mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Bank Światowy: osobowe powinny płacić za drogi miejskie

Bank Światowy: osobowe powinny płacić za drogi miejskie

Użytkownicy dróg powinni w większym stopniu ponosić koszty ich utrzymania – uważa Bank Światowy. Jednym z pomysłów na utrzymanie infrastruktury mogłoby być rozszerzenie opłat za przejazd nie tylko dla samochodów ciężarowych, ale także osobowych, zwłaszcza w miastach.

Bank Światowy: osobowe powinny płacić za drogi miejskie
– O ile wszyscy godzimy się na to, że płacimy za dostęp do infrastruktury kolejowej, o tyle bardzo ciężko przychodzi nam oswoić się z myślą, że korzystanie z infrastruktury drogowej też wiąże się z kosztami – przekonuje Radosław Czapski, koordynator projektów transportowych i infrastrukturalnych w Banku Światowym. – Jesteśmy zdania, że przyszłość finansowania infrastruktury drogowej leży w tego rodzaju schematach, gdzie w coraz większym stopniu użytkownicy będą pokrywali koszty swoich podróży samochodem.

Obecnie w Polsce samochody osobowe płacą za przejazd większością autostrad. Samochody o masie przekraczającej 3,5 t są objęte elektronicznym poborem opłat na autostradach, drogach ekspresowych oraz niektórych drogach krajowych w ramach systemu viaTOLL. Do końca tego roku sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężarowych obejmie niemal 2,7 tys. km. Ponadto w cenie paliwa zawarta jest tzw. opłata paliwowa, która jest przeznaczana na naprawę i utrzymanie dróg. W tym roku wynosi ona ok. 10 gr na litr benzyny i ok. 26 gr na litr oleju napędowego.

Czapski zauważa, że system płatnych dróg i opłaty paliwowej w Polsce jest krokiem w dobrym kierunku, ale należy liczyć się z jego rozbudową. W niektórych krajach pojawiły się już pomysły, by wprowadzić powszechny pobór opłat. Najważniejsze jest jednak rozszerzenie opłat dla ciężkich samochodów.

 – Z punktu widzenia gospodarczego ważne jest to, że przeładowana ciężarówka niszczy nawierzchnię, a w związku z tym powoduje konieczność remontu kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset razy bardziej niż samochód osobowy pasażerski czy nawet autobus – podkreśla Czapski.

Z punktu widzenia kosztów infrastruktury drogowej konieczne jest też przeniesienie większej części ładunków na tory. Czapski zaznacza, że dużą szansą dla Polski są środki unijne, które w nowej perspektywie budżetowej na lata 2014-2020 będą w większym stopniu przeznaczone na kolej. Pozwoli to na modernizację torów i przyspieszenie jazdy pociągów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich.

 – Przy dobrze zorganizowanych opłatach za transport kolejowy, przy dobrze odnowionej infrastrukturze, przewozy transportem towarowym mogą odciążyć trochę ciężarówki, które jeżdżą po polskich drogach, także z korzyścią dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym – ocenia Czapski. – Cokolwiek udałoby się przenieść na szyny, które mają większe nośności, i oszczędzić przez to infrastrukturę drogową, to także przełoży się na poziom nakładów na drogi. Będziemy mogli trochę rzadziej remontować drogi i może będzie nas to kosztowało trochę mniej.

W nowej unijnej perspektywie większy nacisk będzie też położony na transport publiczny. Czapski przekonuje, że komunikacja zbiorowa powinna mieć priorytet w miastach. W tym kroku zmierzają już niektóre miasta, które przyglądają się możliwości wprowadzenia m.in. stref ograniczonego wjazdu czy płatnego wjazdu do centrów miast.

 – Polskie miasta mogłyby być czystsze, jeśli ograniczymy albo zniechęcimy kierowców samochodów pasażerskich do tego, żeby w jedną czy dwie osoby jechali do centrum miasta, zajmowali miejsce parkingowe, zanieczyszczali, zatłaczali centra miast. Spory potencjał kryje się zarówno w zachęcaniu do transportu publicznego poprzez modernizację, budowanie nowych połączeń, ale także w zniechęcaniu użytkowników samochodów osobowych – twierdzi Czapski.
Tematy w artykule: drogi miejskie

Podobne wiadomości:

Łódź bez TIR-ów

Łódź bez TIR-ów

Polskie drogi 2015-02-20

Most Łazienkowski wyłączony z ruchu - jak długo?

Most Łazienkowski wyłączony z ruchu - jak...

Polskie drogi 2015-02-17

Komentuj:

~warszawiak 2013-10-07

@panpisior: A to ciekawe, z moich obserwacji wynika zupełnie co innego. Oczywiście, w Amsterdamie, w Kopenhadze czy w innych dużych miastach zachodniej Europy jest bardzo dużo rowerów, dużo więcej ścieżek rowerowych niż u nas, ale samochodów prywatnych zatrzęsienie. Jest też oczywiście bez porównania dużo więcej obwodnic (głównie autostradowych) i nikt bez potrzeby nie musi przejeżdżać przez miasto tranzytem.

panpisior 2013-10-06

on ma racje kto w miescie jezdzi swoim autem na zachodzie wez nowy jork wszyscy korzystaja z taksowek widzialem filmy czy amsterdam czy kopenhaga ruch rowerowy krolouje atuem to sie po wsi jezdzi

~dio64 2013-10-06

Kolejny bardzo ,,mądry " pomysł urzędniczy ciekawy czy poniesie za niego odpowiedzialność ten bardzo ,,mądry i bystry '' urzędas.??????

~Ja i mój klekot 2013-10-03

Opłaty w miastach,ale tylko tych mających obwodnice wyprowadzajace ruch tranzytowy z centrum.Nie jest tych zbyt wiele.Zauważam też iż niektórym kierowcom nie chce się nadkładać drogi obwodnicą i walą przez centra.Przykłady chodż by takie małe Wadowice ,Kety,i wcale nie takie małe Bielsko Biała zS69 .Zapytajcie Ślązaka którędy jedzie do Szczyrku czy Żywca .

~minister V.R. 2013-10-02

będziemy lupić coraz bardziej, jakoś trzeba łatać dziurawy budżet

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport