mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Autostrady: Zapłacimy, ale mniej

Autostrady: Zapłacimy, ale mniej

Kilometry nowych autostrad w naszym kraju niestety nie rosną niczym grzyby po deszczu. A w dodatku te, które powstają, momentalnie stają się płatnymi odcinkami. Tak będzie i wraz z początkiem nowego roku, kiedy to pojawią się kolejne płatne odcinki autostrad. Pocieszające jest to, że za niektóre z nich zapłacimy mniej niż dotychczas.

Autostrady: Zapłacimy, ale mniej
Odcinek autostrady A4 z Wrocławia do Katowic chyba najdłużej opierał się zakusom wprowadzenia opłat za przejazd nim. Niestety, ale już wkrótce skończy się ten luksus. Obecnie trwają bowiem prace związane z budową bramek, a że nie ma żadnych opóźnień (jak w przypadku budowy samych autostrad) najprawdopodobniej już od początku nowego roku przejazd na tym odcinku będzie płatny.

Również i od stycznia pobierana będzie opłata za przejazd nowo oddanym do ruchu, 62-kilometrowym odcinkiem autostrady A1 z Torunia do Grudziądza. Jak na razie jeszcze kierowcy mogą się cieszyć z braku opłat, ale nie potrwa to już długo. Podobna sytuacja będzie z nowym odcinkiem autostrady A2 do niemieckiej granicy (Nowy Tomyśl - Świecko), który będzie już przejezdny od początku grudnia. W początkowym okresie również i ta droga będzie bezpłatna, ale w przyszłym roku, najprawdopodobniej od maja, i tam będziemy płacić na bramkach.

Ile zapłacimy za przejazd dwoma nowymi odcinkami oraz z Wrocławia do Gliwic? Ze względu na to, że opłaty będą pobierane przez różne podmioty - w dwóch pierwszych przypadkach przez prywatnych koncesjonariuszy a na A4 przez GDDKiA -stawki za kilometr nie będą jednolite. Na A2 i A1 kwoty, jakie kierowcy będą musieli płacić, wynikają z indywidualnych umów koncesyjnych z firmami budującymi, a później zarządzającymi tymi autostradami. Tylko w przypadku A4 Wrocław - Gliwice stawki opłat będą regulowane przez stosowne przepisy.

I tu mamy dobrą wiadomość dla kierowców. Jak dotąd stawka opłaty dla pojazdów kategorii 2, czyli samochodów osobowych, wynosiła 20 groszy za kilometr. Jest już jednak przygotowany projekt rozporządzenia ministerstwa infrastruktury, wg którego stawka ta została obniżona do 10 groszy. A to oznacza, że trasa z Wrocławia do Opola będzie kosztować nas ok. 7 złotych, zaś do Gliwic - ok. 16 zł (odcinek z Gliwic do Katowic będzie bezpłatny). Powyższe przepisy dotyczyć będą też odcinka autostrady A2 ze Strykowa (koło Łodzi) do Konina, który również jest podległy GDDKiA.

Taniej, również o połowę, pojadą motocykliści. Stawka dla pojazdów pierwszej kategorii za kilometr została obniżona z 10 na 5 groszy.

Decyzję o zmianie stawki opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów kategorii 1 i 2 resort infrastruktury argumentuje potrzebą przeniesienia ruchu na autostrady z pozostałych dróg publicznych niższych klas technicznych. Wprowadzenie opłat zawsze wiąże się z przeniesieniem części ruchu na darmowe drogi niższej kategorii. W przypadku A4 alternatywną trasą jest droga krajowa nr 94, która jednak już teraz jest mocno zatłoczona, a więc i niebezpieczna. Wybierają ją kierowcy ciężarówek, który chcą w ten sposób uniknąć płacenia e-myta.

Jak tłumaczy resort infrastruktury, stawka 10 groszy za jeden kilometr jest stawką nie powodującą nadmiernych obciążeń dla użytkowników dróg i pozwoli praktycznie każdemu korzystać z dróg o najwyższej klasie technicznej, jakimi są autostrady. Zatem efektem działań proponowanych w projektowanym rozporządzeniu będzie zwiększenie dostępności autostrad dla ogółu społeczeństwa. A jak będzie w rzeczywistości, przekonamy się już z początkiem przyszłego roku, kiedy to zostanie wprowadzona odpłatność za przejazd autostradą A4.

Istniejące płatne odciniki autostrad:

autostrada A1
- Gdańsk - Nowe Marzy (Grudziądz) - 90 km (17,60 zł)

autostrada A2
- Stryków (Łódź) - Konin - 105 km (19,80 zł)
- Konin - Nowy Tomyśl - 150 km (39 zł)

autostrada A4
- Katowice - Kraków - 62 km (16 zł)

Bezpłatne, póki co, pozostaną pozostałe przejezdne już odcinki autostrad, w większości jednak mające po kilka, kilkanaście kilometrów długości. Kierowcy mogą się cieszyć z bezpłatnego przejazdu autostradową obwodnicą Wrocławia, a także odcinkami autostrad A4 i A1 na Górnym Śląsku. Wciąż nie wiadomo, jak ostatecznie będzie wyglądać sytuacja z odcinkiem A4 od Wrocławia w kierunku niemieckiej granicy. Część tej autostrady nie spełnia wszystkich wymagań dla tego typu dróg, dlatego jest ona bezpłatna. Ale pojawiają się już zapewnienia, że zostanie ona przebudowana, a wówczas i w kierunku zachodniej Europy pojawiłyby się z pewnością bramki.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Faster 2011-11-09

"I tu moje pytanie: jakim prawem wysokość opłat jest równa opłatom za autostrady, skoro A4 "nie spełnia wszystkich wymagań dla tego typu dróg", tzn. nadal brakuje pasów awaryjnych, które wg. wymogów autostrada mieć powinna, odpowiedniej ilości i jakości MOP-ów i stacji benzynowych bez których autostrada nie byłaby autostradą..." Efka - jeden facet już się z nimi sądził bo podczas przebudowy był wielki korek, i facet wjechał i zapłacił, i wjechał w "autostradowy korek" - no i wygrał te sprawę :D więc może to jest droga , teraz można ostatnio już składać pozwy zbiorowe, myśle że jakby była jakaś akcja na facebooku grupowa to by mogło szybko pójść.

~EfkA 2011-10-31

A propo "autostrady" A4-od Wrocławia w kierunku niemieckiej granicy, owszem jest bezpłatna jedynie dla osobówek. Dla samochodów ciężarowych i autobusów pow. 9 osób, Viatoll pobiera opłaty już od lipca. I tu moje pytanie: jakim prawem wysokość opłat jest równa opłatom za autostrady, skoro A4 "nie spełnia wszystkich wymagań dla tego typu dróg", tzn. nadal brakuje pasów awaryjnych, które wg. wymogów autostrada mieć powinna, odpowiedniej ilości i jakości MOP-ów i stacji benzynowych bez których autostrada nie byłaby autostradą...

~dan 2011-10-29

Jesteśmy zwyczajnie okradani! W dzień i w nocy. To się musi skończyć Grecją. Szwajcaria, bardzo drogi, górzysty kraj. Dużo autostrad, tunele. Roczna winietka ok. 140 złotych. U nas można by za to przejechać 700 km teraz, albo 1400 km po obniżce. Promocja jakaś chyba. Pomijam różnicę w sile nabywczej Polaków i Szwajcarów.

~obser1 2011-10-27

ano maCie ten cud pamiętacie "uwierzcie że może byc i w Polsce cud" jak powiedział tak jest ale nie dodał dla kogo ten cud Tak jak i Wałęsa obiecał że puści wszystkich w skarpetach i jak powiedział tak chłopisko słowa dotrzymał a że dodał jeszcze po 100 melonów to słowa przecież trzeba dotrzymac UCZEN TUSK WRTY MISTRZA ELEKTRYKA WAŁESY a co do austrii to cię kolego bardzo popieram

~Nyta 2011-10-27

Wreszcie normalna stawka za jazdę, do Wrocka z Krakowa około 30 zł, a nie jak do tej pory planowane 60, jakiś plus jest Czyli zgwałcili, ale w ciąży nie jestem - taki to plus

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport