mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > 200 mln EUR pożyczki na drogi

200 mln EUR pożyczki na drogi

Sektor transportu pożyczył 200 mln EUR z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na modernizacje dróg. W ramach projektu modernizacji dróg w Polsce sfinansowana będzie budowa 11 obwodnic i 4 dróg ekspresowych w Polsce.

200 mln EUR pożyczki na drogi

Kredyt zaciągany jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na współfinansowanie 15 inwestycji zawartych w "Programie rzeczowo-finansowym dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków KFD".

W ramach "Projektu Modernizacji Dróg w Polsce" ze środków zaciąganego kredytu współfinansowane będą inwestycje drogowe zlokalizowane na sieci dróg krajowych, w tym 4 inwestycje z zakresu dróg ekspresowych (S22 Elbląg-Grzechotki, S8 Radzymin - Wyszków, S1 Pyrzowice - Podwarpie, S5/S10 Bydgoszcz-Stryszek-Białe Błota) i 11 z zakresu obwodnic (Puławy, Gniezno, Wadowice, Pilzno, Sławno, Kobylanka, Głogów Małop., Okopy, Hrebenne, Stalowa Wola, Chałupki). Środki kredytu to uzupełnienie finansowania ze środków funduszy UE i ze środków krajowych. Łączna wartość inwestycji wchodzących w skład projektu to około 615 mln EUR. Realizacja niektórych inwestycji wchodzących w skład projektu rozpoczęła się w 2004 roku. Projekt zostanie ukończony do 2009 roku.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest główną instytucją finansową angażującą się w finansowanie dużych projektów inwestycyjnych w sektorze drogowym. Przykładem tego jest odcinek autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem, Koninem i Strykowem oraz odcinek autostrady A1 z Gdańska do Nowych Marz.

EBI zainteresowany jest także finansowaniem odcinka autostrady A1 od Grudziądza do Torunia. Odcinek ten (wraz z odcinkiem Gdańsk - Grudziądz) jest objęty od 1997 roku koncesją przyznaną konsorcjum Gdańsk Transport Company (GTC). Ze względu jednak na zbyt wysokie koszty budowy, eksploatacji i obciążenia Skarbu Państwa w etapie I tej inwestycji oraz ze względu na bardzo wysokie szacunki realizacji etapu II, resort transportu i GDDKiA zdecydowały o zakończeniu negocjacji z firmą GTC i realizacji odcinka Grudziądz-Toruń w systemie tradycyjnym. Rozważana jest więc kontynuacja współpracy z EBI w zakresie przygotowania warunków tradycyjnego finansowania odcinka autostrady A1 Grudziądz - Toruń.

Współpraca ta będzie następować w miarę realizacji harmonogramu działań przewidzianego przez GDDKiA dla tego odcinka, który szczegółowo przedstawia się w sposób następujący: 

  • zakończenie wykupu gruntów - XII 2006 r. 
  • uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych - IX 2007 r. 
  • zakończenie projektu budowlanego - IX 2007 r.
  • ogłoszenie przetargu na budowę - XI 2007 r. 
  • uzyskanie pozwolenia na budowę - XII 2007 r. 
  • rozpoczęcie prac budowlanych - IV 2008 r. 
  • zakończenie budowy - X 2010 r.

Przeczytaj także:

20 obwodnic za 770 mln złotych (2005-11-18)

Rządowe wydatki (2006-01-19)

Aktywny KFD (2006-03-31)

 


Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Autostrada A1 od Strykowa do Tuszyna otwarta!

Autostrada A1 od Strykowa do Tuszyna otwarta!

Polskie drogi 2016-07-01

Komentuj:

~patriota 2006-06-19

dobrze ,że powstają nowe drogi i obwodnice

~Artur 2006-05-12

a czemu nic nie piszecie o rondzie w Hrubieszowie:)?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport