mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Widoczne części będą tańsze

Widoczne części będą tańsze

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej wprowadzająca tzw. klauzulę napraw do polskiego prawa wyłącza z ochrony patentowej widoczne części samochodowe.

To dobra wiadomość dla 14 milionów kierowców w Polsce, którzy będą mieć teraz większą swobodę w doborze części zamiennych. W obecnie obowiązującym stanie prawym, koncerny motoryzacyjne mogą zastrzec wzory widocznych części zamiennych, np. reflektorów, lusterek, szyb czy błotników, mimo iż nie są ich faktycznymi producentami (aż 80% części potrzebnych do montażu pojazdów koncerny zamawiają właśnie u niezależnych producentów). Do tej pory w Urzędzie Patentowym zastrzeżonych zostało już ok. 200 kluczowych wzorów, a setki kolejnych czekają na rozpatrzenie wniosków. Dla przeciętnego kierowcy oznacza to, że przy naprawie powypadkowej nie może on korzystać z tańszych zamienników, mimo iż często są to identyczne produkty tej samej jakości.
 
Teraz otwiera się szansa na pełną liberalizację tego segmentu rynku. Znowelizowana ustawa zakłada, że widoczne części samochodowe nie będą rejestrowane jako wzory przemysłowe. Ponadto wygaśnie także ochrona zgłoszonych wcześniej wzorów przemysłowych części samochodowych.
 
Zmiana przepisów pozwoli na spore oszczędności w przypadku napraw powypadkowych, sięgające nawet do 60%. Z całą pewnością koncerny motoryzacyjne będą musiały również jakoś zareagować na te zmiany, by na nich zbytnio nie stracić, co powinno skutkować także obniżką cen na wyroby oferowane przez te koncerny.
 
Klauzula napraw jest rozwiązaniem zarekomendowanym do wprowadzenia we wszystkich krajach Unii Europejskiej przez Komisję Europejską. Otrzymała pozytywne rekomendacje dwóch najważniejszych Komisji Parlamentu Europejskiego. Obecnie jest stosowana już w takich europejskich krajach jak Wlk. Brytania, Włochy, Irlandia, Holandia, Belgia, Luksemburg, Hiszpania, Węgry, Łotwa. Klauzuli sprzeciwiają się głównie Niemcy i Francja. 
 
Teraz przyjęta przez Sejm ustawa zawierająca klauzulę napraw przechodzi pod obrady Senatu, a następnie zostanie przekazana do podpisu Prezydentowi RP.
 
 
 
 
 

Komentuj:

~robson 2007-06-15

Danielu, ochrona wzorów, która obowiązuje np. w Polsce nie obowiązuje np. w Wlk. brytanii, włoszech i mniej wiecej połowie krajów UE i w tych krajach niezależni poroducenci mogą swobodnie wytwarzac tego typu zamienniki, ryle ze nie mogą ich oferowac np. na naszym rynku

~franciszek 2007-05-31

roman, daniel, prawda lezy jak zwykle posrodku, hehehe, mozesz zrobic podrobke, zamiennik, ale nikt nie moze go uzyc :-)))

~roman 2007-05-31

chyba jednak nie masz racji Daniel, trabili o tym w roznych mediach i po prostu nie bedzie mozna zastrzec sobie wzoru widocznych czesci, a co oznacza ze kazdy niezalezny producent bedzie mogl produkowac dowolne wyroby, w tym np. identyczne lusterka jak np. do fordow, a klient bedzie mogl je kupic przy naprawie powypadkowej

~Daniel 2007-05-31

Znowu źle napisany artykuł. Można z niego zrozumieć, że można kupić zamienniki, jeśli jest patent, a to nieprawda. Jeżeli jakąś część chroni patent, to inne firmy nie mogą produkować i sprzedawać zamienników. Po coś ten patent jest. Niech lepiej autor artykułu się dokształci, jeśli chce pisać na temat motoryzacji. Jedyna racja jest taka, że przynajmniej od razu po produkcji nowego modelu będzie można kupić zamiennik części widocznych (a nie jak do tej pory tylko używka :))

~damjan 2007-05-30

a czemu mają potanieć, one są już o te 60% tansze, po prostu zamiast oryginalów kupisz zamienniki. czytamy ze zrozumieniem!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera
Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera
Firma Otto wypuściła po wielu miesiącach swój projekt na drogi. Kilka dni temu autonomiczna ciężarówka wypełniona po brzegi piwem przejechała swoją pierwszą trasę.