mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Bezpieczne drogi na razie w Sejmie

Bezpieczne drogi na razie w Sejmie

Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych. Nowela wprowadza do polskiego prawa unijne przepisy, które mają zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowo budowane odcinki będą czterokrotnie sprawdzane pod względem bezpieczeństwa.

Bezpieczne drogi na razie w Sejmie
Posłowe 2 marca głosowali za nowelizacją w sumie sześciu ustaw - w tym ustawy o drogach publicznych - która wdraża do polskiego prawa zapisy unijnej dyrektywy z 2008 r. o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. W dyrektywie opisano procedury, dotyczące zarówno dróg na etapie projektu, budowy, jak i użytkowania. Dyrektywa w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej zakłada szybką wymianę informacji o niebezpiecznych miejscach i możliwie szybką interwencję służb drogowych (np. szybkie ustawienie znaków ograniczających prędkość lub możliwość ruchu niektórych pojazdów).

W ustawie przewidziano bezwzględną konieczność przeprowadzenia audytu przy budowie nowych odcinków dróg, aż czterokrotnie - na etapie koncepcji, projektu, po wybudowaniu drogi oraz w ciągu pierwszych 12 miesięcy ruchu na danej drodze. Zarządca drogi będzie mógł sam utworzyć komórki odpowiedzialne za audyt. Zarządzanie bezpieczeństwem dróg polegać ma na przeprowadzeniu: oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo.

Przy przeprowadzaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego będzie się brać pod uwagę kilka czynników. Chodzi głównie o liczbę zabitych w wypadkach drogowych oraz liczbę wszystkich wypadków. Duże znaczenie mają także warianty przebiegu i parametrów planowanej drogi w przypadku jej budowy oraz rozkład ruchu na sieci drogowej.

Prawidłowa ocena bezpieczeństwa wymaga także zbadania w przyszłości wpływu planowanej drogi na: istniejącą sieć drogową; uczestników ruchu; natężenie ruchu i jego rodzaj oraz czynniki sezonowe i klimatyczne. Klasyfikację odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata.

Zmienione przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej. W Polsce drogi należące do transeuropejskiej sieci liczą około 4,8 tys. kilometrów.

Podobne wiadomości:

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Polskie drogi 2016-12-23

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~kierowca 2012-03-14

powodem dużej liczby wypadków jest brak dróg szybkiego ruchu na najbardziej obciążonych szlakach i bezmyślność 18 latków wracających nad ranem w sobotę/niedzielę z dyskoteki. W Szwecji przyjęto zasadę że wypadek zawsze jest wynikiem złej/niedostosowanej infrastruktury niezależnie czy kierowca miał 5 promili czy O i czy dostosował prędkość czy nie. W związku czym przebudowują drogi na 2+1, robią odpowiednie separacje jezdni itd. Efekt - 15 razy mniej zabitych przy 4 krotnie mniejszej liczbie ludności niż w Polsce. U nas jedynym systemowym rozwiązaniem jest postawić ograniczenie prędkości w debilnym miejscu i radaru który staje się wygodnym dla urzędników źródłem dochodów.

~ss 2012-03-13

ale ile to kosztuje i kto za to zaplaci tam tez jest zreszta duzo rond zamiast swiatel to jest bezpieczne jednak mimo wso

~as 2012-03-13

Może w końcu, wzorem Niemiec, zaczną budować dwupozimnowe skrzyżowania, zamiast tych debilnych rond, jak na zdjęciu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.