mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > A1 Świerklany – Gorzyczki w I połowie 2014 roku

A1 Świerklany – Gorzyczki w I połowie 2014 roku

Po usunięciu Alpine Bau z placu budowy GDDKiA przeprowadziła kolejny przetarg na dokończenie prac na odcinku A1 Świerklany – Gorzyczki. Wyłoniony w nim nowy wykonawca ma zakończyć prace w I połowie przyszłego roku. Wtedy pozytywna decyzja Śląskiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o dopuszczenie całości odcinka wraz z „pechowym” mostem w Mszanie do eksploatacji powinna zakończyć potyczki z dziurawą autostradą.

A1 Świerklany – Gorzyczki w I połowie 2014 roku

Przypomnijmy, pod koniec ubiegłego roku budowa autostrady A1 na odcinku od granicy państwa z Republiką Czeską do Świerklan została niemal ukończona, poza jednym obiektem mostowym w ciągu autostrady w miejscowości Mszana. Do ruchu oddano 10-kilometrowy odcinek autostrady A1 Gorzyczki – Mszana. Prace przy moście miały zakończyć się w sierpniu tego roku. Niestety konsorcjum Alpine Bau odstąpiło od realizacji prac, a GDDKiA odstąpiła od umowy.

- Stało się to konieczne, gdyż firma Alpine Bau zaprzestała wywiązywania się z podpisanego przez siebie w lipcu 2012 roku porozumienia o wdrożeniu nakazanego w decyzji ŚWINB w maju 2012 roku Programu Naprawczego dla obiektu usytuowanego na węźle Mszana w ciągu autostrady. Wdrożenie Programu Naprawczego było konsekwencją awarii na obiekcie mostowym MA532, spowodowanych błędami wykonawczymi i nie dotrzymywaniem rygorów technologicznych przez Alpine Bau – zaznacza GDDKiA.

Z kolei Alpine Bau przypominała o problemach z projektem mostu w Mszanie. Firma przedstawiała wiele międzynarodowych ekspertyz, z których wynika, że zaprojektowana konstrukcja mostu grozi zawaleniem.
Oddany w grudniu ub. roku odcinek autostrady A1 jest bez mostu „dziurawy”. Dlatego, do czasu oddania obiektu, 10 kilometrowa trasa  została połączona z pozostałymi, użytkowanymi już odcinkami autostrady A1 na północ od węzła Świerklany, z wykorzystaniem specjalnie wyremontowanych dróg wojewódzkich łączących dwa węzły autostradowe - węzłami „Mszana” i „Świerklany”.

Rozstrzygniecie przetargu na dokończenie budowy autostrady A1 jest kolejnym działaniem przybliżającym oddanie do ruchu całego odcinka autostrady A1. Zgodnie z umową podstawową, prace naprawcze na obiekcie MA 532 miały potrwać do końca sierpnia br., jednak po przeprowadzeniu inwentaryzacji na budowie okazało się, że tego terminu nie uda się dotrzymać z uwagi na liczne uchybienia poprzedniego wykonawcy – firmy Alpine Bau, dlatego też na wniosek GDDKiA, ŚWINB zdecydował o przedłużeniu terminu wykonania koniecznej naprawy do końca pierwszego kwartału 2014 r.

Budowę autostrady A1 dokończy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Sp. z o.o., INTERCOR z Zawiercia. Firma wyceniła prace na około 49,8 mln zł. Drogowcy przewidują, że kompletny odcinek Świerklany–Gorzyczki zostanie dopuszczony do ruchu w I połowie 2014 r.

- Zgodnie z zapisami zawartymi w umowie, wykonawca będzie miał na realizację całości zamówienia maksymalnie 7 miesięcy, licząc czas od daty zawarcia umowy. Niezależnie od powyższego, mamy nadzieję, iż zaangażowanie wykonawcy oraz ścisła współpraca ze strony GDDKiA umożliwią zakończenie zadania przed wyznaczonym terminem umownym – podkreślają drogowcy.

W ramach dokończenia budowy autostrady A1 o długości 18,33 km, wykonawca będzie miał za zadanie wykonanie wszystkich niedokończonych robót przez poprzedniego wykonawcę – firmę Alpine Bau. W ramach naprawy mostu zostanie wykonane m.in.: montaż systemu kabli sprężających wspartych na dewiatorach – stalowych elementach kierunkujących ich trasę, betonowanie brakujących części mostu, wykonanie żeber usztywniających wewnątrz skrzynki mostu, korekta lin podtrzymujących most, montaż dylatacji, a także robocze obciążenie próbne obiektu.

GDDKiA liczy, że przy sprawnej współpracy oraz przy sprzyjającej pogodzie, zakończenie robót budowlanych na autostradzie A1 od Świerklan do Gorzyczek, będzie możliwe wiosną przyszłego roku. Niezwłocznie po zakończeniu robót na trasie zasadniczej autostrady wraz z węzłem Mszana, GDDKiA zamierza złożyć wniosek do ŚWINB o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie odcinka autostrady A1 od Świerklan do węzła Mszana. Cały odcinek autostrady A1 Świerklany–Gorzyczki mógłby być przejezdny wtedy w I połowie 2014 r.

Autostrada A1 biegnie z północy kraju na południe, docelowo ma mieć 568 kilometrów długości. Według zaplanowanego przebiegu ma łączyć Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk. Niedaleko Strykowa przecina się z autostradą A2, w Gliwicach - z autostradą A4, natomiast w okolicach Wodzisławia Śląskiego i czeskiego Bohumina łączy się z czeską autostradą D1.

 

Tematy w artykule: slaskie most autostrada

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~To ogromny skces. 2013-09-29

Gratulacje dla rządu. Napradę sprawne państwo. Świetnie zarządzana inwestucja.

~rolnik 2013-09-25

obwodnice i drogi ekspresowe, na tym powinni się skupić obecnie, dużo tańsze a równie efektywne

~kieroffca 2013-09-25

a jakoś nie wierze w ten termin, zaraz się okaże że zalęgły się tam jakieś płazy albo inne ptactwo, albo podwykonawcy nie dostają pieniędzy, albo użyto niewłaściwych materiałów, toż to Polska drodzy Państwo...

~Eli 2013-09-25

"Wyłoniony w nim nowy wykonawca ma zakończyć prace w I połowie przyszłego roku. 2013 roku.". Jak sę nie mylę to przyszły rok jest 2014 a nie 2013.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport