mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Szykuje się podwyżka kary za brak OC

Szykuje się podwyżka kary za brak OC

Od dłuższego już czasu trwają prace legislacyjne nad pakietem zmian w ustawach ubezpieczeniowych. Jedna z propozycji zakłada, żeby surowiej karać tych kierowców, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Szykuje się podwyżka kary za brak OC
Projekt nowelizacji zakłada inny sposób obliczania wysokości opłat za brak posiadania ważnej policy OC. Zmiana ta jest spowodowana faktem, że od dłuższego już czasu wpływy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego z tego tytułu systematycznie się zmniejszają.

Biorąc pod uwagę wartość opłaty z 2003 r. dla samochodów osobowych, wynoszącą 3.400 zł, należy zauważyć jej znaczny spadek w 2008 r. – do poziomu 1.800 zł, w 2010 r. do poziomu 2.050 zł, co stanowi odpowiednio 53% i 60% opłaty z 2003 r., tj. przed wprowadzeniem nowych regulacji. Dla samochodów ciężarowych i autobusów opłata wynosiła w 2003 r. 4.800 zł, zaś dla innych pojazdów 600 zł.

Obniżenie wysokości opłaty wpływa także na osłabienie funkcji prewencyjnej opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
   
Do 2004 r. wysokość opłaty za brak zawartej umowy ubezpieczenia obowiązkowego była określana w wysokości trzykrotnej średniej podstawowej rocznej składki ubezpieczeniowej w danym ubezpieczeniu, obowiązującej w dniu 30 września roku poprzedzającego rok kontroli i była ogłaszana obwieszczeniem Ministra Finansów.

Od 2004 r. wysokość opłat za niespełnienie obowiązku ubezpieczenia samochodu jest stała i wynosi 500 euro. Zmiany kursowe euro na przestrzeni ostatnich lat spowodowały spadek średniej wysokości opłat. Utrzymywanie się tej tendencji od kilku lat zmusza Fundusz do poszukiwania alternatywnych źródeł utraconych przychodów. Najprostszą metodą, ale jednocześnie najbardziej obciążającą zakłady ubezpieczeń i posiadaczy pojazdów mechanicznych, jest podwyższenie składki wnoszonej przez zakłady ubezpieczeń na rzecz UFG. Jednakże podwyższenie składki na rzecz Funduszu pośrednio wpływa na tych posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy ustawowy obowiązek dopełnili i zawarli umowę ubezpieczenia OC.

Biorąc powyższe pod uwagę, proponuje się zmianę podstawy naliczania opłat za niespełnienie obowiązku ubezpieczenia poprzez uwarunkowanie wysokości opłaty od krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Takie rozwiązanie pozwoli na ustabilizowanie wysokości opłat.

W przypadku samochodów osobowych, kara wynosić ma dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, właściciele pojazdów ciężarowych oraz autobusów zapłacą trzykrotność tej kwoty. Obecnie minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1.386 zł, tak więc, zgodnie z tą propozycją, kara za brak OC dla posiadaczy aut osobowych wynosiłaby 2.772 zł, zaś dla samochodów ciężarowych i autobusów 4.158 zł.

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport