mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Wolny rynek części zamiennych coraz bliżej

Wolny rynek części zamiennych coraz bliżej

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) Parlamentu Europejskiego przyjęła propozycję Komisji Europejskiej, umożliwiającą swobodną konkurencję na rynku widocznych części zamiennych.

Roczna wartość rynku widocznych części zamiennych w 25 krajach członkowskich Unii Europejskiej wynosi między 12 a 13 miliardów euro. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów głosowała za przyjęciem Klauzuli Napraw, która zapewnia producentom samochodów pełną ochronę wzorów w zakresie nowych, wyprodukowanych przez nich modeli pojazdów, ale jednocześnie zapobiega powstawaniu monopoli na rynku części zamiennych, umożliwiając swobodną konkurencję oraz wolny wybór konsumentów w zakresie napraw swoich samochodów. IMCO przeważającą większością głosów poparła liberalizację rynku widocznych części zamiennych. Proponowane poprawki zmierzające do opóźnienia wprowadzenia Klauzuli Napraw lub do jej odrzucenia, nie zostały przyjęte przez Komisję.

Wcześniej w lipcu tego roku Klauzula Reperacji uzyskała rekomendacje Komisji Spraw Gospodarczych i Monetarnych (ECON). Zbieżna, pozytywna opinia dwóch Komisji, które wypowiedziały się już w sprawie Klauzuli Napraw jest jasnym sygnałem dla Komisji Prawnej (JURI), która w styczniu 2006 roku podejmie pracę w tym zakresie, aby zabezpieczyć swobodę konkurencji oraz zakończyć tworzenie Jednolitego Rynku w sektorze motoryzacyjnym.

Do wejścia w życie w całej Unii Europejskiej nowych przepisów, a tym samym do znacznego potanienia dużej liczby części zamiennych używanych do napraw, z pewnością jeszcze droga daleka. Wprawdzie Komisja Europejska przegłosowała już wprowadzenie klauzuli we wszystkich krajach UE od 2008 r., ale wymagana jest jeszcze zgoda Parlamentu Europejskiego oraz państw członkowskich. W każdym bądź razie widać już "światełko w tunelu", które może napawać optymizmem kierowców.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
Po raz kolejny przesuwa się data wdrożenia systemu CEPiK 2.0. Nowy rejestr pojazdów i kierowców miał być uruchomiony 1 stycznia 2017, ale pojawi się nie prędzej jak w połowie 2018 roku.