mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Berlinką z Klucza do Kijewa

Berlinką z Klucza do Kijewa

Zakończyła się modernizacja autostrady A-6 na odcinku węzeł Klucz - węzeł Kijewo. Pierwsze samochody pojawiły się na tym prawie 8 km odcinku 26 września bieżącego roku, kiedy to oficjalnie oddano go do użytku. Kierowcy czekali dwa lata, żeby pojechać po nowej, asfaltowej nawierzchni.

Berlinką z Klucza do Kijewa

Inwestycja związana z gruntowną przebudową autostrady A-6, popularnie nazywanej "Berlinką" zaczęła się w drugiej połowie lat 90. Sukcesywnie remontowane są kolejne kilometry autostrady, której stara i popękana betonowa nawierzchnia pamięta jeszcze czasy II wojny światowej. Oddany dla ruchu wyremontowany odcinek, to kolejny krok przybliżający zakończenie modernizacji 29 km autostrady.

Trochę historii…

Nie bez powodu droga A-6 nazywana jest "Berlinką". Niemcy hitlerowskie jeszcze przed II wojną światową wybudowały Reichsautobahn (RAB) 4a Berlin-Stettin (autostradę z Berlina do Szczecina), której częścią jest właśnie współczesna autostrada A-6. RAB stanowiła część niemieckiego planu połączenia autostradą stolicy III Rzeszy z Królewcem. W latach 1934-1936 powstało 113 km betonowej autostrady, przy budowie której pracowało blisko 5000 bezrobotnych a w 1938 wydłużono ją o południową obwodnicę Szczecina.

Krótka, ale ważna

Autostrada A-6 jest obecnie kontynuacją niemieckiej autostrady A-11 (także remontowanej od lat 90) i tworzy z nią połączenie Szczecin - Berlin w ciągu międzynarodowego szlaku drogowego E-28. "Berlinka" zaczyna się na granicy polsko-niemieckiej (przejście graniczne w Kołbaskowie) i biegnie przez południową część Szczecina (obszary dwóch parków krajobrazowych). 29 km odcinek kończy się w Rzęśnicy, gdzie znajduje się węzeł drogowy z drogą ekspresową S-3 w i drogą wojewódzką nr 142. A-6 jest jedyną polską autostradą, która łączy się bezpośrednio z europejską siecią autostrad.

O budowie

Ze względu na zły stan techniczny nawierzchni autostrady, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła przeprowadzić modernizację drogi, w celu usprawnienia komunikacji i podwyższenia poziomu bezpieczeństwa na tym odcinku. Przetarg na budowę odcinka Klucz-Kijewo odbył się już w 2004 roku, jednak został unieważniony, a rozpoczęcie inwestycji przeciągnęło się do drugiej połowy 2005 roku, kiedy to wyłoniono wykonawcę, firmę Budimex - Dromex S.A. Po podpisaniu umowy, pod koniec września 2005 roku ruszyły prace budowlane.

W ramach inwestycji przebudowano nawierzchnię obu jezdni drogi, na 7,7 km odcinku od węzła Klucz do węzła Kijewo. Wymieniona została stara betonowa nawierzchnia na nowoczesną nawierzchnię z betonu asfaltowego o nośności do 115 kN na oś. Po modernizacji droga o prędkości projektowej 100km/h dysponuje dwoma jezdniami (szerokość 7m każda), po dwa pasy ruchu i pasem awaryjnym. Na całej długości odcinka przebudowana została infrastruktura drogowa, wybudowano odwodnienie - kanalizację deszczową wraz ze zbiornikami odparowującymi, separatorami i osadnikami, przebudowano sieć oświetleniową i wybudowano ekrany akustyczne. Przebudowano także 14 obiektów mostowych, m.in. most o długości 154 m i estakadę o długości 242 m i podniesiono ich nośność do klasy A (50 ton).

Zobacz galerię zdjęć z odcinka

Przebudowa 8 km autostrady to niemała inwestycja, która pochłonęła wiele materiałów, czasu i pracy a przede wszystkim pieniędzy. Wykonawca wykonał wszystkie zakontraktowane prace za kwotę ponad 114 mln zł. Na tym nie kończą się wydatki. Na prawie 3 mln zł wyceniono nadzór i zarządzanie budową, które prowadziła firma Scott Wilson Kirkpatric. Cały projekt był współfinansowany w 75% ze środków ERDF (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, którego zadaniem jest zmniejszenie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów Unii Europejskiej), w kwocie ponad 107 mln zł. 25 % wydatków pokryto z Krajowego Funduszu Drogowego.

Podsumowanie

Oddanie do użytku 26 września 2007 roku odcinka A-6 to nie koniec prac na autostradzie. Planowana jest budowa węzła Klucz między węzłami Gryfino i Podjuchy, który połączy autostradę z projektowanym odcinkiem drogi ekspresowej S3 Szczecin – Gorzów Wielkopolski. Projekt powinien zostać zrealizowany do końca 2008. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje także przebudowę węzła Kijewo, w celu lepszego połączenia autostrady ze Szczecinem oraz przebudowę drogi z Kijewa do węzła Rzęśnica o długości 7 km, aby spełniała wymogi autostrady. Prawdopodobnie obie inwestycje mogłyby się rozpocząć już w przyszłym roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A6
Audi A6
Cena podstawowa już od: 185 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~romek 2016-11-12

Na stronie internetowej Berlinka autorzy zamieścili wpis dotyczay planowanej modernizacji autostrady "Berlinki "na odcinku od węzła Rzęsnicy do konca plyt betonowych.Niepokojacy jest ciagła tendencja do wyburzen wiaduktów nad ta autostrada.Planuje sie rozebrac dwa wiadukty.Jeden bezpośrednio na za osławionym DOL-em gdzie komunistyczne wojska szykowały się do lotów bojowych na Danią,drugi za skrzyżowaniem z DW 141. Wydaje się ze decyzje te sa błędne.Obecny stan techniczny obu wiaduktów mimo braku bieżacych napraw jest dobry.Żaden z istotnych elementów nośnych nie jest naruszony.Odbudowa tych obiektów to koszt rzedu 20mln złotych ,natomiast wyburzenie to tylko ordynarne naciąganie kosztorysu .Wydaje sie za organy kontrolne powinny spojrzec na działalnosc tych Panów uważniej.Kuriozalne natomiast jest podejście decydentów z Rejonu Dróg z Koszalina do tego tematu.Wydaje sie ze zadania remontowe w obrębie starej autostrady należy prowadzic tak aby w przyszłości odbudować ten kierunek jako najbardziej optymalny dla dla ruchu tranzytowego w kierunku na Gdansk ,Litwę Łotwę Estonię .Przydzielenie do zarządazania trasą w klasie A o takich parametrach, grupie ludzi z Koszalina jest nieodpowiedzialne .Dobrym pomysłem jest takie zreformowanie struktur GDDKiA aby planowane główne kierunki tranzytowe były zarządzane z Szczecina Utrzymywanie obiektów mostowych przez 40 lat radosnej gospodarki socjalistycznej ,bez wymaganych barierek ochronnych ,bez napraw izolacji górnej płyty mostu a potem następne 20lat w takim stanie kompromituje ludzi z Koszalina

~romek 2015-02-05

Jak zawsze zycie płata rózne figle.Pisałem wiele na temat budowy A6 w kształcie z lat 30.Decyzja Ministerstwa Infrastruktury zakłada budowę S6 która połaczy wszystkie wazne miasta wybrzeża.Za każdą koncepcją budowy przemawia wiele argumentów za i przeciw.Planista przyświecał zasadniczy cel udrożnienie ruchu miedzy miastami Szczecin Kołobrzeg Koszalin Słupsk do Gdyni.Ostatnie lato pokazało ze w okresie sobotnio -niedzielny na A1 pojawiło sie 80tys samochdów w ciagu jednego dnia i to na kierunku północnym.Czy istnienie drugiej alternatywnej trasy w kierunku na wybrzez np s10 i potem S11 na Koszalin nie było dobrym rozwiazaniem.Obecny układ dróg tz jedynej autostrady A1 wymusza migrację narodu samochodowego do waskiego pasa wybrzeza w rejonie Zatoki Gdanskiej.Ma to równiez inne konsekwencje .Słabe skomunikowanie Pomorza Zachodniego z centrum kraju powoduje ze nie napływaja tu inwestycje .Owszem budowa S3 bardzo pozdana w całosci az do granicy z Czechami bedzie miała duzy wpływ na rozwój Szczecina i Swinoujscia . Poprzedni układ graficzny strony Motogazety był zdecydowanie czytelniejszy.

~romek 2014-02-19

Na stronie można odczytać informacje o modernizacji dróg na Pomorzu .Prace projektowe obejmują wykonie projektu trasy S6 w zakresie Gdynia -Słupsk.Widac ze głowny nacisk położono na wykonanie tego odcinka.Jednak ciągle brakuje dobrej woli przemyślenia wykonania projektu modernizacji starej Berlinki czyli projektowanej A6.Wezeł Kijewo oraz węzeł Rzęśnica czekaja na rzadowe pieniadze aby przeprowadzic dobra modernizację.Byłem niedawna w Gdansku gdzie zaczyna swój bieg S6 .Zakres prac inwestycyjnych i modernizacyjnych w zakresie budowy dróg jest tutaj ogromny.Pobudowano wiele dróg tranzytowych którymi można wygodnie dojechać do budowanych portów kontenerowych .Jest to zamierzony cel gdyz bez inwestycji w infrastrukturę dogowa nie napłynie wielki kapitał do portów Patrząc na sprawy kraju Szczecin w tym rozdaniu jawi sie jako ubogi kopciuszek .Czytajac program modernizacyjny dróg dla Pomorza Zachodniego widac znaczne ograniczenia.Poza modernizacja S6 od Goleniowa aktualnie nie widac kapitału który zasili drogowców w celu budowy tak koniecznych obwodnic miasta.Stocznia jak na razie stoi i możliwosci przywrócenia jej do ruch są na razie niewiadome.Budowa statków jest na razie nieopłacalna chociaz cała sprawa roztrzyga sie o mozliwosci pozyskania tanich kredytów na budowę jednostek.Koszty robocizny na pozimie 5 tys brutto dla pracownika tj 1000eur nie były nigdy za wysokie.Stal dostarczały polskie huty .Kwestia uzyskania duzych rabatów nie jest problemem.Podobnie wyposazenie silniki oketowe produkowału zakładu HCP Cegielski Poznan i Sulzer Zgoda.Zurawiki i kabestany windy kotwiczne Towimo Toruń itd.Kalkulacje na koszty kredytu obekjmowału czas ok 9 miesiecy gdyz tyle buduje sie statek do zdania.Ile kosztuje robocizna w Korei która przejeła wiekszość zamówien okretowych podobnie stocznie chinskie.Pamieta Stocznie Szczecinska w ruchu .Wyjątkow smakował schabowy w stołówce nad wydziałe DP (elektryczny) chyba 1980 za jakies 12zł .Pensja młodego budowniczego 12000 zł Mozna było pożyć .Fajne były czasy

~romek 2013-06-27

Na stronie Rzesnica -koncepcja przebudowy weła GDDKiA w 2007roku przedstawiła 2 warianty przebudowy trasy S3 A6 .Wydaje sie ze logicznym rozwojem drogi S3 powinno byc zgodnie z wariantem 2 tego opracowania przedłuzenie trasy S3 w kierunku na Wielgowo i dalej do głownego ciagu S3 nazwanym wschodnim obejsciem Szczecina.Droga S3 uzyskuje nieprzerwalny ciag nie wchodząc w A6 do węzła Kijewo.Obecnie w 2012 powstały 4warianty tego wezła który sankcjonuje istniejacy układ bez przyjecia koncepcji która pozwoli na rozwój drogi A6 w kierunku na Gdańsk jak równiez S3 w kierunku na Czechy bez wjazdu na A6.Zbudowany wezeł Kijewo z którgo S3 schodzi nijako z A6 moze byc traktowany jako wjaz od strony miasta Szczecina na budowaną ciagle drogę w kierunku południowym.Podobnie budowany wiadukt na A6 Tczewski który zaewnie lepsza komunikację z Wielgowem jest tylko lokalną przeprawą.Czyli rozbudowa wezła Rzesnica jest w obecnym etapie kluczowym rozwiazaniem dla obu dróg.Poniewaz w perspektywie finansowej 2014-2020 pojawia srodki nalezy rozpatrzyc takie ukształtowanie tych dróg aby przyszłe pokolenia mogły swobodnie rozbudowac drogi Obecne ograniczenia finansowe mocno determinują kształt projektowanych wezłów na A6 jak i modernizacje całej trasy A6

~romek 2013-01-24

Brakuje aktualnosci z wydarzen drogowych od 02 01 2013 .czyzby urlopy?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport