mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

Trwają zaawansowane prace budowlane na remontowanym odcinku autostrady A-4 Krzywa - Bielany Wrocławskie. Drogowcy budują dziennie kilkaset metrów betonowej nawierzchni.

A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

Przypomnijmy -  autostrada wybudowana została jeszcze w latach 30 ubiegłego wieku. Wszyscy na długo zapamiętamy specyficzną betonową nawierzchnię, która poprzez zbyt wzmożoną eksploatację i delikatnie mówiąc podeszły wiek, w połowie lat 90 przypominała już ruinę, a wśród kierowców tirów zyskała miano "najdłuższych schodów Europy". Pogarszający się stan nawierzchni i liczne wypadki przyspieszyły decyzje o rozpoczęciu prac remontowych. W 1995 roku fundusze pozwoliły na odbudowę kilkunastokilometrowego odcinka   autostrady   pomiędzy  miejscowościami  Krzywa  i Golnice leżącego w ciągu trasy A-18 . Przebudowa na wielką skalę rozpoczęła się jednak dopiero w 2002 roku.

Zobacz galerię zdjęć z placu budowy autostrady A4

W lipcu 2002 roku rozpoczął się remont jezdni południowej o długości 49,5 km na odcinku Wądroże Wielkie - Bielany Wrocławskie. Celem prac było jak najszybsze udrożnienie drogi dojazdowej do Wrocławia i połączenie z gotową już wtedy A4 w kierunku Katowic. Kontrakt o wartości 49 mln euro był realizowany przez Konsorcjum Walter-Heilit/Budimex Dromex. Droga została oddana do użytku we wrześniu 2004 roku. W tej chwili, z uwagi na remont jezdni południowej, wyjazdowej z Wrocławia w kierunku granicy, na odcinku tym ruch został poprowadzony w obu kierunkach, na wydzielonych pasach jezdni. Te utrudnienia potrwają do połowy przyszłego roku, chociaż Oddział GDDKiA we Wrocławiu  zakłada, że najbardziej newralgiczne punkty, zwłaszcza wyjazd z Wrocławia, będą oddawane w pierwszej kolejności.

Zobacz galerię zdjęć z odcinka autostrady A4: Wądroże Wielkie - Bielany Wrocławskie

W maju 2003 r. rozpoczęto prace na jezdni południowej o długości 42,6 km na odcinku Krzywa - Wądroże Wielkie oraz remont jezdni północnej o długości 30,5 km na trasie Legnica - Krzywa. Wykonawcą kontraktu o łącznej wartości 63,6 mln euro jest Konsorcjum Strabag/Mota&Companhia. Na jezdni południowej prace zostały zakończone. Prace na jezdni północnej z Legnicy do Krzywej trwają i zgodnie z kontraktem zakończone zostaną do końca grudnia 2005 r. Analizując stopień zaawansowania prac można przyjąć, że termin zostanie zachowany. Sam wykonawca deklaruje, że jezdnia zostanie oddana do użytku jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Główny ciąg jezdni jest w zasadzie gotowy - w tej chwili trwają roboty wykończeniowe, budowa nawierzchni na wiaduktach i węzłach (węzeł Chojnów, węzeł Legnica, węzeł Lubiatów), montaż balustrad, roboty melioracyjne.

Zobacz galerię zdjęć z odcinka autostrady A4: Legnica - Krzywa

Ostatni etap remontu rozpoczął się z końcem 2004 roku. Modernizację jezdni północnej o długości 61,6 km na odcinku Wrocław - Legnica powierzono konsorcjum Hermann Kirchner/Max Boegl/Berger Bau. Zgodnie z planem, w ramach kontraktu o wartości  42,7 mln euro realizowana jest m.in. rozbiórka oraz budowa nowej betonowej nawierzchni, odnowa nawierzchni łącznic, remont obiektów inżynierskich nad  autostradą oraz remont elementów odwodnienia autostrady. W ramach poprzednich kontraktów przebudowane zostały wszystkie obiekty mostowe w ciągu autostrady.

Jezdnia zostanie oddana w całości do użytkowania w sierpniu 2006 roku. Jednak jak informuje wrocławski Oddział GDDKiA, odcinki o największym natężeniu ruchu będą oddawane w pierwszej kolejności. Patrząc na postępy robót budowlanych, nie powinno być z tym problemu na jezdni wyjazdowej z Wrocławia i dojazdowej do Legnicy. Na obu tych fragmentach nawierzchnia jest już gotowa i trwają prace wykończeniowe.

Zobacz galerię zdjęć z budowy autostrady A4 na odcinku: Wrocław - Legnica

Sam proces budowy nawierzchni betonowej, mimo iż zaawansowany technicznie i logistycznie, przebiega bardzo szybko. Przy użyciu specjalistycznego sprzętu drogowcy są w stanie wybudować do kilkuset metrów nawierzchni autostrady dziennie. Ta szybkość tłumaczy w pewnym sensie pewność wykonawcy co do przyjętych terminów. Czasu pozostało już niewiele, a w ciągu budowanej jezdni są jeszcze odcinki, na których trwają badania archeologiczne lub zasadnicze prace budowlane, z uwagi na konieczność utrzymania płynności ruchu, nie zostały jeszcze rozpoczęte.

Zobacz galerię zdjęć - betonowa nawierzchnia autostrady A4

Autostrady budowane od granicy niemieckiej do Wrocławia, czyli A18 z Olszyny do Krzywej i dalej A4 do stolicy Dolnego Śląska będą drogami betonowymi. O wadach i zaletach tej nawierzchni i całym procesie budowy dróg betonowych przeczytacie Państwo już wkrótce na łamach platformy mojeauto.pl.


Dziękujemy Wrocławskiej GDDKiA za umożliwienie i pomoc w przygotowaniu relacji z placu budowy autostrady A4.

 


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport