadomione właściwe w sprawach kontroli organy. Ocenia się, że przyczyni się to do poprawy kontroli wykonywania obowiązków podatkowych i obowiązków wynikających z ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Nowe przepisy nakładają ponadto obowiązek przeprowadzenia badania technicznego dla pojazdu wyrejestrowanego, który zgodnie z ustawą podlega ponownej rejestracji. Dotychczas przepisy nie regulowały tej sprawy i organy rejestrujące stosowały różną praktykę w kierowaniu na badania techniczne pojazdów wyrejestrowanych przed ich ponowną rejestracją.

Kontrola pojazdów pod kontrolą
Ustawa dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego bardziej rygorystycznie będzie traktować wszystkie stacje kontroli pojazdów. To dla naszego bezpieczeństwa. Bardzo wiele negatywnych sygnałów nt. działalności takich stacji oraz wyniki badania NIK z ubiegłego roku wyraźnie pokazują, że w tej materii obecnie nie dzieje się najlepiej. Dlatego też kontrole działalności stacji kontroli pojazdów będzie mógł teraz przeprowadzać także Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, jako instytucja mająca w tej dziedzinie znacznie lepszą wiedzę.

Dodatkowo, na diagnostę nałożone zostały nowe obowiązki, m.in. uczestniczenie co dwa lata w 3-dniowych warsztatach doskonalenia zawodowego. Udział w takich warsztatach pozwoli na zaktualizowanie wiedzy, przybliży m.in. kwestie związane z postępem technicznym dotyczącym budowy pojazdów oraz z nowymi przepisami prawa dotyczącymi zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów i warunków technicznych pojazdów.

Nowym obowiązkiem diagnosty będzie także konieczność przekazywania staroście właściwemu ze względu na prowadzenie rejestru diagnostów, informacji o niekaralności.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Trzecia tablica będzie w końcu legalna

Trzecia tablica będzie w końcu legalna

Finanse i prawo 2015-12-28

Komentuj:

~jaa 2012-10-09

wszystko fanie ale jak mam zarejestrowac auto sprowadzone do kraju ,które jest uszkodzone i nie posiada badania technicznego a naprawa moze potrwac nawet 2 miesiące ???? w Czechach rejestrują takie auta i w pozycji badanie techniczne nic nie wpisują! auto jest zarejestrowane w kraju ale nie dopuszczone do ruchu a u nas tylko kara i znowy trzeba bedzie kombinowac z przeghladami zeby fikcyjnie rejestrowac auta w terminie!!!!Jazk zawsze bubel szkoda gadac to cała nasza Polska!

~kierowca 2010-07-09

Przed porównaniem opłat w Niemczech, Anglii i innych krajach proponuje porównanie poziomu życia oraz zarobków w tych krajach.

~ira 2010-07-09

panowie, zastanówcie się o czy Wy mówicie ... co ma pierniki do wiatraka - co mają wybory do podwyżek ... sugeruję zorientować się jakie są stawki w Niemczech, Anglii ewentualnie pozostałych krajach

~irpol 2010-07-08

Na początek tyle,będzie lepiej bo mają już całą władzę w komplecie.Będą ostre podwyżki bo trzeba na...nie,na autostrady nie,na odprawy ,nagrody itp.

~L.Miller 2010-07-08

noo przecież macie rządy PO i słoneczka peru Donka Tuska, hehehe - dlaczego narzekacie... ...głosujcie na Komorowskiego jak Wam jeszcze mało!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport