mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Za złomowanie aut zapłacą producenci i importerzy

Za złomowanie aut zapłacą producenci i importerzy

Przyjęta przez Sejm ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji nakłada na producentów oraz importerów tych aut obowiązek stworzenie sieci złomowania.

Za złomowanie aut zapłacą producenci i importerzy

Tzw. ustawa wrakowa, która prawie po roku prac nad nią w Sejmie i różnych komisjach sejmowych i licznych zmianach w końcu została przyjęta, dostosowuje polskie prawodawstwo do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. Wg nowej ustawy to producenci i importerzy samochodów będą musieli stworzyć sieć złomowania pojazdów. Przepisy dotyczą aut wyprodukowanych w kraju, sprowadzonych z innego państwa UE, importowanych lub powstałych z odpadów.
 
Obowiązek ten dotyczyć będzie nie tylko producentów i importerów, ale również prywatnych osób, które w ciągu roku sprowadzą w celach zarobkowych z obszaru Unii Europejskiej powyżej 1000 samochodów. W przypadku importerów, a także osób prywatnych, którzy rocznie wprowadzą na terytorium naszego kraju nie więcej niż 1000 samochodów, mogą zrezygnować z tworzenia takiej sieci. Jednak wówczas będą oni musieli dokonać opłaty w wysokości 500 zł od każdego importowanego lub sprowadzonego pojazdu.

Sieć punktów zbierania pojazdów lub stacji demontażu powinna być na tyle gęsta, by do najbliższego punktu nie było dalej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela pojazdu. Za brak odpowiedniej sieci producenci lub importerzy będą podlegać karnej opłacie w wysokości uzależnionej od liczby pojazdów (500 zł za każdy pojazd dopuszczony do eksploatacji) i liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci.

Właściciel pojazdu, który nie nadaje się do dalszej eksploatacji będzie zobowiązany pod karą grzywny do pozostawienia go w punktach zbiórki lub stacjach demontażu. Przy tym nie będzie ponosił z tego tytułu żadnej opłaty, chyba że pozostawiane auto będzie niekompletne, tzn. jego masa będzie mniejsza niż 90% masy pojazdu. W takim wypadku za każdy brakujący kilogram masy pojazdu pobierana będzie opłata w wysokości 10 zł za 1 kg.

Złomowane auta poddane zostaną recyklingowi. Stacje demontażu mają obowiązek uzyskania odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpowiednio 95 i 85 procent. Przy czym do 2014 roku będzie obowiązywał okres przejściowy w tym zakresie i poziomy te zostały obniżone do 85 i 80 proc. Jeszcze niższe poziomy ustalono dla aut wyprodukowanych przez 1 stycznia 1980 r. - odpowiednio 75 i 70 procent.

"Ustawa wrakowa" trafiła teraz do Senatu i dopiero po jej przyjęciu przez senatorów wejdzie w życie. Na pewno nie będzie to od początku przyszłego roku, być może w pierwszym kwartale 2005, choć i ta data może okazać się zbyt optymistyczna, jeśli senatorowie zdecydują, iż trzeba wprowadzić do ustawy jakieś poprawki. A w czasie, gdy po naszych drogach jeździ coraz więcej starszych aut, które prędzej czy później trzeba będzie wycofać z eksploatacji, tego typu ustawa jest niezbędna.

Tematy w artykule: recykling

Podobne wiadomości:

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

Aktualności 2015-07-24

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport