mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa autostrady A1 Sośnica – Maciejów dobiega końca

Budowa autostrady A1 Sośnica – Maciejów dobiega końca

6-kilometrową trasą między węzłami „Gliwice-Sośnica” i „Gliwice-Maciejów” pojedziemy we wrześniu. Wówczas domknięta zostanie cała autostradowa obwodnica miasta Gliwice. Gliwicki fragment autostrady A1 jest trudny w budowie pod względem technicznym – przebiega przez tereny zurbanizowane i narażone na szkody górnicze. Dodatkowymi trudnościami przy budowie były powódź i długa mroźna zima.

Budowa autostrady A1 Sośnica – Maciejów dobiega końca
– To trudny fragment autostrady. Powstaje w starym korycie Kłodnicy. Podczas przygotowywania terenu pod budowę konieczne było usunięcie sporej ilości humusu, a także niebezpiecznego miału węglowego, który kiedyś osiadł na dnie rzeki. Na szczęście teren nie jest narażony na szkody górnicze. Sąsiedztwo Kłodnicy, a także rzeki Bytomki i potoku Żernickiego dało nam się jednak we znaki podczas ubiegłorocznej powodzi. Spory obszar budowy znalazł się wtedy pod wodą. Przez kilka tygodni musieliśmy wypompowywać wodę, co spowodowało przesunięcie terminu zakończenia inwestycji o dwa miesiące – wyjaśnia Wojciech Żurek, kierownik projektu z ramienia GDDKiA.

– Ten odcinek był także trudny technicznie. Przebiega przez teren silnie zurbanizowany, co stanowiło dodatkowe wyzwanie. Na długości kilku kilometrów powstało aż 13 obiektów inżynierskich – dodaje Krzysztof Pilśniak, dyrektor kontraktu z firmy Polimex-Mostostal (wykonawcy inwestycji). Wybudowano m.in.: dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę, wiadukty, mosty, przepusty pod autostradą, drogi dojazdowe, dwupoziomowy węzeł „Gliwice-Maciejów” wraz z Obwodem Utrzymania Autostrady oraz dwie estakady. Dłuższa z nich (1663 m – jedna z najdłuższych w Polsce) wiedzie nad torami kolejowymi, ulicą Chorzowską, rzeką Bytomką i drogą krajowa nr 88. Krótsza (521 m) prowadzi nad rzeką Kłodnicą i ulicą Kujawską. Estakady budowano nowatorską technologią nasuwania.

Obecnie trwają roboty wykończeniowe na obiektach mostowych, m.in. na estakadach. – Kładziemy kapy chodnikowe, deski gzymsowe i asfalt. Montujemy bariery i ekrany ochronne, przygotowujemy pobocza, sadzimy rośliny. Na końcu malowane będą linie i ustawiane tablice informacyjne. Zgodnie z umową roboty powinny się zakończyć 27 sierpnia – deklaruje przedstawiciel wykonawcy. Oddanie odcinka do użytku zaplanowano na wrzesień.

Górną warstwą jezdni autostrady będzie warstwa ścieralna wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA. Całkowita grubość konstrukcji nawierzchni wyniesie 1 m. Inwestycja obejmuje budowę dwóch estakad (1663m oraz 521m), 8 wiaduktów, 3 przejść dla zwierząt, murów oporowych, kanalizacji deszczowej, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia węzłów autostradowych i Obwodu Utrzymania Autostrady, a także wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

Budowa gliwickiego fragmentu A1 będzie kosztowała 1,1 mld zł i w całości zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Kiedy przejedziemy „jedynką” przez cały Śląsk? – Pozostałe fragmenty tej autostrady w województwie śląskim (od Gliwic do Pyrzowic oraz od Świerklan do Gorzyczek na południowej granicy kraju) są w budowie. Przewidywany termin ich ukończenia to wiosna przyszłego roku – informuje Dorota Marzyńska, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Odcinek A1 "Sośnica-Maciejów" o długości 6,017 km w całości przebiega przez Gliwice. na trasie znalazły się m.in. ul. Chorzowska, rzeka Bytomka, tory kolejowe, ul. Królewskiej Tamy, rzeka Kłodnica, ul. Kujawska, droga krajowa nr 88.
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~Pogromca Baranów 2011-06-16

Poza tym wszystko w normie prawie 200 milionów za km, tak jak w Warszawie na S-8

~pilbo 2011-06-16

Ta nowatorska metoda " nasuwania podłużnego " już chyba nie jest "nowatorska ". Znana i wielokrotnie stosowana w budowie konstrukcji przęsłowych obiektów wieloprzęsłowych. Poza tym to gratulacje !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport