mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Ustawa o recyklingu pojazdów mniej restrykcyjna

Ustawa o recyklingu pojazdów mniej restrykcyjna

Na piątkowym posiedzeniu Sejmu posłowie przyjęli poprawki do ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Przepisy znowelizowanej ustawy są bardziej łaskawe dla importerów i producentów, którzy są zobowiązani do stworzenia sieci zbierania pojazdów wycofanych z ruchu.

Ustawa o recyklingu pojazdów mniej restrykcyjna

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. zakładają, by zarówno importerzy (także prywatne osoby), jak i producenci, którzy wprowadzają do obrotu minimum 1.000 pojazdów mają obowiązek stworzenia sieci złomowania aut pokrywającej 100% terytorium kraju. Oznacza to, że sieć punktów zbierania pojazdów lub stacji demontażu powinna być na tyle gęsta, by do najbliższego punktu nie było dalej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela pojazdu.
 
Co ciekawe, przepisy te są bardziej restrykcyjne od przepisów unijnych. Dyrektywa unijna (2000/53/WE) z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku zapewnienia, aby sieć zbierania pojazdów pokrywała 100 procent powierzchni kraju. Dodatkowo względy ekonomiczne albo/i środowiskowe zdecydowały, iż w wielu rejonach Polski (np. rejony jezior, gór, lasów) nie powstały żadne punkty zbierania pojazdów.
 
Za brak odpowiedniej sieci producenci lub importerzy podlegają karnej opłacie w wysokości uzależnionej od liczby pojazdów (500 zł za każdy pojazd dopuszczony do eksploatacji) i liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci. Wysokość tej sankcji jest identyczna dla firm (osób), które zapewniły np. 99-procentowe pokrycie powierzchni kraju, jak i dla tych podmiotów, którzy nie stworzyli żadnej sieci.
 
Oba powyższe argumenty skłoniły Sejm do zmian w ustawie. Wystarczająca ma być sieć, która swym zasięgiem obejmie minimum 95% powierzchni kraju. Ponadto znacznie mniejsze będą sankcje za utworzenie niepełnych sieci - od 90 do 95% terytorium kraju (opłata ulega obniżeniu o 75%) i od 85 do 90% (opłata ulega obniżeniu o 50%).
 
Czytaj także:

Demontaż pojazdów z opłat za sprowadzane auta (2006-06-01)

 

Tematy w artykule: recykling

Podobne wiadomości:

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

Aktualności 2015-07-24

Komentuj:

~celnik 2007-07-04

płacisz wówczas 500 zł od kazdego auta (tzw oplata recyklingowa), no chyba ze przerzucisz oplate na osobe, ktorej sprzedasz sprowadzone auto

~krzysztof 2007-07-03

a jesli sprowadze mniej niz te tysiac aut? zalozmy 990 to nie musze zadnej sieci tworzyc?? prosze tylko o rzetelne info

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport