mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa A4 Brzesko – Wierzchosławice zawieszona

Budowa A4 Brzesko – Wierzchosławice zawieszona

Konsorcjum NDI SA – SB Granit SA nie dokończy budowy autostrady A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice. GDDKiA tłumaczy, że umowę rozwiązało z winy wykonawcy. Wcześniej konsorcjum odstąpiło od kontraktu zarzucając GDDKiA zaległości w płatnościach za wykonane prace. Teraz GDDKiA musi zabezpieczyć plac budowy, dokonać inwentaryzacji prac wykonanych przez wykonawcę. Następnie konieczne będzie przygotowanie projektu różnicowego oraz ogłoszenie przetargu na wybór nowego wykonawcy prac. Przedmiotowy odcinek jest środkowym fragmentem budowanej autostrady A4 w Małopolsce. Prace miały zakończyć się za rok.

Budowa A4 Brzesko – Wierzchosławice zawieszona

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała umowę na budowę autostrady A4 na odcinku od węzła Brzesko do węzła Wierzchosławice (20,8 km) konsorcjum NDI SA – SB Granit SA.

- Pełną winę za rozwiązanie umowy ponosi wykonawca, który mimo wielu wezwań do przyspieszenia prac miał liczne, wielomiesięczne opóźnienia w realizacji kontraktu. Odstąpienia od kontraktu, które zostało złożone przez konsorcjum 9 lutego 2011 roku nie zostało uznane przez GDDKiA, ponieważ było bezzasadne. Kontrakt został rozwiązany przez GDDKiA z winy wykonawcy – czytamy w komunikacie.
- Wszystkie należności na rzecz wykonawcy za prace zrealizowane zgodnie z warunkami kontraktu i odebrane przez inżyniera kontraktu zostały wypłacone. Mimo to wykonawca ma zaległości w płatnościach w stosunku do podwykonawców na poziomie 9,6 mln zł. W obecnej sytuacji GDDKiA obciąży wykonawcę za odstąpienie od umowy z jego winy karą umową o wartości 10 proc. kontraktu, czyli kwotą 62 mln zł. Wartość kontraktu to 620 mln zł – dodaje GDDKiA.

GDDKiA tłumacząc swoja decyzję wymienia następujące zaniedbania i uchybienia wykonawcy:

  • zaawansowanie prac na poziomie 17 proc. przy upływie czasu na poziomie 50 proc.,
  • wykonanie robót za 87 mln zł, przy harmonogramie wykonawcy, który zakładał wykonanie prac za 271 mln zł,
  • 9-miesięczne opóźnienie w budowie obiektów mostowych i 4-5-miesięczne opóźnienie przy budowie drogi,
  • zbyt mała liczba pracowników na placu budowy (229 zamiast 516),
  • zbyt mała liczba samochodów ciężarowych na placu budowy (15 zamiast 167).

W dniu 7 lutego 2011 roku Komisja Rozjemcza powołana zgodnie z Kontraktem (Konsorcjum przyjęło propozycję składu Komisji Rozjemczej przedstawioną przez GDDKiA), podjęła decyzję w sprawie „zmiany wymaganej minimalnej ilości wykonania. Sentencja decyzji brzmi cyt. in extenso „Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności przedstawione Komisji Rozjemczej w sprawie przedmiotowego sporu, Komisja stwierdza, iż osiągnięta przez Wykonawcę na koniec miesiąca listopada 2010 r. wartość wykonania w wysokości 15,78% uważa się za spełnienie wymaganej minimalnej ilości wykonania. W związku z tym, Wykonawca nie podlega karze umownej zgodnie z Subklazulą 8.7 warunków kontraktu.” Powyższe ustalenie Rozjemcy oznacza jednoznacznie, że Zamawiający (GDDKiA) nie ma prawa do przerzucenia odpowiedzialności za powstałe opóźnienia - na Konsorcjum. Nie ma także możliwości domagania się kar umownych, którymi bezpodstawnie obciążył Konsorcjum – tłumaczy  Paweł Mazur, rzecznik prasowy NDI

- Kontrakt realizowany przez NDI SA – SB Granit SA pozostawał pod szczególnym nadzorem GDDKiA. Już w sierpniu 2010 roku wezwano wykonawcę w trybie Klauzuli 15.1  Warunków Kontraktu  do nadrobienia opóźnień a kolejne wezwania zostały wysłane w październiku 2010 roku. Podejmując decyzję o takim zdecydowanym trybie mobilizacji wykonawcy GDDKiA uwzględniła wpływ powodzi na możliwość prowadzenia robót, o czym wykonawca był informowany w licznej korespondencji – argumentuje GDDKiA.

 Zobacz galerię z budowy autostrady A4 w Malopolsce:

 

W Małopolsce w budowie jest odcinek autostrady A4 na trasie Szarów - Krzyż o łącznej długości blisko 57 km. W ramach przedsięwzięcia wyodrębnione zostały trzy odcinki:

  • odcinek Węzeł Szarów - Węzeł Brzesko (Odcinek A – wykonawca: konsorcjum Polimex-Mostostal/Doprastav/Metrostav)
  • odcinek Węzeł Brzesko - Węzeł Wierzchosławice (Odcinek B – wykonawca: konsorcjum NDI S.A. / SB Granit S.A.)
  • odcinek Węzeł Wierzchosławice - Węzeł Krzyż (Odcinek C – wykonawca: DRAGADOS S.A.)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~romek 2011-02-25

Krótka historia powstania NDI 1 istotna data W 1991 roku w Gdańsku została stworzona spółka Nederpol Development & Investment Ltd (NDI). Firma początkowo zatrudniała kilka osób i działała jako konsultant inwestycyjny oraz wykonawca robót instalacyjnych, w tym elektrycznych i teletechnicznych 2 istotnadataW czerwcu 2006 roku ruszyła budowa największej i najważniejszej inwestycji w Sopocie - przebudowa centrum miasta. W ramach kompleksu, w ciągu trzech lat, powstało pięć obiektów: Hotel Sheraton, Dom Zdrojowy, budynek mieszkalny, Centrum kulturalno-usługowe, budynek biurowo-parkingowy (przyszła siedziba NDI) oraz tunel pod Monte Casino.To chyba za zasów prezydenta Karnowskiego? Pełniliśmy rolę dewelopera i generalnego wykonawcy inwestycji, byliśmy również jej współinwestorem (poprzez udziały w Centrum Haffnera).W tresci prospektu reklamaowego czytamy Zakres działności Wyróżnia nas zakres świadczonych usług, który obejmuje wszystkie fazy planowania i realizacji projektu inwestycyjnego: W fazie przedinwestycyjnej: zdefiniowanie programu i struktury organizacyjnej inwestycji, ocena jej ekonomicznej opłacalności i wykonalności,

~Jotgie 2011-02-24

Bramki na A2 są rzeczywiście nieporozumieniem! 4 bramki od N. Tomyśla do Konina zmniejszają średnią prędkość o co najmniej 20 km/godz. Jak na autostradę to dużo! A nawiązując do artykułu to nie ma już szans na ukończenie A4 w całości na EURO2012. Winą za ten stan rzeczy obarczam BZDURNY SYSTEM WYBORU OFERT PRZETARGOWYCH (cena)! W Szwajcarii odrzuca się najniższą i najwyższą, z pozostałych oblicza średnią i wybiera tę, która jest najbliższa cenowo ofercie średniej. U nas bym zrobił tak, że odrzuca się wszystkie, których cena jest niższa niż np. 70% (próg do ustalenia) ceny kosztorysu inwestorskiego i dopiero z pozostałych wybiera tę najniższą.

~mr 2011-02-24

To niestety straszne jak podróżuje się po Polsce a jak po zachodniej czy południowej Europie. Duża różnica. Polska to kraj UE i nie dość, że od dziesiątek lat nie można było w Polsce sieci autostrad (autostrady są zdecydowanie za drogie dla kieszeni!, bramki co chwila i za częste!!, nawet nie ma automatycznych) i dróg ekspresowych to obwodnic jest za mało, na wielu zwykłych drogach dziury są skandaliczne i firmy remontujące nie remontują pełnych poboczy!!!! Np. Wyszków-Ostrowia. Poza tym nigdzie na Świecie a tym bardziej w Skandynawii, Holandii, Niemczech czy Szwajcarii nie ma tylu tandetnych i drażniących i mylących reklam na drogach i przy miastach!!!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport