mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > "Młodzi" kierowcy z listkiem i okresem próbnym

"Młodzi" kierowcy z listkiem i okresem próbnym

Nowe kategorie prawa jazdy, zmiana wieku uprawniająca do uzyskania prawka i wreszcie dwuletni okres próbny dla "młodych" kierowców - to najważniejsze zmiany, jakie wprowadzi nowa ustawa o kierujących pojazdami, a której założenia właśnie przyjęła Rada Ministrów.

Zgodnie z podstawowymi założeniami nowa ustawa ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, podnieść kwalifikacje kierujących pojazdami, zminimalizować możliwość korupcji w procesie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, uregulować zasady szkolenia i egzaminowania kierowców oraz wdrożyć do polskiego prawodawstwa przepisy unijne dotyczące praw jazdy. Dlatego też przepisy ustawy dotyczą nie tylko samych kierowców, ale i regulują kwestie dotyczące szkoleń, instruktorów, egzaminatorów oraz nadzoru nad kierowcami.

Wśród najważniejszych rozwiązań na pierwszym miejscu wskazuje się na szczególny nadzór, jakim zostaną objęci "młodzi" kierowcy. Przez dwa lata osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, w przypadku popełnienia dwóch wykroczeń, będą kierowane na kurs reedukacyjny, a okres próbny zostanie wydłużony o kolejne dwa lata. W wyjątkowych sytuacjach mogą także utracić uprawnienia do kierowania pojazdami. Prowadzone przez nie samochody będą musiały posiadać naklejony z tyłu oraz z przodu zielony listek. W pierwszym roku młody kierowca nie będzie mógł wykonywać zawodu kierowcy w pojazdach przewożących ludzi. Osoby, wobec których orzeczono zakaz kierowania pojazdami nie będą mogły odbywać szkolenia i przystępować do egzaminu na prawo jazdy.

W założeniach przyjęto, że na kurs reedukacyjny trafią kierowcy, którzy uzyskają 24 punkty karne. Obecnie muszą oni przystąpić do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje. Jeśli w ciągu 5 lat od wydania skierowania na taki kurs ponownie przekroczą maksymalną liczbę punktów, wówczas dopiero stracą prawo jazdy. Kursy reedukacyjne przewidziano również dla osób, które kierowały pojazdami po alkoholu lub po użyciu podobnie działającego środka.

Poprawa kwalifikacji kierowców ma być także następstwem nowych wymagań wobec instruktorów i ośrodków szkolenia kierowców. Jeżeli chodzi o instruktorów, będą oni musieli corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego, co obecnie nie jest wymagane. U osób poddawanych badaniu lekarskiemu i psychologicznemu sprawdzane będą przeciwwskazania do wykonywania pracy instruktora, a nie jak dotychczas do kierowania pojazdem. Kandydaci na instruktorów będą szkoleni przez posiadające specjalne poświadczenie ośrodki szkolenia kierowców. Znacznie rozszerzono katalog przestępstw eliminujących osobę z ewidencji instruktorów.
 
Istotne novum dotyczy wymagań wobec ośrodków szkolenia kierowców. Szkolenia dotyczące uzyskiwania uprawnień wszystkich kategorii praw jazdy mają się odbywać na terenie powiatu, w którym zgłoszono ośrodek do rejestru przedsiębiorców, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w ruchu drogowym. Ośrodki ruchu drogowego będą musiały informować o miejscu i czasie przeprowadzania poszczególnych zajęć wskazanych w programie. Takie rozwiązania ukrócą zjawisko polegające na wystawianiu zaświadczeń osobom, które w ogóle nie uczestniczyły w zajęciach.

Nowym wymaganiom będą podlegać także egzaminatorzy. Podobnie jak instruktorzy będą musieli uczestniczyć w badaniach pod kątem przeciwwskazań do wykonywania pracy egzaminatora. Będą musieli także wykazać się odpowiednim doświadczeniem w egzaminowaniu. Kandydat musi uczestniczyć w 20 egzaminach w charakterze obserwatora i przeprowadzić 10 egzaminów pod nadzorem.

Projekt założeń ustawy wprowadza do prawa krajowego rozwiązania unijne dotyczące praw jazdy. Do 2033 r. nastąpi wymiana krajowych praw jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie administracyjny okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E; 5 lat lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych dla pozostałych kategorii.

Ustawa wprowadzi także nowe kategorie prawa jazdy – AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe), będą je mogły uzyskać osoby od 14 roku życia. Będzie także nowe prawo jazdy typu A2, uprawniające do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW. Zgodnie z założeniami, minimalny wiek uprawniający do kierowania pojazdami oznaczonymi w prawie jazdy kategoriami C i C+E będzie wynosić 18 lat, dla kategorii D i D+E – 21 lat.

Zaproponowane rozwiązania, według projektodawców, powinny w znacznym stopniu poprawić bezpieczeństwo na drogach przez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz przyczynić się do eliminacji oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w procesie ich szkolenia oraz egzaminowania.

Podobne wiadomości:

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w 2017

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w...

Finanse i prawo 2016-11-23

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Finanse i prawo 2016-11-11

Komentuj:

~Mistrzu 2009-11-20

W wyniku swoich obserwacji jestem zdania, że ci starsi kierowcy nie jeżdżą, ani wolniej, ani ostrożniej. Już nie raz widziałem, jak taki dziadek traktuje jezdnię, jak tor wyścigowy, bo on jest starszy i jemu wolno... Niby zmiany ok, ale z tym zielonym listkiem, sądzę, że dopiero będą nadużycia i wrabianie ludzi. Na tyle, na ile znam naszych kierowców, to jestem pewien, że gdy jakąś kolizję/wypadek spowoduje kierowca "bez" listka z kierowcą, który "ma" listek, to będzie właśnie całą odpowiedzialność zrzucał na młodego kierowcę, "bo on ma listek i nie ma doświadczenia." Z pewnością tak będzie. I to w większości przypadków.

~Mistrzu 2009-11-20

W wyniku swoich obserwacji jestem zdania, że ci starsi kierowcy nie jeżdżą, ani wolniej, ani ostrożniej. Już nie raz widziałem, jak taki dziadek traktuje jezdnię, jak tor wyścigowy, bo on jest starszy i jemu wolno... Niby zmiany ok, ale z tym zielonym listkiem, sądzę, że dopiero będą nadużycia i wrabianie ludzi. Na tyle, na ile znam naszych kierowców, to jestem pewien, że gdy jakąś kolizję/wypadek spowoduje kierowca "bez" listka z kierowcą, który "ma" listek, to będzie właśnie całą odpowiedzialność zrzucał na młodego kierowcę, "bo on ma listek i nie ma doświadczenia." Z pewnością tak będzie. I to w większości przypadków.

~Mistrzu 2009-11-20

W wyniku swoich obserwacji jestem zdania, że ci starsi kierowcy nie jeżdżą, ani wolniej, ani ostrożniej. Już nie raz widziałem, jak taki dziadek traktuje jezdnię, jak tor wyścigowy, bo on jest starszy i jemu wolno... Niby zmiany ok, ale z tym zielonym listkiem, sądzę, że dopiero będą nadużycia i wrabianie ludzi. Na tyle, na ile znam naszych kierowców, to jestem pewien, że gdy jakąś kolizję/wypadek spowoduje kierowca "bez" listka z kierowcą, który "ma" listek, to będzie właśnie całą odpowiedzialność zrzucał na młodego kierowcę, "bo on ma listek i nie ma doświadczenia." Z pewnością tak będzie. I to w większości przypadków.

~dkd 2009-11-20

nie przesadzaj z tymi starymi kierowcami, to że jeżdżą wolniej, znaczy ostrożniej a nie zaraz niebezpiecznie, a jak już stanowią zagrozenie, popełnią wykroczenia uzbierają odpowiednia liczbę punktów to sie im prawo jazdy i tak zabierze

~MinO 2009-11-19

Szkoda że zapomnieli wziąć pod uwagę opcję zabierania praw jazdy ludziom po 70 roku życia. Takie osoby są tak samo niebezpieczne jak młodzi kierowcy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport