mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Autostrady tańsze pod państwowym okiem

Autostrady tańsze pod państwowym okiem

Ministerstwo Transportu i Budownictwa zrezygnowało z wyboru prywatnych koncesjonariuszy autostrad A2 i A4. Zarząd nad nowymi odcinkami sprawować będzie GDDKiA. Przejazd przez 100 km autostrady A2 na trasie Konin - Stryków i A4 Wrocław - Katowice kosztować będzie około 10 zł dla samochodów osobowych i 25-30 zł dla ciężarowych.

Autostrady tańsze pod państwowym okiem

Przypomnijmy, przetarg na eksploatację odcinka A4 trwał od 2001 roku. W końcowym etapie liczyły się dwie firmy Stalexport Autostrada Śląska (spółka Stalexportu) i Autostrada Południe (spółka Budimeksu, Cintry i Ferrovialu). Do ogłoszonego w październiku ubiegłego roku przetargu na zarządzanie nowym odcinkiem A2 zgłosiło się 10 konsorcjów.
 
Obecnie przejazd istniejącym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem (150 km) kosztuje 33 zł za samochód osobowy i 330 zł za ciężarowy. Jak zapewnia ministerstwo w nowym systemie opłaty będą niższe - dla użytkownika samochodu osobowego będzie to ok. 10 zł za 100 km, a samochodu ciężarowego 25-30 zł za 100 km "Zapowiadaliśmy politykę niskiego myta i to realizujemy w praktyce" - podsumowuje minister Jerzy Polaczek.

Jedną z zasadniczych zalet wprowadzenia poboru opłat na autostradach przez GDDKiA jest wyeliminowanie obowiązku wypłaty dla koncesjonariuszy rekompensat za przejazd pojazdów ciężarowych, co mogłoby doprowadzić do utraty płynności Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie niemal całe wpływy z winiet są przeznaczone na dopłaty dla koncesjonariuszy (autostrada A2 Nowy Tomyśl - Konin, autostrada A4 Katowice - Kraków). Szacowana rekompensata za bezpłatny przejazd ciężarówek po nowych odcinkach autostrady A2 (Konin - Stryków) i autostrady A4 (Wrocław - Katowice) wyniosłaby ok. 200 mln zł rocznie.

Z założeń ministerstwa wynika, że wprowadzenie nowego systemu opłat pozwoli na zasilenie Krajowego Funduszu Drogowego wpływami z opłat za przejazd autostradami. Środki zgromadzone w ten sposób na KFD będą mogły być przeznaczone na nowe inwestycje drogowe.
 
Płacić zaczniemy najprawdopodobniej w przyszłym roku, ponieważ zanim GDDKiA przystąpi do pobierania opłat musi przystosować odcinki A2 i A4 do standardów autostrad płatnych. Konieczne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury tj. punktów poboru opłat i miejsc na stacje benzynowe i miejsc obsługi podróżnych itp. Szacuje się , że prace te na obu odcinkach wyniosą około 350 mln zł. Dostosowanie autostrad do standardów autostrady płatnej zostanie sfinansowane z oszczędności powstałych z pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę autostrad A2 i A4. "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o zgodę na zastosowanie przez GDDKiA uproszczonej procedury przetargowej prowadzącej do wyłonienia wykonawcy prac dostosowawczych" - informuje GDDKiA.

Przeczytaj także:

Autostradę czas budować (2006-01-02)

Autostradowe zapowiedzi 2006 (2006-01-03)

Idzie zima na A2 (2005-12-14)

Będzie drożej na A4 (2005-12-07)

Autostrada Wrocław-Kraków (2005-10-25)

Koncesjonariusz A-4 wciąż nieznany (2005-03-31)


Podobne wiadomości:

Kolejny fragment drogi S3 otwarty

Kolejny fragment drogi S3 otwarty

Polskie drogi 2017-08-05

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie realizacji

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie...

Polskie drogi 2017-07-26

Wykonawca jednego z czterech budowanych obecnie odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice zadeklarował zrealizowanie 50 proc. prac. Kierowcy pojadą tamtędy najwcześniej w 2019 roku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Chery planuje ekspansję w Europie
Chery planuje ekspansję w Europie
Producenci samochodów z Państwa Środka coraz częściej myślą o podboju Europy. Chińska marka Geely zapowiada ekspansję na Starym Kontynencie, a misję rozpocznie od obecności na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech