mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa dróg to zadanie dla optymistów

Budowa dróg to zadanie dla optymistów

9 czerwca w Warszawie miała miejsce konferencja dotycząca polskiej infrastruktury. Rozmawiano głównie o aktualnym stanie sieci dróg w Polsce, o niezbędnym przyspieszeniu tempa prac oraz o szansach jej rozwoju, w perspektywie Euro 2012.

Budowa dróg to zadanie dla optymistów
Konferencja była kolejną z cyklu Building Competitive Advantage, organizowanych przez Amerykańską Izbę Handlową, we współpracy z Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Głównymi tematami dyskusji były propozycje zmian, zmierzających do przyśpieszenia tempa realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce oraz wypracowania modelu finansowania infrastruktury, z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego.

„Zadanie, które polega na budowaniu dróg, nowych linii kolejowych, modernizacji infrastruktury, to zadanie dla optymistów, bo tylko optymiści mogą przełamać biurokratyczne bariery, które wciąż odkrywamy” – powiedział podczas konferencji Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, który zachowuje optymizm i wciąż wierzy w realizację Programu Budowy Dróg do 2012 roku. Program przyjęty został przez rząd we wrześniu ubiegłego roku i według decyzji Ministra Infrastruktury miał być realizowany bez zmian, zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Teraz Minister podtrzymuje tą decyzję. Pomimo napiętej sytuacji, Program ten będzie kontynuowany.

Odnosząc się do opracowanego na zlecenie Amerykańskiej Izby Handlowej raportu Drogi na Euro 2012, analiza infrastruktury drogowej w Polsce – stan faktyczny i szanse rozwoju, Minister Grabarczyk zauważył, że jest to doskonały materiał do dyskusji. Z opracowania tego można wyciągnąć wnioski, które jeżeli zostaną uwzględnione i wdrożone, mogą przyśpieszyć realizacje projektów infrastrukturalnych. Organizacja Euro 2012 powinna być dodatkowym czynnikiem mobilizującym rząd, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, samorządy i sektor prywatny realizujące projekty w Polsce. Drogi są potrzebne gospodarce, jest to czynnik niezbędny, warunkujący szybszy rozwój gospodarczy gmin, powiatów, regionów i całego.

W czasie tego półrocza Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych. Nowy projekt eliminuje wiele barier, uelastycznia znaczną część przepisów, eliminuje prawne absurdy. Druga ważna ustawa, którą opracowano, to ustawa o koncesjach na usługi i roboty budowlane. Trzecia to nowelizacja specustawy drogowej. Spowoduje ona, że okres przygotowawczy dla inwestycji drogowych zostanie skrócony przynajmniej o połowę. Będzie również zmieniane prawo ochrony środowiska, Minister Środowiska przygotował nowelizację, która eliminuje żmudną administracyjną procedurę.
 
Cezary Grabarczyk ustosunkował się także do koncepcji partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Już Premier Donald Tusk w swoim expose zapowiedział, że rząd zmieni podejście do systemu PPP. Partnerstwo publiczno-prywatne ma być równorzędne z budżetowym i unijnym systemem finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Wznowiono negocjacje z koncesjonariuszem (firma Gdańsk Transport Company) na autostradzie A-1, któremu poprzedni rząd próbował odebrać koncesję na realizację odcinka miedzy Nowymi Marzami a Toruniem. Podjęto również negocjacje z Autostradą Wielkopolską, która być może będzie realizować odcinek autostrady A-2. Nowe koncesje mają być także udzielone na autostradę A-1, odcinek ze Strykowa do Pyrzowic oraz na odcinek autostrady A-2 ze Strykowa do Konotopy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~bopi 2008-06-24

Z wielkim niepokojem czytam doniesienia o kolejnym upraszczaniu prawa , w szczególności dotyczącego ochrony środowiska. Jesteśmy w UE od kilku lat , a od kilkunastu staramy się dostosować nasze prawo do prawa unijnego. Zachodzi więc pytanie czy nie można było tego zrobić raz a dobrze i dzisiaj mieć już doracowane procedury i wyszkolonych urzędników ? Błąd jaki został popełniony ,moim zdaniem, polega na strachu i zaniechaniu stosowania prawa unijnego. Dzisiaj jeszcze majstrujemy w ustawach ( czytaj : "eliminujemy żmudną procedurę " - mówią to urzędnicy państwowi) po to by za chwilę dowiedzieć się , że kolejna ustawa nie jest zgodna ze standartami prawa unijnego!! !Czyli kolejne stracone lata w realizacji inwestycji . Bez zgodności naszego prawa z p.unijnym nie ma pieniędzy na inwestycje z UE!! Urzędnicy muszą nauczyć się prawa UE i jego stosowania a nie "mamić" opinię publiczną złożonością procedur ! Pracuję w firmie gdzie wprowadzono wiele skomplikowanych procedur ( bardzo pracochłonnych ) .Po kilku latach stosowania śmiejemy się z naszych obaw ,o jakość pracy i jej efektywność ,jakie mieliśmy na początku ich stosowania . Trening czyni mistrza !!!

~Prztyczka KM 2008-06-14

Po podsumowanie ostatnich wiadomości na Waszych stronach wynika mi, że wielką niewiadomą stanowią odcinki autostrad Toruń - Stryków oraz Tarnów - Przemyśl ( do granicy z Ukrainą ). Bo o inne odcinki autostrad A1, A2 i A4 jestem już raczej spokojny, chyba firmy drogowe zdążą ze z tym na Euro 2012. Między innymi Warszawa być może już będzie miała połączenie na przyzwoitym poziomie z Europą Zachodnią. Miejmy nadzieję, że te rozliczne spotkania przyczynią się nareszcie do dobrego przyspieszenia robót na drogach.

~astrolog 2008-06-14

Prawda jest taka, ze na EURO 2012 wiekszosc planownych drog tak naprawde nie jest potrzebna, lecz glownie stadiony i hotele. Jednak Polacy najwiecej potrafia zdzialac, gdy maja noz na gardle, dlatego taki bat jest nam naprawde potrzebny. Od 20 lat nie mozemy sie uporac z problemem, wiec jesli bedzie wyrazna, twarda granicza czasowa, to nam to dobrze zrobi.

~Zorro 2008-06-13

EURO 2012 Kiedys bylo: "Budowa drog to zadanie dla fachowcow." Teraz jest: "Budowa drog to zadanie dla optimistow." Niedlugo bedzie: "Budowa drog to zadanie dla cudotworcow."

~Eberhardt Mock 2008-06-13

Po jaki ch..... o tym piszecie więcej tutaj doniesień o spotkaniach, naradach, panelach dyskusyjnych na których pie......lą bez sensu niż o budowach nowych dróg. Jak już macie tylko o tym pisać to zrezygnujcie z tego działu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport