mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > A4 Zgorzelec - Krzyżowa już w listopadzie?

A4 Zgorzelec - Krzyżowa już w listopadzie?

Początkowy odcinek autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej zgodnie z planem ma zostać oddany do użytku już w listopadzie bieżącego roku. Problem polega jednak na tym, że w czasie realizacji inwestycji pojawiły się liczne problemy powodujące opóźnienia. Aktualny stan zaawansowania prac teoretycznie pozwala drogowcom zmieścić się w czasie. Czy aby na pewno?

A4 Zgorzelec - Krzyżowa już w listopadzie?
O tym, że większość inwestycji drogowych wiąże się z problemami, które przekładają się na opóźnienia, nikogo nie trzeba przekonywać. Powody także są ogólnie znane, co zresztą często jest poruszane w mediach. Miło byłoby usłyszeć o jakiejś budowie, która została ukończona na czas (pomijając prywatne firmy jak Gdańsk Transport Company, realizujące odcinki koncesyjne). Niestety, w przypadku autostrady A4 trudno być optymistą. Budowany pierwszy odcinek A4 Zgorzelec – Krzyżowa powinien zostać oddany do użytku już 10 listopada 2008 roku, tak wynika z kontraktu, jednak do końca nie wiadomo, jak będzie w rzeczywistości. W przypadku tej inwestycji drogowcy mieli wiele kłopotów, ale starają się wywiązać z umowy w terminie. Gdyby jednak nie udało się oddać do użytku całego odcinka, inwestor przewidział alternatywne rozwiązanie.

Początek A4
Priorytetowa autostrada A4 jest częścią jednego z Europejskich Korytarzy Transportowych, który przebiega z zachodu na wschód, od granicy z Niemcami przez przemysłowe tereny południowej Polski. Dlatego też budowa pierwszego odcinka Zgorzelec – Krzyżowa jest ważnym etapem, ponieważ umożliwi wreszcie połączenie granicy z Niemcami, z istniejącą autostradą A4 oraz przyszłą autostradą A18. Na pewno wpłynie to na rozwój transportu międzynarodowego (A4 wejdzie w skład trasy E40), oraz umożliwi odciążenie mocno zakorkowanej obecnie (szczególnie w okolicach Bolesławca) drogi krajowej nr 4.

Pierwotnie wykonawca tego odcinka miał być wybrany jeszcze jesienią 2005 roku, jednak zespół arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych wielokrotnie unieważniał postępowania przetargowe. Budowa 51,4 km fragmentu betonowej, docelowo płatnej autostrady A4 rozpoczęła się dopiero w kwietniu 2007 roku. Niestety ten podzielony na dwa kontrakty odcinek od początku był pechowy dla drogowców.

Dzięki uprzejmości firmy EGIS ROUTE-SCETAUROUTE S.A. oraz DHV, która pełni nadzór nad budową A4, udało nam się sprawdzić aktualny stan prac oraz poznać przyczyny opóźnień.

Kontrakt A
Autostrada A4 na odcinku Zgorzelec – Wykroty ma mieć długość 22 km, przy czym 1,7 km fragment drogi od granicy do Zgorzelca już istniał (przeprowadzona miała zostać tylko modernizacja), a 20,3 km trzeba było dopiero wybudować. Oprócz samej drogi powstało także wiele obiektów. Jednym z najważniejszych na tym odcinku jest most wantowy nad autostradą w Wykrotach, który znajdzie się w ciągu drogi krajowej nr 4.

Aktualnie zaawansowanie prac na tym odcinku wygląda gorzej niż na kontrakcie B, ponieważ nie położono jeszcze warstwy betonu nawierzchniowego. Jak dowiedzieliśmy się od Inżyniera Rezydenta Zbigniewa Chałupniaka, jest to spowodowane przedłużającym się okresem dochodzenia wykonawcy do takiej receptury betonu nawierzchniowego, która dawałaby gwarancję uzyskania pożądanych wyników wytrzymałościowych i to z odpowiednim zapasem. To opóźnienie dotyczy ostatnich miesięcy, natomiast od początku kontraktu były pewne odcinki, na których wykonawca nie mógł prowadzić robót ze względu na zakaz wycinki drzew w okresie ochronnym (gniazdowanie ptaków). Poza tym było kilka punktowych przeszkód, takich jak nie wykupiona działka Pana Wołczyka (dopiero z końcem czerwca tego roku udało się rozwiązać tę sprawę), czy konieczność przeprojektowania dwóch obiektów mostowych (pozwolenie na budowę wykonawca otrzymał dopiero 4,5 miesiąca po rozpoczęciu kontraktu). Należy także dodać, że w trakcie realizacji projektu wprowadzono na tym kontrakcie decyzję środowiskową, która zobowiązywała zamawiającego do wykonania dodatkowych przepustów dla zwierząt i powiększenia istniejących. Roboty te zostały zrealizowane. Utrudniały oczywiście pracę wykonawcy, jednak według Zbigniewa Chałupniaka nie powinny przyczynić się do kolejnych opóźnień na tym odcinku.  Teoretycznie jednak sytuacja lepiej wygląda na kontrakcie B.
Kontrakt B
Odcinek Wykroty – Krzyżowa to 29,4 km nowej autostrady. Ten dłuższy fragment to także dwa duże węzły drogowe: węzeł Bolesławiec (wraz z Obwodem Utrzymania Autostrady) oraz węzeł Krzyżowa, czyli skrzyżowanie dwóch autostrad.

