mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > A4 - najdłuższe schody Europy po remoncie

A4 - najdłuższe schody Europy po remoncie

Około 163 mln euro kosztował oddawany właśnie do użytku przebudowany odcinek autostrady A4 Wrocław - Krzywa. Dzisiaj nastąpiło uroczyste otwarcie osi drogowej Dolnego Śląska.

A4 - najdłuższe schody Europy po remoncie

"Dla mnie skończą się wreszcie problemy z uciążliwymi dojazdami do pracy. Dzisiaj jadąc odcinkiem A4 do Legnickiej SSE podróż zajęła mi około 30 minut, to znaczniej mniej niż w obrębie miasta np. na północną cześć Wrocławia" - cieszy się Jarosław B. mieszkaniec południowej części Wrocławia.

Budowa tego odcinka autostrady A4 trwała od 2002 roku i była podzielona na trzy etapy: Etap I: Wądroże-Wrocław (jezdnia południowa) - zakończony w III kwartale 2004 roku, Etap II: Krzywa-Wądroże (jezdnia południowa) Krzywa-Legnica (jezdnia północna) - zakończony z końcem 2005 roku; Etap III: Wrocław-Legnica (jezdnia północna) - III kwartał 2006 roku.

Zobacz jak powstawała betonowa autostrada A4

Przeczytaj specjalną relację mojeauto.pl z budowy: A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 162,7 mln euro, z czego 122 mln euro (75%) pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Projekt był także współfinansowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Początkowo kosztorys zakładał, że inwestycja pochłonie 252 mln euro. "Różnica 90 mln wynika z niższych ofert wykonawców na etapie przetargu. Oszczędności nie zostały Polsce odebrane przez UE. Zostaną wykorzystane na inne projekty drogowe, w tym m.in. S3 Szczecin-Gorzów Wielkopolski, budowę północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej (S-69) i przebudowę drogi krajowej nr 4 Machowa-Łańcut. Te projekty czekają obecnie na akceptację Komisji Europejskiej - poinformował Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.

Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras w Polsce ale i w Europie. Jest ona częścią jednego z europejskich korytarzy transportowych prowadzących z Niemiec na Ukrainę: Drezno - Wrocław - Katowice - Kraków - Rzeszów - Kijów. Autostrada A4 na wyremontowanym odcinku przebiega w lokalizacji wyznaczonej w latach 30-tych XX wieku. Jeszcze do niedawna był  to najdłuższy odcinek autostradowy w naszym kraju. Podróż po odcinku zbudowanym z "rozchodzących się"  betonowych płyt nie należał do przyjemnych - przez to też odcinek ten nazywany został przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".

Pogarszający się stan nawierzchni i liczne wypadki przyspieszyły decyzje o rozpoczęciu prac remontowych. Konieczne stało się poprawienie stanu technicznego nawierzchni, zwiększenie nośności drogi i jej przystosowanie do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś. Inwestycja ułatwi międzynarodowy transport drogowy oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Wpłynie też korzystnie na rozwój okolicznych miejscowości oraz wzrost inwestycji na niezagospodarowanych terenach. Doskonałym przykładem jest chociażby budowa obiektów mieszkalnych czy zakładów przemysłowych, centrów logistycznych wzdłuż autostradowej osi A4.

Obecnie na pozostałych odcinkach autostrady A4 trwają intensywne prace przygotowawcze, tak by cała trasa od granicy z Niemcami do Rzeszowa - zgodnie z planem - była ukończona w roku 2013" - zapewnia GDDKiA.

Stan zaawansowania poszczególnych odcinków przedstawia się następująco:

  • Zgorzelec-Krzyżowa: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 307 mln euro; źródło finansowania: Fundusz Spójności UE 

          Przeczytaj: Autostrada A4 - zdążyć na czas

  • Kraków-Szarów: przetarg w toku; realizacja w latach 2007-2008; koszt: 450 mln PLN; źródło finansowania: Krajowy Fundusz Drogowy

          Przeczytaj:  Za dwa lata A4 do Szarowa ,  13 chętnych na A4

  • Szarów-Tarnów: trwa wykonywanie projektu budowlanego; realizacja w latach 2009-2011
  • Tarnów-Rzeszów: prace koncepcyjne; realizacja w latach 2011-2013

          Przeczytaj: Lokalizacja podkarpackiej A4 (2006-01-04)

Ponadto mocno zaawansowane są prace budowlane i przygotowawcze na przyszłej autostradzie A18, która będzie stanowiła przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. "Obecnie na ukończeniu są prace budowlane na jezdni północnej przyszłej A18, a dla jezdni południowej przygotowywany jest projekt budowlany. Jezdnia północna będzie gotowa w roku 2006, a jezdnia południowa w 2010" - informuje GDDKiA.

Przeczytaj także:

Co z A4 na wschodzie? (2006-07-25)

Remonty na A4 (2006-06-02)

Drogi za 120 mld zł (2006-07-27)

 

 


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~po...dróżnik 2006-08-30

koło Szczecina autostrada A6 na odcinku Klucz - Kijewo -PODOBNO????

~marcin 2006-08-30

Czy ktoś mógłby napisać gdzie będzie oddane te 6km autostrady w 2007?

~po...dróznik 2006-08-29

ekspresówka, nie ekspresówka, ja tam będe nia jeździc za darmo a nie odpłatnie, jak by to miało miejsce w przypadku gdyby posiadała standardy europejskie. A trasa po remoncie :-)A ze nasze kochane Państwo straci - i tak maja problem z wykorzystaniem funduszy z UE czy z KFD... A tak na marginesie to te planowane wielkie drogowe inwestycje zakończa sie 6 km w 2007 roku - kpina!!

~macej 2006-08-28

ktoś chyba zapomnial o pasie awaryjnym !!!!!!!!! Tosz to zwykla ekspresówka. W XXI wieku budować autostradę 2 pasmową i jeszcze bez pasa awaryjnego. Tylko gratulować Generalnej dyrekcji Dróg i aUtostrat. Wcale sie nie dziwię że zaoszczędzili 90 mln. Oczywiscie wiadukty nie mają przepustowości na 3 pas, no bo po co mysleć na przyszość, dla tych geniuszy to zbyt trudne

~~Bonus 2006-08-28

Ale cóś tu nie rozumiem... Przecież A-4 można dojechać do Krzyżowej a więc ciut dalej. Z kolei autostrada przechodzi tam w A-18, dojeżdżający do Golnic. Tak więc ciąg autostradowy jest dłuższy. I nic to, że ten króciutki odcineczek A-18 Krzyżowa-Golnice nie spełnia ponoć wszystkich parametrów autostrady. A dalej jest już fizycznie gotowa północna jezdnia A-18 do Olszyny (granica) i powinna zostać na dniach oddana do użytku, zgodnie z planami

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport