Druga sprawa dotyczy nas samych. Nawet jeśli jesteśmy doświadczonymi kierowcami, posiadającymi prawo jazdy dużo dłużej niż wspomniane 3 lata, możemy się pochwalić bezszkodową jazdą i tysiącami pokonanych kilometrów, przesiadka na jednoślad może okazać się szokiem. Motocykl zachowuje się zupełnie inaczej niż samochód w większości sytuacji drogowych. Przyspieszanie i hamowanie, pokonywanie zakrętów, jazda obok innego pojazdu, przejeżdżanie przez torowisko, nierówności (dziury, nierówno położona kostka brukowa, progi zwalniające, a nawet studzienki), kałuże mogą dla niewprawnych kierowców stanowić pewien problem. Pamiętajmy, że moc 15 KM, która na początku wydaje nam się śmiesznie niska, tak naprawdę potrafi rozpędzić motocykl do prędkości miejskich (50-70 km/h) szybciej niż robią to samochody.
Dlatego też, choć przepisy zwalniają nas z takiego obowiązku, warto pomyśleć o jakimś szkoleniu. Nawet kilka godzin pozwoli już pewniej poczuć się na drodze. Oswojenie z jazdą motocyklem trochę potrwa, lepiej, żeby przez ten czas nie wziąć udziału w żadnym zdarzeniu drogowym.
- Czy z powodu wprowadzenia nowych przepisów w Polsce wzrośnie liczba wypadków? Na początku oczywiście tak, choć nie spodziewam się dramatycznego wzrostu. Przede wszystkim wynikać to będzie bardziej z braku przyzwyczajenia się kierowców samochodów do nowej sytuacji, niż braku znajomości przepisów przez nowych motocyklistów - wyjaśnia Jacek Ociepko, redaktor naczelny miesięcznika Motocykl. - Policyjne statystyki wskakują na to, że to wymuszenia pierwszeństwa na motocyklistach są jedną z najczęstszych przyczyn wypadków spowodowanych przez kierowców samochodów. Stawiam też dolary przeciwko orzechom, że przyczyną wielu wypadków spowodowanych przez nowych motocyklistów będzie nadmierna brawura. Niezłe przyspieszenia spod świateł, możliwość łatwego przeciskania się w korkach pomiędzy samochodami i przekonanie, że na pewno nic mi się nie stanie są złymi doradcami.
Od skutera do sportowca
Oferta dostępnych dziś na rynku "125" jest dość szeroka. Przeglądając choćby strony internetowe obecnych na polskim rynku importerów jednośladów, szybko namierzymy co najmniej kilkadziesiąt propozycji w interesującej nas kategorii pojemnościowej. Co ciekawe, znajdziemy tam różne rodzaje motocykli. Są i typowe skutery (pomijając obszerną ofertę skuterów o pojemności 50 ccm), i nakedy, a nawet enduro czy modele, które można podciągnąć pod kategorię motocykli sportowych.
Równie duży rozstrzał jest, jeśli popatrzymy na ceny oferowanych dziś "125". Najtańsze egzemplarze znajdziemy dziś w salonach Rometa i Junaka, gdzie możemy wyjechać nowiutkim motocyklem nawet za niecałe 4 tys. zł. Najdroższe z kolei kosztują tyle, co najtańsze auta z segmentu A czy nawet B.
- Według mnie najczęściej kupowanymi "125" będą skutery, ponieważ jazda nimi jest łatwa i przypomina jazdę na rowerze - mówi Jacek Ociepko. - Na końcach kierownicy znajdują się dwa hamulce, przedni i tylny a prawą ręką dodaje się gazu. To wszystko. "125" przypominające motocykl, mające skrzynie biegów obsługiwaną nogą i sprzęgło w lewej ręce, będą raczej ułamkiem całej sprzedaży.
APRILIA | |
RS4 125 | 18 800 |
HONDA | |
CBR 125R CBF 125 MSX 125 PCX 125 SH 125i SH Mode 125 Vision 110 | 13 900 10 900 12 100(2013)/12.900(2014) 12 900 12 200/13.900(ABS) 12 500 (2013) 9 900 |
HUSQVARNA | |
TC 125 TE 125 | 31 970 33 460 |
GILERA | |
Runner ST 125 | 18 000 |
JUNAK | |
124 122 123 122 RS 122 Sport 121 | 5 999 3 599 4 899 3 699 4 399 4 499 |
KTM | |
125 Duke ABS 125 EXC 125 EXC Six-Days 125 SX | 17 700 32 165 34 204 31 235 |
KYMCO | |
Agility 125 R16+ People One 125 Downtown 125 Like 125 LX Yager GT 125 | 7 600 8 900 13 500/14 900 (ABS) 7 400 9 700 |
PIAGGIO | |
Beverly 125 i.e. Liberty 125 3V New Fly 125 3V Typhoon 125 X Evo 125 / X Evo 125 Sport X10 125 i.e. X10 125 i.e. ABS/ASR Executive | 22 490 10 990 11 400 11 400 20 500 28 200 31 400 |
RIEJU | |
City Line 125 Marathon AC 125 Marathon Pro 125 Marathon AC Supermotard 125 Marathon Pro Supermotard 125 Tango 125 RS3 125 RS3 NKD 125 | 18 900 11 500 15 500 11 500 15 500 10 900 16 900 14 900 |
ROMET | |
Ogar Caffe 125 | 4 999 4 999 3 999 4 834 4 999 6 499 6 499 6 499 4 899 |
SUZUKI | |
Burgman 125 DR-Z 125 DR-Z 125 L Van Van | 17 000/18 900(ABS) 12 500 12 500 16 500 |
VESPA | |
Sprint 125 3V Primavera 125 3V 946 PX 125 | 17 700 16 990 37 800 17 600 |
YAMAHA | |
MT-125 WR 125R YBR 125 Custom YZF-R125 X-Max 125 ABS Majesty S Xenter Tricity D'eligh | 17 700 16 500 11 900 17 900 18 900/19 900 (Business) 13 900 b.d. 14 900 8 800 |
ZIPP | |
ZV 125 Raven 125 | b.d. |
Powyższa lista jest (była) aktualna w mijającym tygodniu. Potencjalny wzrost sprzedaży może jednak spowodować, że importerzy, chcąc zmaksymalizować swoje zyski, powiększą swoje oferty o dodatkowe modele, dziś na naszym rynku niedostępne. Podobnie może też być z ceną. Jeśli popyt się znacznie zwiększy, wówczas, prawem popytu i podaży, możemy się liczyć ze wzrostem cen.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +