mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > A2 - największy projekt autostradowy

A2 - największy projekt autostradowy

1 grudnia, tuż po północy, Autostrada Wielkopolska II (AWSA) oddała do publicznego użytku odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 11 mln ton materiałów, 9 mln godzin, 2,5 tysiąca pracowników i rekord w przedterminowej realizacji budowy autostrady w Polsce. To największy projekt infrastrukturalny w Polsce i jeden z największych w Europie zrealizowany na tak długim odcinku o dł. ponad 105 km przez jednego wykonawcę w nawierzchni betonowej. Oddawany do użytku odcinek o długości 105.6 km został wybudowany w ciągu 866 dni za łączna kwotę prawie 6 mld zł (1,3 mld euro). Inwestycja została zrealizowana w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, stając się flagowym projektem programu.

A2 - największy projekt autostradowy
Roboty drogowe Strabag (firma wykonawcza) rozpoczął 16 lipca 2009 roku. Do budowy drogi użyto 11,2 mln t kruszyw, tj.: ok. 4,5 mln kruszyw m.in. takich jak: bazalt, melafir, granit, szarogłaz, granodioryt, żużel pomiedziowy, co stanowi objętościowo 2 680 pociągów po 28 wagonów, czyli 75 tys.  wagonów oraz ok. 6,8 mln t piasku, co zmieściłoby się w 261 260 ciężarówkach 4-osiowych po 26 tony każda.

Do budowy nowego odcinka A2 wykorzystano nowoczesną technologię betonową, której główną zaletą jest najwyższa z możliwych obecnie do osiągnięcia trwałość nawierzchni. Wyzwaniem technologicznym było także prowadzenie inwestycji z zachowaniem najwyższej troski o środowisko naturalne ponieważ odcinek do granicy z Niemcami w 85 proc. przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. Autostrada Wielkopolska już w fazie projektowej zakładała spełnienie wszystkich europejskich norm środowiskowych, dzięki czemu nowy odcinek jest jednym z najbardziej proekologicznych projektów infrastrukturalnych w Europie. Wydatki związane z ochroną środowiska pochłonęły 25 proc. całej inwestycji i przeznaczono je między innymi na budowę ok. 200 przejść i przepustów dla dużych i małych zwierząt.

- Autostrada A2 Świecko – Nowy Tomyśl jest przedsięwzięciem, które wieńczy budowę koncesyjnego odcinka autostrady A2 zrealizowanego przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Zbudowaliśmy w sumie 255 kilometrów nowoczesnej autostrady. Jesteśmy więc jedynym koncesjonariuszem w Polsce, który wykonał tak długi odcinek. Zrealizowana inwestycja jest największym w Europie projektem infrastrukturalnym, a także ekologicznym, ponieważ co czwarta wydana złotówka została przeznaczona właśnie na ochronę środowiska. Modelowa współpraca zarówno koncesjonariusza, jak i głównego wykonawcy budowy, umożliwiła oddanie autostrady w użytkowanie kierowcom pół roku przed założonym w umowie z rządem terminem   - mówi Andrzej Patalas, prezes Zarządu AWSA.

Z badań samodzielnej Pracowni Ekonomiki Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że 1000 km autostrad może rocznie zmniejszyć liczbę ofiar na drogach o 200, a liczbę rannych o 1300. Obecnie na równoległej do autostrady drodze krajowej nr 92 ginie rocznie ponad 30 osób. Odciążenie ruchu spowoduje spadek poziomu zagrożenia, czyli mniejszą liczbę wypadków i niższe wydatki na leczenie. Według Banku Światowego, w wyniku wypadków na drogach polska gospodarka traci rocznie ok. 30 – 40 mld zł. Przyjmuje się, że ograniczenie wypadkowości na 100 kilometrowym odcinku autostrady może oznaczać ponad 30 mln zł oszczędności dla budżetu.

Nowo otwarty odcinek, łącząc się w Świecku z niemiecką autostradą A12 (Berlin – Frankfurt/n. Odrą) będzie częścią strategicznego, europejskiego szlaku komunikacyjnego na linii Berlin – Warszawa – Mińsk – Moskwa.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~warszawiak 2011-12-11

Tydzień temu jechałem tym odcinkiem do Berlina i z powrotem. Nawierzchnia wspaniała, betonowa jest dużo lepsza od asfaltowej. Jedzie się znakomicie. A teraz łyżka dziegciu. Dlaczego na liniach skrajnych z lewej strony i z prawej rozgraniczających pas ruchu od pasa awaryjnego nie ma "pralek"?. Na autostradzie jest to bardzo ważne w razie przyśnięcia. Jeszcze jedno. Dlaczego wyremontowany i porzerzony odcinek od węzła Świecko do granicy (do początku dawnego przejścia granicznego) nie jest oznaczony jako autostrada? I czy przy węźle Świecko na stałe zostanie kilkaset metrów nierównego asfaltu zamiast równiutkiego betonu? No, ale generanie do granicy sprawa najważniejszej polskiej autostrady jest WRESZCIEEEE załatwiona. Mam nadzieję, że za rok będzie całkowicie ukończony jej BEZWZLĘDNIE NAJWAŻNIEJSZY ODCINEK Łódź-Warszawa. (po trzydziestu paru latach!!!!!) I na koniec do wszystkich, co krytykują opłaty. Oczywiście, że są one bardzo wysokie, niewygodne bramki itp, ale zawsze wolę, by była płatna autostrada niż jej brak. A wysokość i organizacja opłat, to temat na inną okazję, na razie cieszę się z każdego nowootwartego odcinka autostrady, których (i DWUJEZDNIOWYCH ekspresówek) tak wiele jeszcze brakuje.

~as 2011-12-07

@Jotgie dzisia podali, ze te 100km będą obsługiwać 2 radiowozy oraz motory Honda i łącznie 13 gliniarzy. Budżet rządu kiepski, o mandat nie będzie trudno.

~podpis 2011-12-04

Unia już pracuje nad przepisami, które uniemożliwią stosowanie winiet. Bye, bye...

~robert 2011-12-04

winieta w Austrii kosztuje 7,8 euro i jest ważna na 10 dni na wszystkie drogi

~as 2011-12-03

@Jotgie a na autostradach nie ma psów i radarów? Na A1 są przecież te najgorsze, bo mierzące czas przejazdu z cały odcinek i wyliczjące średnią. A co do cen - Czechy ROCZNA wineta 200 PLN. Na wszystkie autostrady i ekspresowe i bez stania na bramkach opłat. W Polsce za 200 PLN rodzina np. z Katowic dojedzie w wakcje nad Bałtyk i z powrotem. Odcinek A2 od granicy do Warszawy też będzie kosztował ok 100 PLN i jeszcze na 8 razy na bramkach opłat trzeba będzie stawać.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.