mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Wynajem receptą na wzrost cen paliw?

Wynajem receptą na wzrost cen paliw?

Od początku 2010 roku obowiązują nowe, wyższe stawki podatku akcyzowego na olej napędowy. Kolejna podwyżka będzie mieć miejsce przed 2012. Co to oznacza dla klientów indywidualnych, jak i firm?

Oczywiście pierwszym, bezsprzecznym następstwem zmiany stawki akcyzy będzie podwyżka cen oleju napędowego na stacjach paliwowych. Na dłuższą metę może to z kolei spowodować, że indywidualni klienci, także ci zainteresowani leasingiem konsumenckim, będą szukać aut ekonomicznych, a firmy z własnym parkiem samochodowym mogą zdecydować się na wynajem długoterminowy. I w jednym, i w drugim przypadku komfort jazdy może stracić na znaczeniu.

Jeszcze na etapie negocjacji o członkostwo w UE polski rząd zgodził się na sukcesywne podnoszenie ceny. Zaczęło się od minimalnej stawki w 2007 roku, która wynosiła 254 euro za 1000 litrów, jednak w 2010 roku, obciążanie oleju napędowego musi być na poziomie 302 euro na 1000 l. Podobne podwyżki miały miejsce także w innych (nowych) państwach członkowskich i wpisywały się w politykę Komisji Europejskiej, która planuje ujednolicić wysokość akcyzy na olej napędowy w całej UE do 2012 r. Wówczas minimalna cena ma wynieść 330 euro.

Trudno przewidzieć, jak te zmiany przełożą się na końcowe ceny detaliczne. - Wszystko będzie zależeć od kursu złotówki. Ostatnia podwyżka spowodowała wzrost ceny tego paliwa o ok. 16 groszy za litr. Nie jest to jednak jedyny czynnik, który będzie determinować wzrost cen paliw w najbliższej przyszłości – ocenia Grzegorz Czarnecki, dyrektor pionu sprzedaży korporacyjnej Masterlease, lidera rynku CFM.

Globalna gospodarka stopniowo odżywa, popyt rośnie, a z nim konsumpcja ropy naftowej. - Firmy będą więc zwracać coraz większą uwagę na "paliwożerność" aut i wymieniać modele na bardziej ekonomiczne. Komfort i wyposażenie przestaną być traktowane równie priorytetowo, co wcześniej. Niewykluczone, że firmy będą jednocześnie instalować w autach rozwiązania informatyczne, odpowiedzialne za optymalizację tras dojazdu. Postęp technologiczny powoduje, że koszty takiej instalacji są coraz mniejsze i szybko się zwracają.

Ale firmy będą się starać obniżyć całkowite koszty użytkowania w innych obszarach. - Owszem, paliwo w dużym stopniu wpływa na ostateczny koszt użytkowania, ale będzie on mniejszy, jeżeli flota samochodowa zostanie oddana w outsourcing. Wynajem i administrowanie przez wyspecjalizowaną w tym obszarze organizację umożliwi takiej firmie obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów i wliczanie opłat za wynajem w koszty uzyskiwania przychodów – mówi Grzegorz Czarnecki z Masterlease.

- W dużych firmach, których lokalne spółki przeszły w kilku czy kilkunastu krajach na wynajem długoterminowy, rocznie mogły zaoszczędzić nawet miliony euro. Ponadto, korzystając z usługi FSL, firma zyskuje większą stabilizację, ponieważ opłaty ujęte są w miesięcznych ratach – dodaje Grzegorz Czarnecki.

Podobne wiadomości:

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Finanse i prawo 2016-12-06

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad...

Finanse i prawo 2016-10-13

Komentuj:

~KK 2010-03-29

Pan z CFMa chyba bredzi....wnioski wyciągnął takie jak mu pasują do koncepcji firmy....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Citroen C-Elysee po nowemu
Citroen C-Elysee po nowemu
Po 4 latach od debiutu Citroen odświeża swojego budżetowego sedana. C-Elysée dostał nowy wygląd i dostęp do mobilnych usług. Auto na rynek trafi w pierwszym kwartale 2017 r.