mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma być gotowa na EURO 2012

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma być gotowa na EURO 2012

Budowa autostrady A2 z Łodzi do Warszawy na terenie województwa łódzkiego oficjalnie rozpoczęta. - Autostrada A2 ma połączyć dwa bardzo ważne miasta w Polsce - stolicę i Łódź. Tak naprawdę jest to jednak droga do Europy. Autostrada A2 ma służyć kibicom, którzy będą przyjeżdżać do stolicy na otwarcie mistrzostw Europy w 2012 roku - zapewnił minister Cezary Grabarczyk. Budowa całej trasy wyniesie ponad 3,2 mld zł.

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy ma być gotowa na EURO 2012
Cały 91-km odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy jest realizowany w systemie Projektuj i Buduj. Inwestycja została podzielona na 5 pododcinków:

  •  „A” (29,2 km), kontrakt zawarty z konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele o wartości 754,6 mln zł, przy kosztorysie 1,7 mld zł;
  • „B” (17 km), kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA o wartości 843,5 mln zł, przy kosztorysie 1,04 mld zł; 
  • „C” (20 km), kontrakt zawarty z konsorcjum China Overseas Engineering Group Co. Ltd. o wartości 534,5 mln zł, przy kosztorysie 1,1 mld zł; 
  • „D” (17,6 km), kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. o wartości 643,8 mln zł, przy kosztorysie 1 mld zł; 
  • „E” (7,1 km), kontrakt zawarty z konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA, o wartości 425,5 mln zł, przy kosztorysie 669 mln zł.
W budowie są już także 2 mazowieckie odcinki autostrady A2 („D” i „E”). 14 października br. wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski wydał pozwolenie na budowę ostatniego odcinka („C”) na Mazowszu. Kierowcy przejadą autostradą A2 ze Strykowa do Konotopy w maju 2012 r.

Na terenie woj. mazowieckiego jest również realizowana budowa Autostradowej Obwodnicy Mińska Mazowieckiego, pierwszego odcinka autostrady A2 na wschód od Warszawy. Koszt budowy 21 km odcinka A2 wyniesie 567,4 mln zł.

Teraz budowa ruszyła na odcinkach w województwie łódzkim. Łódzkie odcinki (odcinek A i B) budowanej autostrady A-2 mają łącznie 46,1 km długości (odcinek A - 29,1 km, odcinek B - 17 km). Są naturalną kontynuacją istniejącego już fragmentu autostrady z Poznania do Strykowa i połączą w przyszłości stolicę Wielkopolski ze stolicą kraju. Powstające odcinki (między Strykowem a granicą województwa mazowieckiego) będą miały po dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Każdy z pasów będzie miał 3,75 metra szerokości oraz dodatkowy 3-metrowy pas awaryjny. Należy też podkreślić, że zostało zarezerwowane miejsce pod budowę w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Droga będzie przystosowana do przenoszenia największych dopuszczalnych obciążeń, czyli 11,5 tony na oś pojazdu. O zakresie przedsięwzięcia świadczy fakt, że na obu odcinkach drogi powstanie 51 dużych obiektów inżynierskich - 30 na odcinku „A” i 21 na odcinku „B” - mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i kładka dla pieszych. Zjazd na przyszłą autostradę umożliwią dwa węzły autostradowe -  „Łyszkowice” u zbiegu z drogą wojewódzką nr 704 i „Nieborów” u zbiegu z drogą krajową nr 70. Podróżujący autostradą będą mieli do dyspozycji sześć Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach trasy. W okolicach Dmosina powstaną dwa (po jednym dla każdego kierunku ruchu) i pomieszczą; od 130 do 180  samochodów osobowych każdy, od 45 do 60 ciężarówek i od 15 do 25 autokarów.

Dodatkowo zarezerwowane będą po dwa miejsca dla samochodów przewożących ładunki niebezpieczne. Kolejne MOP-y  znajdą się o niecałe 25 kilometrów dalej na wschód, na  terenie gminy Bolimów. Będą mogły pomieścić około 30 samochodów osobowych , 10 ciężarówek i po 4 autokary każdy. Ostatnia para MOP-ów na budowanym odcinku znajdzie się w okolicy Bolimowa, czyli o 17 kilometrów dalej w kierunku Warszawy. W tym przypadku każdy z miejsc pomieści po 30 samochodów osobowych, 10 ciężarówek i 4 autokary oraz po dwa samochody przewożące ładunki niebezpieczne.

Przy opracowywaniu dokumentacji bardzo duży nacisk położono na ochronę środowiska. Na 36-kilometrowym odcinku budowanej drogi pojawi się 10 przejść dla dużych zwierząt, 12 przejść dla zwierząt średnich, 44 dla małych oraz 5 przejść dla płazów. Okolicznych mieszkańców przed hałasem będzie natomiast chroniło 29,5 kilometra ekranów dźwiękochłonnych (po obu stronach drogi). Będą one miały od 4,5 do 6 metrów wysokości. Podczas realizacji niezbędne jest korekta biegu pięciu okolicznych rzek; Mrożycy, Mrogi, Bobrówki, Pisi i Uchańki. Natomiast za odwodnienie przyszłej trasy będzie odpowiadało między innymi 55 zbiorników retencyjnych o łącznej powierzchni 44 tysięcy metrów kwadratowych.


Autostrada A2 jest częścią drogi międzynarodowej E30 z Cork w Irlandii do Omska w Rosji. W Polsce ma przebiegać od przejścia granicznego w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach. Istniejący i już eksploatowany 252-kilometrowy odcinek autostrady przebiega od Nowego Tomyśla (województwo wielkopolskie) do Strykowa (województwo łódzkie).

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Warmiak 2011-01-10

Co mi sie wydaje, ze 10 miejsc dla ciezarowek na postojach to nastepny zart

~warszawiak 2010-11-06

Trzy pasy DOCELOWO, a 4-ry DOCELOWO od węzła Pruszków; na razie będzie tylko miejsce na 3-ci i odpowiednio 4-ty pas. Reasumując: na początku będą dwa pasy do węzła Pruszków, a dalej do Konotopy trzy; od razu cztrery pasy będą się zaczynać ok. 2 km przed Konotopą. Powtarzam jeszcze raz: szkoda, że trzech i odpowiednio czterech pasów nie będzie od razu, ale zawsze lepszy rydz niż nic.

~Jotgie 2010-11-02

Coś tu nie tak, bo z tego co mi wiadomo, to A2 na odcinku od Strykowa do Konotopa będzie miała trzy pasy (chyba od drugiego odcinka) a na końcowym nawet cztery.

~Janek 2010-10-30

W Polsce srednio rocznie oddaje sie do uzytku ok.50 do 100 km szybkich drog,aby na euro'12 byly planowane przez rzad drogi trzeba bylo oddawac minimum 500 km na rok...i jak zalosnie Polska ciagle wyglda w google czy yahoo maps jesli chodzi o drogi-straszne zacofanie u nas! - a nie ma na swiecie rozwinietego kraju bez szybkich drog, bo to podstawa..., np w USA najpierw buduje sie drogi dojazdowe a potem w kolo nich osiedla domow..w Polsce stawia sie najpierw domki a dojezdza sie do nich po wybojach przez dlugi czas...czesto nie chodzi wiec o pieniadze lecz o myslenie! - bo jaki problem malowac np. linie krawedziowe chociaz na wszystkich 2 i 3 cyfrowych drogach zeby bylo cywilizowanie a nie jak w Rosji ......,a co kolega gdzies tu wczesniej napisal o Maroko to to porownanie w ogole nie ma sensu :-)

~MtM 2010-10-24

Do szału mnie dporowadzają pojeby które piszą że nie można budować od razu trzeciego pasa bo nie ma kasy, pomijam już fakt że gyby wszyscy licytowali tak jak GDDKiA wyceniła to by trzeba było wydać na dwa pasy o 50 % więcej, a na trzeci pas wewnętrzny potrzeba 7-10% więcej kasy, ale nie to jest najważniejsze, na A1 Sośnica Gorzyczki są trzy pasy ruchu 60 km drogi do Czech, prognoza ruchu na ostatnim odcinku 6 do 8 tyś pojazdów a dla trasy Łódź Warszawa prognoza 60 tyś pojazdów na środkowej części i 2 pasy - czeski film czy chroba psychiczna u wszystkich na górze w Warszawie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport