mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > 2+1, czyli rewolucja na polskich drogach

2+1, czyli rewolucja na polskich drogach

Od jakiegoś czasu GDDKiA przygotowuje polskich kierowców do małej rewolucji związanej z wyprzedzaniem. Wszystko po to, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na blisko 4 tys. km. dróg.

2+1, czyli rewolucja na polskich drogach
Nadal jedną z najczęstszych przyczyn wypadków jest nieprzemyślane wyprzedzanie. Kierowcy na polskich drogach często decydują się na ten ryzykowny manewr mimo braku widoczności, miejsca czy nawet podwójnej linii ciągłej. Przez takie podejście każdego roku dochodzi do ponad 1,5 tys. wypadków, w których ginie prawie 230 osób, a blisko 2 tys. zostaje rannych. 

Złotym środkiem na takie problemy byłaby z pewnością jeszcze większa sieć autostrad i dróg ekspresowych. Jednak zanim, taka inwestycja zostanie zrealizowana, minie sporo czasu i przede wszystkim potrzebne będą do tego ogromne środki. 

Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza wdrożyć system "2+1" na polskich drogach. Jest to pomysł zaczerpnięty ze Skandynawii, gdzie przez lata sprawował się bardzo dobrze. Chodzi o budowanie dróg, na których naprzemiennie występują odcinki z dwoma pasami w jedną stronę i pojedynczym w drugą. Każdy z takich odcinków ma od 0,5 do 1,5 km. 

Takie rozwiązanie pozwala kierowcy mieć świadomość, że za chwile będzie miał odpowiednie pole do manewru wyprzedzania. Dlatego nie decyduje się on na robienie tego w miejscu niebezpiecznym. Wyprzedzanie poza wyznaczonymi do tego odcinkami będzie niemożliwe ze względu na barierę, która uniemożliwia przekroczenie osi jezdni. 

Budowa pierwszych kilometrów polskich dróg w systemie "2+1" już się rozpoczęła. Na początek zostaną uruchomione dwa odcinki: obwodnica Kościerzyny (odcinek 7,6 km w przebiegu dk nr 20) oraz ulepszana droga krajowa nr 22 (odcinek Czarlin - Knybawa o długości 3,6 km).

Kolejne takie miejsca powstaną wraz z realizacją „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023”. GDDKiA prowadzi obecnie intensywne pomiary natężenia ruchu lekkiego i ciężkiego na drogach w Polsce, aby móc wyznaczyć kolejne odcinki. 

W ocenie ekspertów każda jezdniowa, dwukierunkowa droga, której szerokość wynosi co najmniej 13 metrów może zostać skonwertowana do systemu "2+1". Potrzebne do tego będzie ustawienie odpowiednich znaków oraz barierek. To z pewnością pochłonie dużo mniej środków niż budowa nowej drogi. W Polsce jest sporo dróg spełniających minimalne wymogi. Wystarczy do tego po jednym pasie ruchu w każdym kierunku wraz z poboczem. Po przebudowie zniknie pobocze, ale na jezdni pojawią się trzy pasy.

Tematy w artykule: drogi krajowe

Podobne wiadomości:

Widoczny postęp prac na obwodnicy Bełchatowa

Widoczny postęp prac na obwodnicy Bełchatowa

Polskie drogi 2015-09-09

Łącznik Janki - krajowa

Łącznik Janki - krajowa "siódemka" coraz...

Polskie drogi 2015-09-08

Komentuj:

~warszawiak 2015-09-06

Warmiak, zawsze twierdziłem, że droga 2+1 jest lepsza od drogi 1+1. Ale z tą DK50 i obwodnicą Żyrardowa jest jeszcze inny problem. Przejedź się w dzień powszedni w godzinach np 11.00-20.00 od Mszczonowa do A2 lub dalej DK50 do Sochaczewa. Przed wjazdem na rondo rozdzielające ruch na A2, do Sochaczewa, czy do Wiskitek notorycznie obserwuję (na szczęście na ogół od dołu, jadąc autostradą A2) tiry i osobówki pomiędzy nimi stojące od strony Mszczonowa w długich korkach. Ktoś znowu nie pomyślał i powstało za wąskie rondo...

~Warmiak 2015-09-06

A ja jechalem DK50 kolo Zyradowa i jechalo sie bardzo dobrze. Nikt sie nie wciskal, mialem miejsce na wyprzedzanie i mialem wrazenie ze jest bezpiecznie. Moze powinno pomyslec sie o wysepkach na awarie, ale tak to bylo bardzo rozsadnie. Jezdzilem tez na takich drogach po Niemczech i widze przewage pozytywow. Wiec drogowcy do roboty i przebudowac cala DK50 na 2+1

~:) 2015-09-03

A mnie się wydaje że to świetny pomysł... ale by takie drogi robić tam gdzie nie da się zrobić drogi expressowej z uwagi na to że jest za wąska :)

~kierowca bombowca 2015-09-02

A co jak na pojedynczym pasie z barierką i bez pobocza popsuje się cokolwiek innego niż rower? To nie to że będzie korek, będzie zator i nikt nie przejedzie.

~warszawiak 2015-09-02

@Jotgie: O to, to, tego się najwięcej obawiam. Pisałem już wcześniej na tym portalu, żeby tylko dla durnych oszczędności nie zrezygnowano z ekspresówek z prawdziwego zdarzenia (a takimi mogą być tylko ekspresówki dwujezdniowe) na rzecz ekspresówek 2+1. Niestety już takie (2+1) zaczynają budować np. S19 Sokołów-Stobierna. Apropo obwodnicy Żyrardowa: naprawdę ciężko jest zrozumieć rozumowanie naszych decydentów drogowych. Obwodnica Żyrardowa jest drogą 2+1, a tymczasem obwodnica Jędrzejowa DK78 drogą dwujezdniową. Natężenie ruchu na tej ostatniej jest parokrotnie mniejsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
Polski importer samochodów BMW przedstawił dziś cennik nowej "piątki". Auto będzie dostępne w salonach od 11 lutego 2017.