mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Zmieniony podatek ekologiczny

Zmieniony podatek ekologiczny

Pod obrady Sejmu trafiła ustawa o podatku ekologicznym od samochodów. W stosunku do projektu podatku przedstawionego przed ponad dwoma miesiącami zmianie uległy niektóre jego składowe.

Przede wszystkim zmieniono współczynniki przypisane do poszczególnych norm euro (norma emisji zanieczyszczeń). Dla norm euro 3 i starszych nieznacznie je zwiększono, co ma przynieść zamiast 800 mln 1,2 mld złotych dochodów budżetowych. Zmienił się także sposób naliczania zmniejszenia podatku dla aut wcześniej zarejestrowanych poza terytorium kraju. Trzeba powiedzieć, że tak jak był skomplikowany, tak jest i teraz.

Ogólne warunki oraz główny wzór naliczania podatku ekologicznego pozostały bez zmian. Obowiązkowi podatkowemu podlegają samochody (poza tymi, przy zakupie których przysługuje pełne odliczenie podatku VAT) po raz pierwszy rejestrowane na terytorium kraju oraz te, które są ponownie rejestrowane po ich wcześniejszym wyrejestrowaniu.

Podstawą do obliczenia podatku jest pojemność silnika liczona w litrach (do jednego miejsca po przecinku) podniesiona do kwadratu przemnożona przez współczynnik przypisany do każdej normy euro, którą spełnia silnik, oraz stawkę, która w momencie wejścia w życie ustawy ma wynosić 500 zł.

S = cc2 x euro x stawka

O ile tu jeszcze samo wyliczenie podatku nie powinno stanowić problemu, to już wyliczenie kwoty należnego podatku po uwzględnieniu przysługującego pomniejszenia (w przypadku rejestracji auta wcześniej zarejestrowanego poza terytorium kraju) może spowodować lekki zawrót głowy.

Zniżkę dla aut, dla których nie została określona norma euro lub niespełniających norm euro, lub spełniających normę euro 1, euro 2 i euro 3 obliczać się będzie zgodnie ze wzorem:

Ss = 0,952 x 0,97 x 0,99n-3 x S, lub

Ss = 0,95 x S - dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji grudzień 2005 dla euro 3, grudzień 1999 dla euro 2, grudzień 1995 dla euro 1 i grudzień 1991 dla braku spełnienia lub nieokreślenia żadnej normy, lub

Ss = 0,952 x S - dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji listopad 2005 dla euro 3, listopad 1999 dla euro 2, listopad 1995 dla euro 1 i listopad 1991 dla braku spełnienia lub nieokreślenia żadnej normy, lub

Ss = 0,952 x 0,97 x S - dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji październik 2005 dla euro 3, październik 1999 dla euro 2, październik 1995 dla euro 1 i październik 1991 dla braku spełnienia lub nieokreślenia żadnej normy, gdzie:
Ss – kwota podatku po pomniejszeniu,
S – kwota podatku,
n – liczba miesięcy od daty pierwszej rejestracji do:
- 1 stycznia 2006 r. dla normy euro 3,
- 1 stycznia 2000 r. dla normy euro 2,
- 1 stycznia 1996 r. dla normy euro 1,
- 1 stycznia 1992 r. przy niespełnianiu żadnej z norm lub przy jej nieokreśleniu.

W przypadku aut spełniających normę euro 4 lub wyższą zniżkę oblicza się według wzoru:

Ss = 0,952 x 0,97 x 0,99m-3 x S, lub

Ss = 0,95 x S - dla samochodów spełniających normę euro 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 1 miesiąc po pierwszej rejestracji, lub

Ss = 0,952 x S - dla samochodów spełniających normę euro 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 2 miesiące po pierwszej rejestracji, lub

Ss = 0,952 x 0,97 x S - dla samochodów spełniających normę euro 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 3 miesiące po pierwszej rejestracji, gdzie
Ss – kwota podatku po pomniejszeniu
S – kwota podatku,
m - liczba miesięcy od daty pierwszej rejestracji do dnia rejestracji na terytorium Polski.

Dla norm euro przyjęto następujące współczynniki:
- brak normy (dla aut wyprodukowanych do 1991 r. włącznie) - 12,0
- norma euro 1 (1992-1995) - 8,0
- norma euro 2 (1996-1999) - 4.0
- norma euro 3 (2000-2005) - 2,0
- norma euro 4 (od 2006) - 1,0
- norma euro 5 - 0,9
Podane daty są przyjmowane w przypadku braku dokumentów potwierdzających faktyczną normę euro spełnianą przez silnik.

W momencie wyrejestrowania auta (rejestracja za granicą lub zbycie za granice) właścicielowi przysługuje zwrot części podatku liczony wg wzoru:
Kz = 0,99n x Z,
gdzie Kz - kwota zwrotu, Z - zapłacony podatek, n - liczba miesięcy od daty pierwszej rejestracji w kraju do daty wyrejestrowania.

