mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Autostradą A2 wygodnie i szybko do Europy!

Autostradą A2 wygodnie i szybko do Europy!

- Będzie to najdłuższa w Polsce i najnowocześniejsza trasa autostradowa spełniająca marzenia Polaków o swobodnym dostępie do sieci autostrad europejskich. (...) Termin oddania autostrady do użytku wynikający z umowy z rządem to maj 2012 r., ale my stajemy na głowie, żeby kierowcy mogli podróżować do Świecka już pod koniec tego roku – zapowiadał Andrzej Patalas, prezes zarządu Autostrada Wielkopolska S.A. II. Wykonawca słowa dotrzymał. Już od czwartku 1 grudnia do ruchu oddany zostanie odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka o długości 105,9 km. Dodatkowo oznacza to, że przez pierwsze sześć miesięcy nowym odcinkiem podróżowac bedziemy bezpłatnie.

Autostradą A2 wygodnie i szybko do Europy!

Przypomnijmy, podpisanie aktu erekcyjnego pod budowę autostrady A2 do granicy z Niemcami miało miejsce 16 lipca 2009 r. W tym czasie udało się spółce koncesyjnej, Autostrada Wielkopolska II SA oraz Głównemu Wykonawcy firmie A2Strada Sp. z o.o. wyprzedzić realizację budowy na wielu polach względem przyjętego ze stroną rządową harmonogramu. - Tak szybka i sprawna budowa możliwa jest m.in. dzięki modelowej współpracy z Urzędami Wojewódzkimi, które w założonym terminie wydały wszystkie niezbędne pozwolenia. Ponadto możliwości dużego koncernu budowlanego, firmy Strabag Sp. z o.o., zapewniły uruchomienie prac budowlanych na całym 106-km odcinku autostrady – podkreślała w trakcie realizacji zadania Zofia Kwiatkowska, Rzecznik Prasowy AWSAII.

Koszt budowy odcinka autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl wyniósł 1 mld 298 mln euro tj. 12,2 mln euro za jeden kilometr autostrady. Jest to koszt kompleksowy, który zawiera w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze jakie musiały być wykonane przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, Systemy Alarmowe, Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli koszt około 1,5 mln euro/kilometr. Warto podkreślić, że same koszty ochrony środowiska stanowią ok. jedną czwartą kosztu budowy, tj. ok. 1 mld 300 mln zł. Przykładowo - średni koszt budowy 1 przejścia dla zwierząt to 20 mln zł. Autostrada do granicy z Niemcami, w 85 procentach przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. W ramach inwestycji powstało blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt. To czyni koncesyjną autostradę A2 największym obecnie projektem ekologicznym w Europie.

Nowoczesna betonowa autostrada do Europy

Odcinek A2 do Świecka jest pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. - Do budowy nowego odcinka autostrady wykorzystano najnowszą technologię betonową spełniającą najwyższe normy budowy dróg i autostrad w krajach Unii Europejskiej. Nawierzchnia betonowa jest bardziej wytrzymała o czym świadczy szereg przykładów z zagranicy. Według niemieckich badań, po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5%, przy aż 80-100% dla nawierzchni asfaltowej - poinformowała Zofia Kwiatkowska.

Nowa, betonowa autostrada włączy Polskę do sieci europejskich autostrad. Kierowcy zyskają bezpieczną, komfortową trasę z dwoma pasami ruchu w każdą stronę z zapasem na trzeci pas, która połaczy Poznań, Łódź, a za rok i Warszawę z przejściem granicznym w Świecku i dalej z Europą. Już teraz podróż z Poznania do Berlina skróci się nawet o dwie godziny. - Autostrada do granicy z Niemcami będzie strategicznym odcinkiem na mapie korytarza transeuropejskiego. Będzie to miało olbrzymie znaczenie dla naszej gospodarki - ułatwi wymianę handlowa oraz ruch osobowy między Polską a Unią Europejską. Jestem przekonany, że autostrada A2 przyczyni się również do rozwoju turystyki oraz wymiany gospodarczej gmin i powiatów sąsiadujących bezpośrednio z autostradą - podkreślił Andrzej Patalas.

 

Przez pół roku bez opłat

Przez pół roku czeka nas darmowa podróż nowym odcinkiem. Pobór opłat uruchomiony zostanie dopiero z początkiem maja 2012 roku. Będzie obowiązywać system opłaty za dostępność autostrady. Polega on na tym, że zgodnie z Umową na Budowę i Eksploatację Skarb Państwa wydzierżawia AWSAII grunt pod budowę autostrady, powierzając wybudowanie drogi w ciągu 2,5 roku oraz prowadzenie eksploatacji przez kolejne 25 lat, w zamian za co spółka otrzymywać będzie określoną w umowie opłatę miesięczną za zapewnienie pełnej dostępności autostrady jej użytkownikom. Zadaniem AWSA II będzie utrzymywanie drogi w odpowiednim, wysokim standardzie oraz pobór opłat na rzecz Skarbu Państwa. Za te czynności AWSA II otrzymywać będzie odpowiednie wynagrodzenie państwa, które m.in. pozwoli na spłatę kredytów i zabezpieczy zwrot z zainwestowanych środków przez sponsorów projektu.


Brakujący odcinek do Świecka

Autostrada koncesyjna A2 Świecko – Nowy Tomyśl dobiega do węzła Świecko (ok. 2 km od granicy). GDDKiA stanęła na wysokości zadania i w październiku br. oddała do ruchu budowany fragment drogi krajowej nr 2. Jest to odcinek, ktory łączy koncesyjny odcinek autostrady A2 z obszarem byłego przejścia granicznego w Świecku i dalej do granicy z Niemcami. „Dwójka” w tym miejscu ma przekrój taki, jak autostrada – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W nawiązaniu do technologii betonowej, w której powstał lubuski odcinek A2, przy przebudowie wykorzystano rzadko stosowaną technologię white-topping (biała nakładka). Remont trwał nieco ponad pół roku i kosztował prawie 17 milionów złotych.


W 2012 roku A2 do Warszawy?

Po oddaniu nowego odcinka autostrada A2 będzie liczyć prawie 360 km i połączy Łódź ze Świeckiem.
Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem i uda sie nadgonić zaległości to na Euro 2012 autostradą A2 pojedziemy także z Łodzi do Warszawy. Obecnie odcinek Łodź - Warszawa to wielki plac budowy - powstaje tu 91 kilometrów autostrady. Na wschód od Warszawy powstaje także odcinek A2 - autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Według deklaracji drogowców nowa trasa Łodź - Warszawa będzie może nie do końca gotowa ale przejezdna na Euro 2012r. Koszt budowy ponad 90 km autostrady wynosi 3,2 mld zł.

 


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~qqrq 2011-12-02

Szanownego The Slaw też ponosi ;-) Pierwszym połączeniem z tak zwanym Zachodem bylo i jest połączenie w Kołbaskowie w śladzie autostrady A6. Jeszcze na A4 robót nie zaczęto, a już A6 była :-)

~gs 2011-12-01

Jeśli za przejazd tym 100 kilometrowym osiągnięciem mam płacić tyle, co za 10 dni swobodnego jeżdżenia po Austrii, to z powodu mnie może go w ogóle nie być, bo na pewno nie skorzystam.

~theSlaw 2011-12-01

redaktora ponosi. Pierwszym naszym połączeniem z tzw Zachodem była A4. A połączenie autostradowe z Berlinem Wrocław, Opole, Katowice i Kraków mają juz od kilku lat. Chyba,że nie jest to Polska?

Aldik 2011-12-01

Szkoda, że przy dzisiejszych cenach paliwa doliczając opłaty na bramkach to przejazd tym odcinkiem to będzie niezły luksus

~kerownik 2011-12-01

pytanie czy na tej nowej autostradzie są również bramki co 50km?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport