mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Będą stawiać na drogi 2+1

Będą stawiać na drogi 2+1

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało zmienione przepisy dotyczące budowanych dróg publicznych, zgodnie z którymi promowane mają być drogi o przekroju 2+1. Chodzi przede wszystkim o drogi krajowe, ale także o niektóre nowo projektowane drogi ekspresowe.

Będą stawiać na drogi 2+1
Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych i drogowych obiektów inżynierskich, opracowanych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, umożliwi stosowanie przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu poza terenem zabudowanym. Rozwiązanie to będzie stosowane zarówno na istniejących drogach, które będą rozbudowywane, jak i na nowo projektowanych klasy G oraz GP, czyli głównej i głównej ruchu przyspieszonego. Co ciekawe, resort infrastruktury przekrój 2+1 będzie chciał stosować również przy budowie nowych dróg ekspresowych o mniejszym natężeniu ruchu, na których istniejące i prognozowane średniodobowe natężenie ruchu wynosi od 4 tys. do 22 tys. pojazdów. Nowe przepisy regulują też kwestie projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania.

Przekrój 2+1, popularny w niektórych krajach europejskich, jest już stosowany na niektórych istniejących już drogach krajowych. Takie rozwiązanie znajdziemy m.in. na obwodnicach Olecka (DK 65), Siedlec (DK 2) oraz Żyrardowa (DK 50). Przekrój ten jest planowany ponadto przy budowie obwodnic Wielunia i Bełchatowa (DK 8) oraz Nowego Miasta Lubawskiego (DK 15).

Nowe przepisy pozwolą nie tylko na upowszechnienie stosowania przekroju 2+1 przez inwestorów, ale przede wszystkim mają uprościć cały proces inwestycyjny. Rozwiązanie to, jak zapewnia MIiR, przyczyni się także do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Upowszechnienie przekroju 2+1 przy budowanych bądź modernizowanych odcinkach dróg nie jest jedyną proponowaną zmianą. Nowe przepisy mają kompleksowo unormować i uprościć projektowanie konstrukcji nawierzchni jezdni dróg publicznych oraz umożliwić powszechne stosowanie na drogach publicznych najnowszych rozwiązań w projektowaniu tych konstrukcji, uwzględniających postęp techniczny i technologiczny.

Nowelizacja porządkuje i uszczegóławia obowiązujące przepisy techniczno-budowlane dotyczące m.in. szerokości pasów ruchu oraz parametrów i zasad stosowania dodatkowych jezdni służących obsłudze terenów przyległych do pasa drogowego. Zmiany wprowadzają także tzw. otwarcie katalogu klas, pozwalające zarządcom dróg niższych kategorii na budowę dróg o wyższych niż dotychczas parametrach technicznych.

Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 329) oraz zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 331) zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 10 marca 2015 r. Przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

Dotychczasowe przepisy będą nadal stosowane dla inwestycji drogowych, dla których został już złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Podobnie będzie w przypadku odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, lub też gdy zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagana decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja ZRID.

MIiR prowadzi już prace nad kolejnymi rozporządzeniami, które mają dostosować przepisy do współczesnych wymagań techniczno-budowlanych w drogownictwie. W kolejnym etapie zmiany obejmą drogi przeznaczone do ruchu pieszych i rowerzystów, torowiska tramwajowe oraz drogi bezpieczeństwa pożarowego.

Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Polskie projekty drogowe jako pierwsze z dofinansowaniem UE

Polskie projekty drogowe jako pierwsze z...

Polskie drogi 2016-03-17

Komentuj:

marcin8899 2015-07-16

Lepsze 2+1 niż 1+1, ale te oszczędności są śmiechu warte. Pozorne oszczędności, które nie biorą pod uwagę późniejszych kosztów modernizacji lub w ogóle przebudowy. Aut przybywa w zastraszającym tempie i gdzie one się wszystkie pomieszczą później? Zaraz kolejne rozporządzenia, kolejne zmiany i napędzana machina generowania sztucznych wydatków.

KasiaMikina 2015-07-12

Byłąm w stanach ostatnio i to jest smutne, ze u nas autostrada jest węższa niż tam droga stanowa :(

nowacki11 2015-06-08

Dobre rozwiązanie w szczególności w górkim terenie, gdzie jadąc pod górkę nagle pojawia się jakiś traktor lub ciężarówka i jedziesz tak za nim 10 minut,a z tyłu jeszcze 15 samochodów.

~robin 2015-03-26

Subaru - jasne, że policzyli ile ponownie będą mogli dostać w łapę oni - albo ich następcy - za pięć lat ...

Aldik 2015-03-19

Czy kiedys przeczytam tutaj jakieś dobre wiadomosć ??????

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport