mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Autostrada Wolności z zachodu na wschód

Autostrada Wolności z zachodu na wschód

Autostrada A2, została nazwana „Autostradą Wolności”. Przebiega ona równoleżnikowo przez centrum Polski. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E30, leżącej w II transeuropejskim korytarzu transportowym. Jest kontynuacją autostrady A12 z Berlina.

Autostrada Wolności z zachodu na wschód
Obecnie w eksploatacji jest 470,25 km trasy. Docelowo będzie miała długość ponad 610 km od  polsko-niemieckiej granicy w Świecku do polsko-białoruskiego przejścia granicznego w Kukurykach.

Historia autostrady A2

Pomysł budowy drogi tej klasy zrodził się już w drugiej poł. lat 30. XX w., która w pierwszej kolejności miała połączyć ówczesne największe polskie miasta Warszawę i Łódź.  Wtedy to prof. Melchior Nestorowicz, wybitny drogowiec i twórca administracji drogowej II Rzeczpospolitej, stwierdził, że „po opracowaniu szczegółowych projektów szlaków, których budowa została uznana jako najpilniejsza, okazać się może na podstawie studiów ekonomicznych, że pożądane byłoby, niezwłoczne przystąpienie do budowy niektórych szlaków: np. wydaje się pilna budowa drogi samochodowej Warszawa - Łódź." (fragment referatu prof. Nestorowicza. „Drogowiec nr 9 z 5 maja 1939 r.). Niestety wybuch II wojny światowej przekreślił realizację ambitnego planu budowy „dróg przeznaczonych dla szybkiego ruchu samochodowego na dalsze odległości".

W okresie PRL, autostrady kreślono głównie na mapach. Szansa realizacji pojawiła się dopiero przed olimpiadą w Moskwie w 1980 r., kiedy to powstał pomysł budowy autostrady Berlin - Moskwa, tzw. Olimpijki. Niestety, ostatecznie zbudowano tylko jeden krótki odcinek od Wrześni do Konina, oddawany kawałkami do użytku przez całą drugą poł. lat 80. XX wieku, a pomiędzy Łodzią a Warszawą wybudowano jedynie kilkanaście obiektów, które później okrzyknięto pomnikami minionego systemu.

Po 1989 roku można było powrócić do realizacji planu profesora Nestorowicza. Jednak prace budowalne ruszyły dopiero pod koniec lat 90. XX w. Rozpoczęto budowę autostradowej obwodnicy Poznania, zakończoną w roku 2003. Kolejne odcinki,  pomiędzy Świeckiem a Koninem  powstały w latach 2002-2011. Kolejne, między Koninem i Warszawą oraz autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego zrealizowano w latach 2004-2012.
Tematy w artykule: autostrada autostrada A2

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Ja i mój klekot 2014-07-31

Ale wymyślili ,taka wolność to ja mam w 4 literach.Żeby czekać 4 x na bramkach na opłacenie haraczu pół dna,a pużniej wlec się za wyprzedzającymi się tirami.Wole się meczyc po starej drodze,nawet luz!

~Bystr 2014-06-10

Sama budowa odcinków a2 nie była wolna(niemal każdy odcinek był budowany nie więcej niż 2 lata, bardzo przyzwoity czas realizacji). Długo trwał proces przygotowawczy (wykup gruntów, DEBILNE DECYZJE ŚRODOWISKOWE, pozwolenia itp. urzędnicze hamulce)

~kapitan zbik 2014-06-10

Pierdolami to my sie potrafimy zajmować a ja sie pytam kiedy i czy wogole wybuduje a2 do granicy z ruskimi

~Sylwek 2014-06-10

wolności - nazwa pochodząca od tempa budowy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Sportowa marka od Toyoty
Sportowa marka od Toyoty
Toyota myśli nad stworzeniem marki, która miałaby zagrozić produktom od Mercedesa-AMG i BMW M. Co ciekawe fundament pod taki brand już jest.