mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Zasady dotyczące kosmetyków nie sprawdzą się w motoryzacji

Zasady dotyczące kosmetyków nie sprawdzą się w motoryzacji

28 lipca br. Komisja Europejska opublikowała propozycje dotyczące instrumentu prawnego ogólnej konkurencji, by regulować kontrolę na rynkach dystrybucji. Po konsultacjach Komisja planuje zastąpienie obecnego Rozporządzenia GVO, po jego wygaśnięciu 31 maja 2010 roku, zmienionymi przepisami.

Proponowane rozporządzenie VR-BER będzie regulowało umowy dystrybucji towarów i usług, a także będzie odnosiło się do sprzedaży produktów tak różnorodnych, jak towary gospodarstwa domowego, komputery, artykuły spożywcze, kosmetyki, zabawki. Członkowie kampanii "Prawo do naprawy" R2RC obawiają się, że ten instrument prawny zostanie wykorzystany także do regulowania konkurencji w dystrybucji nowych pojazdów samochodowych części zamiennych, a także ich napraw. Dlatego już na samym wstępie sprzeciwiają się takiemu rozwiązaniu zastąpienia rozporządzenia GVO.

Przedstawiciele niezależnych i autoryzowanych warsztatów, kierowcy, dealerzy, dystrybutorzy części motoryzacyjnych, producenci części warsztatowych i wyposażenia oraz warsztaty zajmujące się regeneracją silników konsekwentnie podkreślają potrzebę dostępu do informacji technicznych dla naprawy i utrzymania pojazdów, konieczność zagwarantowania swobody dostaw samochodowych części zamiennych, potrzebę utrzymania praw konsumentów w okresie gwarancyjnym, czy też zapewnienie możliwości dealerom otwierania punktów obsługujących wiele marek samochodów. Wszystko to ma na celu zapewnienie prawdziwego wyboru konsumentom w zakresie zakupu pojazdu, jego utrzymania i naprawy.

Rolą rozporządzenia VR-BER jest określenie ogólnych zasad konkurencji, dlatego wątpliwe jest, by było ono w stanie prawidłowo wiązać prawnie specyficznego sektora motoryzacyjnego.

Kampania "Prawo do naprawy" utrzymuje, że tylko jasna i solidna, zawierająca szczegółowe przepisy, rama prawna jest właściwym instrumentem do zapewnienia równych szans dla wszystkich podmiotów działających na rynku oraz do utrzymania swobodnej działalności małych i średnich przedsiębiorstw z korzyścią dla 260 milionów zmotoryzowanych konsumentów w Europie, a 16 milionów w Polsce.

W świetle ostatniej publikacji Komisję Europejską, Oceny Oddziaływania na temat przyszłości rozporządzenia GVO, europejskie organizacje będące członkami kampanii "Prawo do naprawy" tworzącej wspólny sojusz (AIRC, CECRA, EGEA, FIA, FIGIEFA oraz FIRM) wzywają Komisarz Neelie Kroes do nie stosowania rozporządzenia VR-BER dla motoryzacji, lecz do utrzymania szczegółowych przepisów dla tego sektora.

Jednocześnie również i Polska Koalicja "Prawo do Naprawy", którą tworzą organizacje (FK, PISKP, SDCM, PIU, STM, SNWS) apeluje do Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel o ochronę zdrowej konkurencji w branży motoryzacyjnej poprzez utrzymanie szczegółowych przepisów dla tej branży.

Podobne wiadomości:

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Aktualności 2016-06-23

Najlepsze salony samochodowe w Polsce - ranking

Najlepsze salony samochodowe w Polsce -...

Aktualności 2015-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport