mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Zagrożona konkurencyjność branży motoryzacyjnej

Zagrożona konkurencyjność branży motoryzacyjnej

Stowarzyszenia sektora motoryzacyjnego z krajów UE wraz z konsumentami wezwali Komisję Europejską do dalszej ochrony konkurencyjności poprzez utrzymanie regulacji dotyczącej dystrybucji nowych samochodów, części zamiennych, narzędzi oraz usług warsztatowych po 2010 roku.

Komisja Europejska zamierza bowiem nie przedłużać regulacji GVO (WE) 1400/2002 po jej wygaśnięciu w maju 2010 roku. Dlatego też europejskie stowarzyszenia AIRC, CECRA, FIA i FIGIEFA, współpracujące w kampanii "Prawo do naprawy", postanowiły sprzeciwić się tym zamiarom. Komisja obecnie proponuje, by istniejące lub planowane przepisy objęły legislacją tematykę dystrybucji nowych pojazdów oraz aftermarketu.
 
Sektor motoryzacyjny rządzi się specyficznymi zasadami już od dekad. Przepisy zapewniające lepszą równowagę między dealerami a producentami są zagrożone. To może doprowadzić do ograniczeń na rynku napraw. Wygaśnięcie regulacji może spowodować zagrożenie prawa konsumenta do gwarantowanej naprawy w dowolnym autoryzowanym warsztacie w Europie, niezależnie gdzie był kupiony samochód.

Niezależne i autoryzowane warsztaty, stacje pomocy drogowej, producenci narzędzi i sprzętu, oraz niezależni dystrybutorzy części motoryzacyjnych potrzebują z kolei wolnego dostępu do informacji technicznych. Bez rozporządzenia GVO obowiązywać będą tylko ogólne zasady zawarte w art. 81 i art. 82 Traktatu Komisji Europejskiej. - Obrona interesów sektora MSP po wygaśnięciu GVO będzie bardzo kosztowna, ponieważ będzie wymagała wielu opinii prawnych i ocen ekonomicznych, co spowoduje, że mali i średni przedsiębiorcy nie podejmą się tego działania. Takie rozwiązanie jest wyraźnie niekorzystne dla sektora MSP - stwierdza Generalny Sekretarz AIRC Hilde van der Stichele. Nowa regulacja Euro 5/6, która wejdzie w życie we wrześniu 2009 roku, obejmie prawo do naprawy tylko nowych typów samochodów. Nie wypełni więc luki dla istniejącego parku samochodowego.

- Bez odpowiedniego zabezpieczenia i solidnych przepisów, jakie obecnie znajdują się w rozporządzeniu GVO, producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych - twierdzi Sylvia Gotzen Generalny Sekretarz FIGIEFA.
Tematy w artykule: klauzula napraw GVO

Podobne wiadomości:

Parlament Europejski za wolnym rynkiem części zamiennych

Parlament Europejski za wolnym rynkiem części...

Finanse i prawo 2007-12-13

Giełdy współtworzą

Giełdy współtworzą "szarą strefę"

Finanse i prawo 2007-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport