mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Wreszcie słowa stały się faktem i ruszyła budowa Mostu Północnego w Warszawie. Trasa Mostu Północnego łącząca Białołękę z Bielanami będzie ósmą przeprawą drogową w stolicy. Koszt odcinka od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej sięga aż miliarda złotych. Jak zapewniają inwestorzy kierowcy skorzystają z trasy już pod koniec 2011 roku.

Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Mijały lata…

O konieczności budowy nowego mostu mówiono jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych.  Jednak historia budowy Mostu Północnego sięga roku 2004, kiedy to ówczesne władze ogłosiły konkurs na opracowanie koncepcji programowo-przestrzenej przyszłej przeprawy Jednak ani ogłoszony konkurs ani kolejne konkursy i przetargi nie doprowadziły do rozpoczęcia prac budowlanych ponieważ ich rozstrzygnięcia z powodu popełnionych przez urzędników błędów były unieważniane. W lipcu 2006 roku komisarz Warszawy ogłosił kolejny przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy i mostu (formuła „zaprojektuj i buduj”). Złożone oferty zaszokowały cenami – najniższa opiewała na ponad 1,6 mld zł, niemal trzy razy więcej niż zarezerwowano na ten cel w budżecie miasta. Z tego powodu przetarg został unieważniony. Władze miasta zdecydowały się na ogłoszenie dwóch postępowań – najpierw na projekt a potem na budowę. Odstąpienie w 2007 r. od koncepcji zamówienia w jednym przetargu dokumentacji projektowej wraz z realizacją prac budowlanych (zaprojektuj i wybuduj), pozwoliło miastu zaoszczędzić ponad 600 mln złotych (różnica pomiędzy najniższą ofertą, która wpłynęła w unieważnionym w styczniu 2007 r. przetargu na projekt i budowę trasy, a kosztem obecnie realizowanego projektu wraz z oddzielnie zleconymi pracami budowlanymi).

Powstaje most nad Wisłą

Na rozpoczęcie prac najbardziej czekali mieszkańcy Białołęki stojący dziś w korkach na moście Grota - Roweckiego i drogach dojazdowych do niego. Teraz dzięki inwestycji kierowcy otrzymają nowe połączenie, rowerzyści kolejną trasę rowerową (która przybliży ich do Puszczy Kampinoskiej), a osoby korzystające z komunikacji publicznej szybki dojazd do metra na Młocinach. Dodajmy, że budowa Trasy Mostu Północnego to największa samorządowa inwestycja w przeprawę mostową w Polsce.

Nowa trasa będzie miała parametry drogi głównej ruchu przyspieszonego. Kierowcy do dyspozycji będą mieli po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Przebudowane będą także drogi sąsiadujące z trasą, powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne. Przewidziano też budowę 3 sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia ulicznego. Powstanie również trasa tramwajowa o łącznej długości 3800 m.

Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795m. Konstrukcyjnie złożą się na nią trzy niezależne obiekty inżynierskie (oddzielny dla jezdni północnej, południowej oraz trasy tramwajowej wraz z ciągiem rowerowo-pieszym) o konstrukcji stalowej zespolonej, posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z 10 przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m. Węzeł Pułkowa  na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.

Prace zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua S.A., a partnerami: Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., Construcciones Sánchez Dominguez – Sando S.A. oraz Kromiss-Bis Sp. z o.o. Jak zapewnia wykonawca - prace zaplanowane na najbliższe miesiące nie spowodują utrudnień w ruchu. W pierwszej kolejności wykonane zostaną roboty ziemne, polegające na wzmocnieniu słabonośnego podłoża kolumnami żwirowymi. Prace te będą realizowane w rejonie planowanego węzła Pułkowa, a w drugiej połowie czerwca rozpoczną się wiercenia oraz badania geotechniczne po stronie węzła Modlińska. W połowie lipca startują roboty związane z posadowieniem przyczółków i podpór pod most. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu planowane są w sierpniu.

Co jeszcze w planach

Jeszcze w tym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie planuje podpisanie umowy na budowę kolejnego odcinka trasy - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny" (długość ok. 1 km).  W drugiej połowie lipca poznamy również oferty na dokumentację projektową fragmentu trasy od ul. Modlińskiej do ul. Płochocińskiej (długość 4,1 km).

W kolejnych etapach realizowane będą odcinki:
  • od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km)
  • od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km).

Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.

Podobne wiadomości:

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Polskie drogi 2017-09-06

S7 z Warszawy do Grójca już w realizacji

S7 z Warszawy do Grójca już w realizacji

Polskie drogi 2017-08-17

Komentuj:

~Marek Lacki 2009-06-17

3 pasy w jednym kierunku. Rozumiem, że taki projekt miał sens w latach 80tych, ale dziś? Dziś powinno ich być przynajmniej 5. Za chwile okaże się, że jest za mało przepustowy.

~mieszkaniec_Bialoleki 2009-06-09

Właśnie dobrze, że robią etapami. Dojeżdzam do Centrum W-wy z tzw. Zielonej Białołęki. Gdyby nagle wyłączyli ulice od Wisły do granic Warszawy z Markami, mieszkańcy częsci Warszawy na płn od Mostu Północnego stanęliby w gigantycznych korkach.... Za jakiś czas będzie remontowana Trasa Torunska od Modlinskie w stronę Marek - remont ma trwać 2 lata. Już sie boję o to, jak będę dojeżdzał do pracy. Teraz jeżdzę 40 minut wyjeżdzając o 9 z domu. Co będzie potem - boję się myśleć o tym....

~rudy 2009-06-09

fajnie bedzie - po trzy pasy ruchu:) chociaz nawet i po pięc by sie przydało;)

~ZET 2009-06-09

nie bardzo rozumiem, czemu te "etapy robią jeden pod drugim" zamiast równolegle.?? W efekcie za całość trasy powstanie za 6-7 lat, po na część nie ma nawet rozpisanych projektów. Znowu zanim skończą całość to część będzie już w remoncie, a korki jak były tak będą. Rece opadają.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Polska drogówka się zbroi - flota BMW 330i xDrive trafi pod koniec listopada na ulice. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania pozostałych oferentów, którzy proponowali takie modele jak Volkswagen Passat czy Skoda Superb.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic