Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała umowę na budowę autostrady A4 na odcinku od węzła Brzesko do węzła Wierzchosławice (20,8 km) konsorcjum NDI SA – SB Granit SA.
- Pełną winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który mimo wielu wezwań do przyspieszenia prac miał liczne, wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. Odstąpienia od kontraktu, które zostało złożone przez konsorcjum 9 lutego 2011 roku nie zostało uznane przez GDDKiA, ponieważ było bezzasadne. Kontrakt został rozwiązany przez GDDKiA z winy wykonawcy – czytamy w komunikacie.
- Wszystkie należności na rzecz wykonawcy za prace zrealizowane zgodnie z warunkami kontraktu i odebrane przez inżyniera kontraktu zostały wypłacone. Mimo to wykonawca ma zaległości w płatnościach w stosunku do podwykonawców na poziomie 9,6 mln zł. W obecnej sytuacji GDDKiA obciąży wykonawcę za odstąpienie od umowy z jego winy karą umową o wartości 10 proc. kontraktu, czyli kwotą 62 mln zł. Wartość kontraktu to 620 mln zł – dodaje GDDKiA.
GDDKiA tłumacząc swoja decyzję wymienia następujące zaniedbania i uchybienia wykonawcy:
- zaawansowanie prac na poziomie 17 proc. przy upływie czasu na poziomie 50 proc.,
- wykonanie robót za 87 mln zł, przy harmonogramie wykonawcy, który zakładał wykonanie prac za 271 mln zł,
- 9-miesięczne opóźnienie w budowie obiektów mostowych i 4-5-miesięczne opóźnienie przy budowie drogi,
- zbyt mała liczba pracowników na placu budowy (229 zamiast 516),
- zbyt mała liczba samochodów ciężarowych na placu budowy (15 zamiast 167).
W dniu 7 lutego 2011 roku Komisja Rozjemcza powołana zgodnie z Kontraktem (Konsorcjum przyjęło propozycję składu Komisji Rozjemczej przedstawioną przez GDDKiA), podjęła decyzję w sprawie „zmiany wymaganej minimalnej ilości wykonania. Sentencja decyzji brzmi cyt. in extenso „Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności przedstawione Komisji Rozjemczej w sprawie przedmiotowego sporu, Komisja stwierdza, iż osiągnięta przez Wykonawcę na koniec miesiąca listopada 2010 r. wartość wykonania w wysokości 15,78% uważa się za spełnienie wymaganej minimalnej ilości wykonania. W związku z tym, Wykonawca nie podlega karze umownej zgodnie z Subklazulą 8.7 warunków kontraktu.” Powyższe ustalenie Rozjemcy oznacza jednoznacznie, że Zamawiający (GDDKiA) nie ma prawa do przerzucenia odpowiedzialności za powstałe opóźnienia - na Konsorcjum. Nie ma także możliwości domagania się kar umownych, którymi bezpodstawnie obciążył Konsorcjum – tłumaczy Paweł Mazur, rzecznik prasowy NDI
- Kontrakt realizowany przez NDI SA – SB Granit SA pozostawał pod szczególnym nadzorem GDDKiA. Już w sierpniu 2010 roku wezwano wykonawcę w trybie Klauzuli 15.1 Warunków Kontraktu do nadrobienia opóźnień a kolejne wezwania zostały wysłane w październiku 2010 roku. Podejmując decyzję o takim zdecydowanym trybie mobilizacji wykonawcy GDDKiA uwzględniła wpływ powodzi na możliwość prowadzenia robót, o czym wykonawca był informowany w licznej korespondencji – argumentuje GDDKiA.
Zobacz galerię z budowy autostrady A4 w Malopolsce:
W Małopolsce w budowie jest odcinek autostrady A4 na trasie Szarów - Krzyż o łącznej długości blisko 57 km. W ramach przedsięwzięcia wyodrębnione zostały trzy odcinki:
- odcinek Węzeł Szarów - Węzeł Brzesko (Odcinek A – wykonawca: konsorcjum Polimex-Mostostal/Doprastav/Metrostav)
- odcinek Węzeł Brzesko - Węzeł Wierzchosławice (Odcinek B – wykonawca: konsorcjum NDI S.A. / SB Granit S.A.)
- odcinek Węzeł Wierzchosławice - Węzeł Krzyż (Odcinek C – wykonawca: DRAGADOS S.A.)
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +