mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Walka o pełny VAT trafia do Komisji Europejskiej

Walka o pełny VAT trafia do Komisji Europejskiej

Branża motoryzacyjna w naszym kraju na różne sposoby walczy o pełny odpis podatku VAT od samochodów zakupionych "na firmę". Tym razem wystosowane zostało pismo do Komisji Europejskiej, a więc instytucji, która zadecyduje o "być albo nie być" dla wniosku o derogację w podatku VAT na lata 2014-2018.

Związek Dealerów Samochodów wystosował do Komisji Europejskiej pismo, w którym apeluje o wnikliwą analizę rządowego wniosku o derogację stosowania dyrektywy VAT na lata 2014-2018. Związek zarzuca propozycji rządowej brak merytorycznego i finansowego uzasadnienia dla przyjętych rozwiązań, brak konsultacji z przedsiębiorcami oraz wnosi, aby Komisja "wyręczyła" polski sąd administracyjny i upubliczniła jego treść (27 czerwca przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie odbędzie się rozprawa w przedmiocie upublicznienia pierwszego, zwróconego wniosku złożonego przez rząd do Komisji Europejskiej).

11 czerwca na posiedzeniu Rady Ministrów został przyjęty kolejny wniosek o derogację stosowania dyrektywy VAT na lata 2014-2018, który zostanie złożony do Komisji Europejskiej. Zgodnie z jedyną dostępną tym zakresie informacją, którą jest krótki rządowy komunikat prasowy, Polska chce wydłużyć okres obowiązywania ograniczeń w prawie do odliczenia VAT na zakup nowych samochodów do celów działalności gospodarczej na lata 2014–2018. W tym okresie podatnikom miałoby przysługiwać prawo do odliczenia tylko do 50 proc. kwoty podatku naliczonego. Ograniczenie dotyczyć ma zarówno wydatków na zakup pojazdów, jak i zakup usług wynikających z umowy najmu, dzierżawy, leasingu (lub umów podobnych), jak również kosztów eksploatacyjnych tych pojazdów (kosztów napraw i serwisu).

Cała branża motoryzacyjna apelowała do rządu polskiego o wykorzystanie faktu odesłania przez Komisję pierwszego wniosku (dla przypomnienia, pod koniec lutego wniosek rządu o derogację VAT złożony w listopadzie 2012 roku został przez Brukselę odesłany do Ministra Finansów celem jego uzupełnienia i poprawek) na poważną, ekspercką dyskusję tak, aby wypracować rozwiązanie docelowe, korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i budżetu.

Niestety - mimo ogromnego zaangażowania branży, po raz kolejny w tajemnicy "serwuje" się polskiej gospodarce szkodliwe rozwiązania. Rozwiązania, które według najnowszych w tym zakresie wyliczeń przygotowanych przez IBRM Samar przyniosą nie tylko dalsze pogłębianie się kryzysu w sprzedaży pojazdów, ale także stratę nawet 4 mld złotych w porównaniu do rozwiązania wskazywanego przez branżę.

Zdaniem polskich dealerów propozycja wskazana we wniosku rządu RP o nową derogację jest działaniem całkowicie pozornym i ma ona w rzeczywistości na celu wyłączenie "neutralności" podatku VAT.
W piśmie do Komisji wskazano, że wszelkie "zabiegi" dotyczące modyfikowania systemu podatku VAT od pojazdów firmowych w Polsce w każdym przypadku skutkowały dużymi wahaniami w sprzedaży pojazdów w krótkim okresie czasu, które powodowały znaczne zakłócenia w normalnym funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstw prowadzących dystrybucję nowych pojazdów w Polsce.

Podobne wiadomości:

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Finanse i prawo 2015-08-11

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

~Andrus 2013-06-19

nie cieprie Unii i jej instytucji, ale czasami uda im się coś dobrego zadziałać, może i tym razem będzie podobnie

~ggg 2013-06-18

a rostowskiego za jego działania to powinni najpierw wyrzucić na zbity pysk, a następnie pod trybunał postawić

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Japoński koncern rozpoczyna prace nad ciężarówką napędzaną ogniwami paliwowymi. Jest to kolejny pojazd Toyoty po autobusie FC Bus wykorzystujący innowacyjną technologię.