mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > 2 mln kierowców przejechało autostradą A-1

2 mln kierowców przejechało autostradą A-1

W pierwszej połowie czerwca bieżącego roku 25 km odcinkiem autostrady A-1 z Rusocina do Swarożyna przejechał dwumilionowy kierowca. Według firma Gdańsk Transport Company będącej koncesjonariuszem odcinka, statystyki natężenia ruchu mają tendencję zwyżkową.

2 mln kierowców przejechało autostradą A-1
Jak poinformowała firma Gdańsk Transport Company, koncesjonariusz oddanego do ruchu w grudniu ubiegłego roku 25 km odcinka autostrady A-1 z Rusocina do Swarożyna, 11 czerwca bieżącego roku trasą przejechał dwumilionowy kierowca.

Przez pierwsze dwa miesiące eksploatacji, przejazd autostradą był bezpłatny. W tym okresie średnie dzienne natężenie ruchu wynosiło około 14 tys. pojazdów. Po wprowadzeniu opłat natężenie zmalało, ale z chwilą obniżenia stawek (decyzja Ministra Infrastruktury) i w związku z rozpoczęciem remontu alternatywnej trasy, drogi krajowej nr 1, kierowcy ponownie zaczęli wracać na A-1. Wprowadzona 1 maja bieżącego roku redukcja opłat spowodowała ponad 50% wzrost natężenia ruchu samochodów osobowych. Statystyki natężenia ruchu wskazują stałą tendencję zwyżkową, zatem liczba pojazdów przejeżdżających autostradą może osiągnąć poziom z przed wprowadzenia opłat.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Tematy w artykule: pomorskie autostrada autostrada A1

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~stary nikowiec 2008-06-24

. NIK stwierdziła, że ówczesny Minister Infrastruktury Umowę podpisał z naruszeniem zasady legalności, albowiem bez nakazanego przepisami prawa uzgodnienia jej z Ministrem Finansów. Do uzgodnień doszło dopiero po upływie niemal roku, a to z powodu nierzetelnego przygotowania warunków finansowych realizacji inwestycji i określenia zobowiązań finansowych Skarbu Państwa (SP). . NIK oceniła, że postanowienia Umowy - dotyczące wynagrodzeń i odszkodowań należnych GTC S.A. oraz wzajemnych roszczeń stron związanych z ewentualnym rozwiązaniem Umowy - nie zabezpieczały należycie interesów SP. . Kontrolerzy stwierdzili niekorzystne dla Skarbu Panstwa zapisy w Umowie dotyczące rozliczeń z tytułu gwarantowanego przychodu z opłat za przejazd; postanowiono: jeśli rzeczywisty przychód będzie niższy od gwarantowanego, koncesjonariusz otrzyma od Skarbu Panstwa określone wynagrodzenie(aktualnie jest to kwota 200mln zł), bez względu na wielkość natężenia ruchu na autostradzie. Ponadto Minister Infrastruktury zobowiązał się w imieniu Skarbu Panstwa do poniesienia odpowiedzialności finansowej wobec GTC S.A. w przypadku zaistnienia tzw. zdarzeń odszkodowawczych - spowodowanych nie tylko przez którąś ze stron Umowy, ale także podmioty trzecie oraz przypadki losowe. Kontrolerzy wytknęli również brak precyzji i jednoznaczności w określaniu poszczególnych zdarzeń odszkodowawczych, co może powodować dowolność interpretacyjną i prowadzić do nieuzasadnionych kosztów ponoszonych przez Skarb Panstwa(np kac kierownika budowyi niechęc do pracy). Niektóre postanowienia Umowy w omawianym zakresie ograniczały ustawowe uprawnienia organów rządowych do kontroli budowy autostrady i jej przyszłej eksploatacji. . Niekorzystne dla Skarbu Panstwa są także postanowienia Umowy, określające zobowiązania odszkodowawcze stron, w przypadku jej rozwiązania - całkowite ryzyko odpowiedzialności finansowej ponosi strona rządowa, także wówczas, gdy Umowa zostanie rozwiązana z winy. koncesjonariusza; nie przewidziano zatem jakiejkolwiek odpowiedzialności finansowej GTC S.A. Brak rezultatów w budowie autostrady A-1 jest ekstremalnym przykładem nieskuteczności administracji rządowej w omawianej dziedzinie. Mimo przyjętych przez Skarb Panstwa zobowiązań , koncesjonariusz wciąż nie jest w stanie zapewnić środków finansowych, niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji. Negocjacje Umowy uwidoczniły po stronie rządowej słabość działań przygotowawczych, a także pokazały istnienie mechanizmu korupcyjnego, związanego z metodą prowadzenia negocjacji z koncesjonariuszem. Ustalenia Umowy Minister Infrastruktury podejmował poza i ponad gremiami powołanych zespołów negocjacyjnych, a także wbrew opinii ekspertów. W celu wyeliminowania stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości, . Ponadto Izba wnioskuje rozważenie potrzeby i prawnych możliwości renegocjacji Umowy o budowę i eksploatację autostrady w celu zabezpieczenia interesu ekonomicznego Skarbu Panstwa

~MarKowy 2008-06-23

Do AS: bo w Czechach budowe drog finansowalo panstwo a ten odcinek A1 GTC zbudowalo wlasnym sumptem.

~jm 2008-06-23

Nie ma zanczenia ile przejedzie samochodów osobowych. Na niszczenie nawierzchni mają wpływ tylko samochody ciężarowe. Osobowe nie mają znaczenia. Przy projektowaniu konstrukcji drogi bierze się tylko liczbę pojazdów tzw. ciężkich (samochody ciężarowe i autobusy).

~bob budowiczy 2008-06-23

obniżając opłatę spowoduję się zwiększenie ruchu, ale nie wyjdzie na to samo - większa liczba aut to szybsze zużycie :)

~Rokson 2008-06-23

I co się joski dziwią! Dajcie mniejsze opłaty, będzie więcej samochodów, czyli na to samo wychodzi, a nawet może jeszcze lepiej, jak w tym przypadku... Ale ja się nie łudzę, i tak się cepy nie nauczą...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Pod koniec 2018 r. w Wałbrzychu Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie produkcję nowych przekładni do hybrydowych modeli Toyoty. Z kolei w 2017 i 2019 roku będą montowane nowe silniki w fabyrce w Jelczu-Laskowicach.