Sposób obliczania należnego podatku rzeczywiście wydaje się skomplikowany. MF zapowiada umieszczenie na swoich stronach internetowych kalkulatora elektronicznego lub gotowego formularza procentowego pomniejszenia dla konkretnych miesięcy rejestracji samochodu.

Projekt ustawy trafił obecnie do Sejmu, a po trzech czytaniach i głosowaniu trafi pod obrady do Senatu. Jeśli i tam nie zostaną zgłoszone poprawki lub ustawa nie zostanie odrzucona w całości to trafi do Prezydenta RP. Po jej podpisaniu i miesięcznym vacatio legis nowe przepisy zaczną obowiązywać, Jest więc szansa, iż ustawa zostanie uchwalona jeszcze w tym roku i być może od początku przyszłego zacznie obowiązywać. Zastąpi ona wówczas obowiązujący obecnie podatek akcyzowy.

Przykład:
W przypadku zakupu samochodu o pojemności silnika 1,6 l, którego pierwsza rejestracja poza granicami Polski miała miejsce w kwietniu 1998 r. (euro 2) wysokość podatku ekologicznego wyniesie:
S = 1,62 x 4 x 500 = 5.120 zł

Po uwzględnieniu przysługującej zniżki podatek, jaki trzeba będzie zapłacić, wyniesie:
Ss = 0,952 x 0,97 x 0,9921-3 x 5.120 = 3.740,44 zł

W przypadku zakupu samochodu nowego, a więc spełniającego normę 4, o tym samym silniku (1,6 l) podatek ekologiczny wyniesie:
S = 1,62 x 1 x 500 = 1.280 zł

W tym przypadku nie przysługują już żadne zniżki.

Nieco prościej wygląda sprawa z obliczeniem przysługującego zwrotu. Jeśli auto, dla którego obliczony podatek ekologiczny wyniósł 3.740,44 zł, zostanie wyrejestrowane i wywiezione z kraju po upływie 15 miesięcy, to kwota zwrotu podatku będzie wynosić:
Kz = 0,9915 x 3.740,44 = 3.217,00

Czytaj także:
Czas na podatek ekologiczny (2006-04-19)


Podobne wiadomości:

Czas na podatek ekologiczny

Czas na podatek ekologiczny

Finanse i prawo 2006-04-19

Komentuj:

~MCtruten 2009-05-17

Pokazmy w wyborach co myslimy o podadku od GLUPOTY Pana TUSKA i jego pomocnikow z PO

~ljohn 2007-12-16

Witam wszsytkich mam pytanie od kiedy te nowe przepisy wchodza w zycie w tym kochanych i napełnionym pełym miłosciu kraju , oraz na czym ma to polegac , oraz jak bym sciagnał auta np. SHARANA 98-99 ROK W tdi TO ILE BEDE MUSIł TERAZ ZAPłACIC JAK KTOS WIE NIECH ODPISZE PROSZE NA meila do mnie : robert.drobina@vwmp.pl . czekam bo róznie unas w zakładzie ludzie mówia a tak ogólnie to zastanawiam sie kogo stac dzisiaj z młodych ludzi lub po 30 roku zycia na nowe aut chyba ze ma jakies przekrety bo inaczej własnymi raczkami nie dorobisz sie pieniazków no i gdzie ten podatek wliczony w paliwo idzie bo drogi lepsze maja juz w KAZACHSTANIE i AZERBEJDZANIE , a unas rani na wioskach pie......lą tylko ze zrobia a potem patrza zeby do swojej kasy wpłyneło jak najwiecej , a po drógie u naszych zachodnich sasiadów to BAłER obornik wywozi na pole ładniejszymi i prostrzymi drogami niz unas krajowa 3 , czekam na info w sprawie nowych przepisów na meila :)))))

~GUMIS 2007-02-06

JAK KUPIŁEM AUTO W NIEMCZECH TYDZIEN TEMU, ZROBIŁEM TO PORAZ PIERWSZY I Z TEGO CO WIDZE PO RAZ OSTATNI. , ZAŁATWIANIE FORMALNOSCI Z ZAREJESTROWANIEM ( WYRÓB TABLIC REJ. OD REKI ) I UBEZPIECZENIEM MOJEGO NOWEGO AUTA W NIEMCZECH TRWAŁO ... 15 MIN !!! I KOSZTOWAŁO TYLKO 130 EURO. A KU...A U MNIE W KRAJU TRWA TO 15 DNI I KOSZTUJE ŁACZNIE 2100ZŁ !!!.POLECAM ZAKUP AUTA POZA GRANICAMI NASZEGO DZIURAWEGO KRAJU, A POLITYKOM ZEBY SAMI OPŁACALI PODATEK EKOLOGICZNY ALE NIE OD AUT TYLKO OD ICH GŁUPOTY.

~lutek 2007-01-24

na szczescie ponoc mają ten podatek wycofac z prac w sejmie

~Zenon 2006-12-28

Rysiek ma racje Litwincy wysmiewaja sie z nas i naszego popie........ rzadu ale rozumiem ciebie rysiek z tymi kasami to masz prze....ne :P pozdro dla Macka

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport