mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > "Anglikom" nie, chyba, że...

"Anglikom" nie, chyba, że...

Samochody z kierownicą zamontowaną po prawej stronie, a więc przystosowane do ruchu lewostronnego, nie będą mogły być rejestrowane w naszym kraju. Chyba, że uzyskają zgodę ministra właściwego do spraw transportu. To najważniejszy wniosek z wczorajszego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Obecne przepisy nie precyzują jednoznacznie kwestii rejestracji w naszym kraju samochodów z kierownicą po prawej stronie, czyli popularnych "anglików" (choć tego typu auta jeżdżą także w innych krajach, np. na Malcie, w Japonii, czy Australii). Niby nie można, gdyż takie auto nie spełnia warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd, ale z drugiej strony nie ma też wyraźnego zakazu. Stąd też od czasu do czasu pojawiają się problemy w wydziałach komunikacji, kiedy to właściciele takich samochodów próbują je zarejestrować.

Taki początek miała też sprawa, która w dniu wczorajszym zakończyła się wyrokiem NSA. W 2008 roku właściciel Opla Vectry przystosowanego do ruchu lewostronnego nie uzyskał zgody na rejestrację tego auta w Polsce. Od tej decyzji odwołał się, kolejno do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach a następnie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. W obu przypadkach decyzja o odmowie rejestracji została podtrzymana i sprawa trafiła do NSA.

W dniu wczorajszym Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył sprawę i utrzymał w mocy wyrok WSA w Kielcach. W uzasadnieniu swojej decyzji sąd podkreślił, iż umieszczenie kierownicy po prawej stronie zdecydowanie pogarsza bezpieczeństwo podróżujących, a także innych uczestników ruchu.

Trudno nie zgodzić się z takim stanowiskiem. Osoby, które miały sposobność prowadzić "anglika" w kraju, gdzie obowiązuje ruch prawostronny (tak jak w Polsce), z pewnością potwierdzą, iż szczególnie niebezpieczny jest manewr wyprzedzania na drogach jednojezdniowych. Aby wyprzedzić, należy zjechać na lewy pas ruchu służący do jazdy w drugim kierunku. Kierowca siedzący po prawej stronie ma utrudnione zadanie, by upewnić się, czy z naprzeciwka nie nadjeżdża inny pojazd.

Jednocześnie sędzia NSA, przewodnicząca wczorajszemu posiedzeniu, podkreśliła, że w indywidualnych przypadkach ministerstwo właściwe ds. transportu będzie mogło wydać zgodę na rejestrację takiego pojazdu. Jak na razie nie wiadomo jednak, czy taka zgoda będzie wydawana każdorazowo, czy będzie trzeba spełnić jednak odpowiednie warunki. Nie wiadomo także, jak będzie wyglądać cała procedura uzyskania zgody ministerstwa i ile czasu ona zajmie.

Nie wiadomo także, czy wczorajszy wyrok NSA stanie się obowiązującym prawem w naszym kraju. Właściciel Vectry zapowiedział bowiem, że zastanawia się nad skierowaniem sprawy do instytucji unijnych, które miałyby rozstrzygnąć o możliwości rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie w naszym kraju. Tym bardziej, że sprawa była już w Komisji Europejskiej, która upomniała już Polskę, by dostosowała tak przepisy, aby wszystkie pojazdy wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej mogły być rejestrowane.

Najprawdopodobniej jednak nie ma teraz co liczyć, że wydziały komunikacji bez zgody ministerstwa rejestrowały "angliki". A to może spowodować albo całkowitą rezygnację ze sprowadzania aut z Wlk. Brytanii, albo wzmożony ruch u mechaników zajmujących się tzw. "przekładką" kierownicy na lewą stronę.
Tematy w artykule: rejestracja samochodu kierownica

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Rejestracja

Rejestracja "anglików" możliwa od 15 sierpnia

Finanse i prawo 2015-08-06

Komentuj:

aaa 2010-03-05

basym to nie chodzi tylko o ich fiksacje. Po prostu przestawienie się szwecji było proste - tam prawie nie ma infrastruktury drogowej. Tak samo przestawili się czesi którzy też w pewnym momencie mieli ruch angielski.

~w 2010-03-04

albo wprowadzic przepis, ze kazdy wypadek bedzie traktowany jako umyslne uszkodzenie ciala lub zabojstwo.

~w 2010-03-04

albo wprowadzic przepis, ze kazdy wypadek bedzie traktowany jako umyslne uszkodzenie ciala lub zabojstwo.

~basym 2010-02-04

jestem całkowicie wolnym przepływem towarów i usług, ale a tym wypadku popieram wyrok sądu. Wszyscy wiemy jak wygląda w Polsce rynek motoryzacyjny i do jakich zagrożeń mogłaby doprowadzić powszechna rejestracja "anglików". tak na marginesie to skoro Szwedzi potrafili ze względu na integrację z resztą Europy przestawić swój ruch to dlaczego Anglicy niby nie byliby w stanie tego zrobić? wiadomo, że byłoby to bardzo kosztowne i uciążliwe na początku, jednak w dłuższej perspektywie widać już same korzyści... ale to jest ich sprawa, niech mają jak chcą skoro na odmienności muszą budować poczucie własnej wartości... "angliki" do Anglii !!!

~robin 2010-02-04

czy tu jest jakiś moderator ???????????

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport