mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa A4 z poślizgiem

Budowa A4 z poślizgiem

Budowa autostrady A4 na Podkarpaciu znowu się opóźnia. Chodzi o blisko 45 kilometrowy odcinek Rzeszów – Jarosław, który miał być oddany do końca tego roku, a obecnie nie ma wykonawcy. Po zerwaniu umowy z firmą Polimex-Mostostal, drogowcy szykują przetarg na kontynuację budowy tego odcinka.

 

 

 

Budowa A4 z poślizgiem

Biegnąca z zachodu na wschód autostrada A4 miała być gotowa jeszcze na Euro 2012. Później całą autostradą A4 mieliśmy przejechać pod koniec 2014 r. Jednak ciągłe kłopoty firm wykonawczych sprawiły, że budowa tej trasy znowu odjechała w czasie.

 

Przypomnijmy, 14 stycznia br. konsorcja z udziałem Polimexu-Mostostalu odstąpiły od realizacji budów autostrady A1 na odcinku Stryków – Tuszyn i autostrady A4 na odcinku Rzeszów – Jarosław. Polimex-Mostostal argumentował, że odstąpienie od kontraktów i zakończenie robót budowlanych na tych odcinkach spowodowane było brakiem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w kwocie ponad 2 mld zł.  Resort transportu podkreślał, że to właśnie Polimex Mostostal jako wykonawca odcinków autostrady A1 Stryków – Tuszyn oraz A4 Rzeszów – Jarosław, doprowadził do bardzo dużych opóźnień kontraktowych na obu odcinkach, co uniemożliwiło zakończenie przez tę firmę obu inwestycji. W tej sytuacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o ponownym ogłoszeniu postępowań przetargowych na wybór nowych wykonawców w celu jak najszybszego oddania do użytku pechowych odcinków autostrad.



Rzeszów – Jarosław to szósty i najdłuższy z ośmiu podkarpackich odcinków autostrady A4. Inwestycja obejmuje budowę ponad 41 km autostrady A4 o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pasy awaryjne. Połączenie ww. odcinka autostrady A4 z układem lokalnych ciągów komunikacyjnych realizowane będzie poprzez 3 węzły: węzeł Łańcut, węzeł Przeworsk, węzeł Wierzbna. Dla powiązania terenu po obu stronach autostrady zaprojektowano budowę 78 obiektów inżynierskich Ponadto na odcinku tym zlokalizowane będą 4 MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych).



Ponad 41-kilometrowy fragment autostrady Polimex-Mostostal budował od 2010 r. realizując kontrakt o wartości ponad 2,1 mld zł. Według danych GDDKiA odcinek A4 Rzeszów-Jarosław jest ukończony w niemal 69 procentach. - Szybkie przeprowadzenie postępowania przetargowego, wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy na dokończenie budowy daje możliwość zakończenia inwestycji w czasie gwarantującym pełne wykorzystanie przyznanych funduszy europejskich – uspokaja ministerstwo infrastruktury.



Jak powiedział nam rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, przetarg na dokończenie budowy zostanie ogłoszony w lutym br. (w tym lub przyszłym tygodniu). Nowy wykonawca, na kontynuowanie robót na odcinku A4 Rzeszów-Jarosław, będzie miał 14 miesięcy od daty podpisania umowy. Będzie zobowiązany do wykonania tzw. Kamienia Milowego. W terminie 12 miesięcy ukończy roboty wraz z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie w zakresie jednej jezdni autostrady A4 od węzła Rzeszów Wschód do węzła Jarosław Zachód, węzła Łańcut oraz węzła Przeworsk.  Tak więc termin oddania odcinka poznamy dopiero po wyłonieniu nowego wykonawcy, czyli najprawdopodobniej nie wcześniej niż w połowie roku.



W budowie jest także odcinek A4 Tarnów (węzeł Krzyż) – Dębica (węzeł Dębica Pustynia) o długości ponad  34 km. Po zerwaniu w 2012 roku umowy z konsorcjum Hydrobudowa (lider), ogłoszono przetarg na dokończenie budowy tego odcinka. Najniższą ofertę na realizację tego odcinka autostrady A4, na kwotę ponad 981 mln zł brutto złożyło konsorcjum firm, którego liderem jest firma Heilit + Woerner Budowlana Sp. z o.o. a partnerem firma Budimex S.A. Zgodnie z podpisaną umową prace mają potrwać do listopada br.

 

Zobacz jak powstawała autostrada A4 na Podkarpaciu



Autostrada A4 o długości docelowej około 680  km, łącząca granicę państwa z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca, województwo dolnośląskie, opolskie, małopolskie, podkarpackie z granicą państwa z Ukrainą w Korczowej. Autostrada A4 leży w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który zaczyna się w Calais we Francji biegnie przez Brukselę, Kolonię, Drezno, Wrocław, Katowice, Korczową, Lwów i Kijów aż do Kazachstanu. A4 jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.  

W 2013 roku przybyło blisko 80 kilometrów autostrady A4, są to następujące odcinki:
- węzeł Dębica Pustynia – węzeł Rzeszów Centralny
- węzeł Pawłosiów - węzeł Radymno
- Radymno-Korczowa
- węzeł Jarosław.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~realista 2014-02-13

Jeżeli nawet jakaś firma ma opóźnienia w budowie, to przy obecnej pogodzie mogła je trochę nadgonić i całość oddać najwyżej parę miesięcy później. Zerwanie kontraktu, to opóźnienie inwestycji o 2-3 lata. Zwiększenie opóźnienia, to zmniejszenie o dziesiątki milionów wpływów do budżetu z opłat za przejazd autostradą. Czy to nie jest działanie na szkodę Polski i Polaków?

~jumper 2014-02-12

@Jon - ale banialuki wypisujesz - Mostostal z budowy stadionu został przegoniony żeby koledzy od grubych kopert prezydenta miasta Dutkiewicza z firmy MaxBogl mogli przejąć budowę. I teraz najważniejsze - tak jak Mostostal miał opóźnienie tak Niemcy mieli jeszce większe. Stadion nie został oddany w terminie !!! Tu chodziło tylko o "udziały" w związku ze zmianą wykonawcy naiwny człowieku.

~wnerwiony 2014-02-12

Pogoda sprzyja budowlańcom. Można by budować całą zimę, bo temperatury cały czas na plusie. Inwestycje mogły by być oddane przed czasem i państwo kasowało by za przejazd. Niestety przez wrednych tępych urzędasów kontrakty są zrywane i inwestycje przeciągają się latami. W Chinach odpowiedzialnych za to już dawno by rozstrzelano. W Polsce niestety urzędasy są bezkarne.

~Jon 2014-02-12

Niestety wszystkie firmy noszące w nazwie "Mostostal", specjalizują się w opóźnianiu robót. Pamiętam jak Mostostal został przepędzony z budowy stadionu we Wrocławiu, to było okropne oburzenie, że teraz to już absolutnie nie da się zdążyć z budową. Jakoś i bez Mostostalu udało się go terminowo oddać do użytku. Zastanawiam się dlaczego takie firmy są wciąż wybierane w przetargach. Czy zaniżane przez nich ceny nie generują w efekcie zwiększonych kosztów skarbu państwa. Dlaczego we wstępnej fazie przetargowej nie odrzuca się takich oferentów?

~Katar 2014-02-12

Donald Aniele! Twój rząd osiągnął tak wiele!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport