mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Te zmiany zwiększą bezpieczeństwo na polskich drogach

Te zmiany zwiększą bezpieczeństwo na polskich drogach

Rząd przyjął projekt nowelizacji sześciu ustaw, dostosowujących polskie przepisy do unijnych dyrektyw, które mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.

Te zmiany zwiększą bezpieczeństwo na polskich drogach
W dyrektywie wspólnotowej w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej opisano procedury, których stosowanie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się na etapie projektu, budowy, a także użytkowania). Dyrektywa nie dotyczy jedynie tuneli drogowych znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej.

Wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwem dróg, w tym audytu i kontroli, mają zapewnić szybszą likwidację miejsc niebezpiecznych na drogach i poprawić skuteczność działania służb drogowych. Szybciej i skutecznej mają być usuwane błędy projektowe sieci drogowej oraz błędy w organizacji ruchu. W efekcie powinno być mniej wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych takich zdarzeń. W Polsce drogi należące transeuropejskiej sieci drogowej mają ok. 4.800 km (są zarządzone przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad oraz prezydentów miast na prawach powiatu).

Wśród proponowanych zmian w ustawie o drogach publicznych dużą rolę przypisuje się audytowi bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ustawa precyzuje, kiedy taki audyt powinien być przeprowadzany, co ma obejmować swym zakresem i jakich ma dotyczyć dróg. Ustawa reguluje także status audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, określa wymagania wobec niego. I tak, audyt będzie musiał być przeprowadzony przed wydaniem pozwolenia na budowę, przebudowę oraz przed oddaniem drogi do użytku.

Jednocześnie zarządcy dróg, mający w swoich kompetencjach drogi należące do sieci transeuropejskiej, będą mieli obowiązek przeprowadzania okresowych kontroli stanu, drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ponadto policja ma sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego ze śmiertelnym skutkiem, który wydarzył się w transeuropejskiej sieci drogowej. Następnie - do 31 marca każdego roku – ma przekazywać Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawozdanie za poprzedni rok.

Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.