mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Wyższa opłata paliwowa - pieniądze na kolej

Wyższa opłata paliwowa - pieniądze na kolej

Na wczorajszym posiedzeniu rządu przyjęto projekt zmian, których efektem ma byc podwyżka opłaty paliwowej celem dofinansowania polskich kolei. Zgodnie z projektem zmian podwyżka ta nie wpłynie na zmianę cen paliw.

Celem przyjętego projektu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym, przedłożonego przez ministra finansów, jest zwiększenie inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej poprzez zapewnienie dopływu odpowiednich środków finansowych do Funduszu Kolejowego.

Środki Funduszu Kolejowego pochodzą m.in. z obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK, akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków FK w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego. Jednak jednym z podstawowych źródeł finansowania FK jest opłata paliwowa (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego, odpowiednio w proporcji 80 i 20 proc.

Proponowane zwiększenie środków dla Funduszu Kolejowego ma nastąpić na skutek podwyższenia opłaty paliwowej w latach 2015-2019 o 25 zł na 1000 l bądź 25 zł na 1000 kg (w zależności od rodzaju paliwa).

Jak zapewniają pomysłodawcy zmian podwyżka ta ma mieć charakter czasowy, a po drugie ma jej towarzyszyć obniżenie stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, tak by powyższe regulacje nie wpłynęły na zmianą cen paliw na stacjach benzynowych.

Jednocześnie, zgodnie z nowymi przepisami, podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę). Rozwiązanie to zminimalizuje ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w sytuacji wzrostu jej stawek.

Zgodnie z informacjami zawartymi w komunikacie CIR w 2015 r. z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, bo oprócz obowiązku przekazania 400 mln zł, będą jeszcze obowiązywały przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. W latach 2016-2019 z KFD do FK będzie wpływać corocznie 400 mln zł.

Podobne wiadomości:

Jak producenci aut mierzą spalanie

auto motor i sport 2014-05-08

Jeśli porównasz zużycie paliwa podawane przez producenta z wynikami uzyskanymi na stacji benzynowej, możesz się niemile zdziwić. Zobacz, w jaki sposób producenci mierzą zużycie paliwa i dlaczego ma ono tak niewiele wspólnego z rzeczywistością.  

Benzyna będzie drożeć

Benzyna będzie drożeć

Aktualności 2016-04-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota GT86 po tuningu TRD
Toyota GT86 po tuningu TRD
Inżynierowie Toyota Racing Development wzięli na warsztat i profesjonalnie stuningowali kolejne auto. Tym razem wybór padł na słynne, tylnonapędowe coupé GT86. Tak powstała wyjątkowa Toyota GT86 TRD Special Edition.