W tym przypadku widać już znaczne postępy. Na większej części tego fragmentu autostrady położono już warstwę betonu nawierzchniowego. Zaawansowane prace prowadzone są także na węźle Krzyżowa, gdzie A4 będzie krzyżować się z A18. Także i na tym kontrakcie pojawiły się różne problemy. Tak samo jak na odcinku A, wystąpiły problemy z ekologią. Aktualnie kończone są prace związane z dobudową dodatkowych przejść dla zwierząt. Również podobnie jak w przypadku pierwszego odcinka, pojawiły się problemy z wykupem gruntów. Kolejnym utrudnieniem były kłopoty z zapadliskami, które trzeba wzmocnić specjalnymi materacami (problem w tym, że musi być to uzgodnione z inwestorem, co oczywiście także wpływa na przedłużenie realizacji zadania). Wszystkie te problemy wymusiły na wykonawcy, firmie Strabag zintensyfikowanie prac. Według przedstawiciela tej firmy, trzeba było nadrobić aż 9 miesięcy opóźnień, ale teoretycznie prace mogą zostać zakończone na czas.
Wariant alternatywny
Jeśli uda się dokończyć wszystkie pozostałe prace na obu odcinkach oraz zostaną dopięte wszystkie formalności z inwestorem, to w listopadzie pierwsi kierowcy będą mogli skorzystać z nowej autostrady. Tym samym przynajmniej częściowo rozwiązane zostaną problemy kierowców stojących w korkach na drodze krajowej nr 4, którą obecnie odbywa się cały ruch tranzytowy. Tak przynamniej zakłada wariant optymistyczny. Co stałoby się, gdyby drogowcy jednak nie zdążyli? Jak dowiedzieliśmy się od Zbigniewa Chałupniaka, zamawiający obawiając się tego, polecił poprzez nadzór, żeby wykonawca przygotował wariant, który umożliwi oddanie do użytku w listopadzie przynajmniej części autostrady A4 (chodzi o odcinek Wykroty – Krzyżowa, który jest już prawie gotowy). W takim wypadku w Wykrotach powstałoby tymczasowe rondo, które musiałby zrobić wykonawca. Kierowcy jadący od granicy z Niemcami poruszaliby się tak jak do tej pory drogą krajową nr 4, a w Wykrotach wjeżdżaliby już na nową autostradę. Tymczasowe rozwiązanie obowiązywałoby do czasu zakończenia prac na kontrakcie A.

Teoria a rzeczywistość
Jak wiadomo w teorii wszystko zawsze wygląda dobrze. Niestety nie zawsze przekłada się ona na rzeczywistość. W przypadku autostrady A4 dobrze widać tę zależność. Drogowcy pomimo sporych opóźnień próbują nadrobić stracony czas i twardo obstają przy tym, że w dalszym ciągu jest możliwe oddanie trasy do ruchu już w listopadzie. Być może, jeśli udałoby się bez przeszkód dokończyć wszystkie prace i uzgodnić z GDDKiA kwestie finansowe, to droga rzeczywiście zostałaby otwarta już za niecałe dwa miesiące. Jak powiedział jakiś czas temu Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, „budowa dróg to zadanie dla optymistów” i rzeczywiście drogowcy chyba w dalszym ciągu patrzą optymistycznie na plan budowy dróg. Niestety nie podzielają tego kierowcy, dlatego też terminowe zakończenie tak kłopotliwej inwestycji jaką na pewno jest autostrada A4 Zgorzelec – Wykroty, byłoby sporym sukcesem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~andyd 2009-07-29

Gazeta Wyborcza potwierdziła termin 8.08.2009

~marcin macutkiewicz 2009-07-28

cześć, ponieważ sam jestem mocno zainteresowany datą otwarcia, napisałem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tej sprawie. Dostałem odp od p. Artura Mrugasiewicza: "Dokladna data nie jest znana, bedzie to pomiedzy 8 a 10 sierpnia 2009"

~andyd 2009-07-25

jak już tu pisałem wg informacji od osób pracujących w firmach budujących autostradę jej otwarcie ma nastąpić 8.08.2009.

~Nie podoba mi sie to. 2009-07-24

Oj. ktoś tu przegiął. Trzeba było tą opinie puścić w oryginale. A tak?

~Bobik. 2008-11-29

Często śledzę w dostępnych materiałach i fizycznie na drogach sprawę budowy autostrad i dróg w Polsce. To co się dzieje to określenie tego jako skandal jest bardzo łagodne. Z mojego fizycznego porównania z takimi budowami w innych krajach , moge stwierdzić , iz taki stan rzeczy jest sprokurowany przez przerośniętą - nie boję się tu użyć tego słowa - mafię urzędniczą. Bo im dłużęj się wlecze dana sprawa związana z budową danego obiektu tym dłużę biorą oni większe pieniądze za ten sam obiekt.I są zupełnie bezkarni. I aby z tego dalej korzystać to sami tworzą sobie takie przepisy , aby dawały im jeszcze wieksze profity. A autostrady , drogi , kierowcy, bezpieczeństo? To są tylko odpryski od urzedniczo mafijnych interesów. (Porównaj Google Berlinka)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport