mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Tiry za darmo od września

Tiry za darmo od września

1 września, w końcu, samochody ciężarowe będą mogły wjechać na płatne odcinki autostrad bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.

15 sierpnia podpisana została przez prezydenta RP ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw dwa dni później. Obowiązywać ona zacznie z dniem 1 września.

Najważniejszą zmianą jest właśnie zniesienie podwójnych opłat dla kierowców ciężarówek powyżej 3,5 t. Wciąż będą oni opłacać opłaty drogowe (winiety), ale za darmo będą mogli korzystać z płatnych odcinków autostrad, czyli obecnie od Konina do Nowego Tomyśla na A2 i od Krakowa do Katowic na A4. Jak wiadomo wkrótce sieć płatnych odcinków autostrad zwiększy się, m.in. o odcinek A4 do Wrocławia czy też nowo budowane odcinki autostrady A2.

Zmiana wprowadzona nowelizacją ucieszy z pewnością mieszkańców wielu małych miejscowości zlokalizowanych wzdłuż alternatywnych dla płatnych autostrad dróg. Otwarcie na ciężarówki autostrad spowoduje, iż ruch na tych drogach powinien znacznie się zmniejszyć, co także powinno być z korzyścią dla kierowców samochodów osobowych, którzy również dość często omijają obecnie płatne autostrady.

Możliwość bezpłatnej jazdy po autostradzie ucieszyć powinna przede wszystkim samych kierowców ciężarówek. W końcu będzie można szybciej jechać, a tym samym wcześniej dotrzeć do celu podróży i przede wszystkim jazda odbywać się będzie w bardziej bezpiecznych i komfortowych warunkach.

Straci na tym z pewnością budżet państwa, z którego to środków wypłacone zostaną rekompensaty dla koncesjonariuszy płatnych autostrad. Ustawa zakłada zwrot w wysokości 70% stawki przemnożonej przez faktyczną liczbę pojazdów ciężarowych, przy czym stawka ta jest wciąż jeszcze przedmiotem negocjacji pomiędzy koncesjonariuszami (Autostrada Wielkopolska i Stalexport) a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Operatorzy autostrad jednak obawiają się, iż 70-procentowa rekompensata nie wystarczy im na sprawne zarządzanie autostradami (w trakcie prac sejmowych rozpatrywana była nawet rekompensata w wysokości tylko 50%). Mimo iż zmiany w przepisach spowodują zwiększony ruch na autostradach, czyli większe wpływy, to jednak obawiają się, iż odbije się to na szybszym zużywaniu się nawierzchni. A tym samym będą oni musieli zwiększyć wydatki na bieżące utrzymanie i remonty.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.