mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Wreszcie słowa stały się faktem i ruszyła budowa Mostu Północnego w Warszawie. Trasa Mostu Północnego łącząca Białołękę z Bielanami będzie ósmą przeprawą drogową w stolicy. Koszt odcinka od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej sięga aż miliarda złotych. Jak zapewniają inwestorzy kierowcy skorzystają z trasy już pod koniec 2011 roku.

Budowa nowego mostu dla Warszawy rozpoczęta!

Mijały lata…

O konieczności budowy nowego mostu mówiono jeszcze pod koniec lat osiemdziesiątych.  Jednak historia budowy Mostu Północnego sięga roku 2004, kiedy to ówczesne władze ogłosiły konkurs na opracowanie koncepcji programowo-przestrzenej przyszłej przeprawy Jednak ani ogłoszony konkurs ani kolejne konkursy i przetargi nie doprowadziły do rozpoczęcia prac budowlanych ponieważ ich rozstrzygnięcia z powodu popełnionych przez urzędników błędów były unieważniane. W lipcu 2006 roku komisarz Warszawy ogłosił kolejny przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy i mostu (formuła „zaprojektuj i buduj”). Złożone oferty zaszokowały cenami – najniższa opiewała na ponad 1,6 mld zł, niemal trzy razy więcej niż zarezerwowano na ten cel w budżecie miasta. Z tego powodu przetarg został unieważniony. Władze miasta zdecydowały się na ogłoszenie dwóch postępowań – najpierw na projekt a potem na budowę. Odstąpienie w 2007 r. od koncepcji zamówienia w jednym przetargu dokumentacji projektowej wraz z realizacją prac budowlanych (zaprojektuj i wybuduj), pozwoliło miastu zaoszczędzić ponad 600 mln złotych (różnica pomiędzy najniższą ofertą, która wpłynęła w unieważnionym w styczniu 2007 r. przetargu na projekt i budowę trasy, a kosztem obecnie realizowanego projektu wraz z oddzielnie zleconymi pracami budowlanymi).

Powstaje most nad Wisłą

Na rozpoczęcie prac najbardziej czekali mieszkańcy Białołęki stojący dziś w korkach na moście Grota - Roweckiego i drogach dojazdowych do niego. Teraz dzięki inwestycji kierowcy otrzymają nowe połączenie, rowerzyści kolejną trasę rowerową (która przybliży ich do Puszczy Kampinoskiej), a osoby korzystające z komunikacji publicznej szybki dojazd do metra na Młocinach. Dodajmy, że budowa Trasy Mostu Północnego to największa samorządowa inwestycja w przeprawę mostową w Polsce.

Nowa trasa będzie miała parametry drogi głównej ruchu przyspieszonego. Kierowcy do dyspozycji będą mieli po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Przebudowane będą także drogi sąsiadujące z trasą, powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne. Przewidziano też budowę 3 sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia ulicznego. Powstanie również trasa tramwajowa o łącznej długości 3800 m.

Przeprawa mostowa będzie miała długość ok. 795m. Konstrukcyjnie złożą się na nią trzy niezależne obiekty inżynierskie (oddzielny dla jezdni północnej, południowej oraz trasy tramwajowej wraz z ciągiem rowerowo-pieszym) o konstrukcji stalowej zespolonej, posadowione na palach o średnicy 150 cm. Najdłuższe z 10 przęseł mostu, nurtowe, będzie miało 160 m. Dwie podpory mostu znajdą się w nurcie rzeki, pozostałe będą częściowo na terenach zalewowych. Nad podporą nurtową wysokość konstrukcji wyniesie ponad 9 m. Węzeł Pułkowa  na lewym brzegu Wisły składał się będzie z 10 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszych i 9 murów oporowych. Węzeł Modlińska na prawym brzegu rzeki to 5 wiaduktów posadowionych na palach i 9 murów oporowych.

Prace zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua S.A., a partnerami: Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o., Construcciones Sánchez Dominguez – Sando S.A. oraz Kromiss-Bis Sp. z o.o. Jak zapewnia wykonawca - prace zaplanowane na najbliższe miesiące nie spowodują utrudnień w ruchu. W pierwszej kolejności wykonane zostaną roboty ziemne, polegające na wzmocnieniu słabonośnego podłoża kolumnami żwirowymi. Prace te będą realizowane w rejonie planowanego węzła Pułkowa, a w drugiej połowie czerwca rozpoczną się wiercenia oraz badania geotechniczne po stronie węzła Modlińska. W połowie lipca startują roboty związane z posadowieniem przyczółków i podpór pod most. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu planowane są w sierpniu.

Co jeszcze w planach

Jeszcze w tym roku Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie planuje podpisanie umowy na budowę kolejnego odcinka trasy - od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego "Młociny" (długość ok. 1 km).  W drugiej połowie lipca poznamy również oferty na dokumentację projektową fragmentu trasy od ul. Modlińskiej do ul. Płochocińskiej (długość 4,1 km).

W kolejnych etapach realizowane będą odcinki:
  • od węzła przesiadkowego „Młociny” do Trasy NS (długość ok. 1,5 km)
  • od ul. Płochocińskiej do granicy miasta w kierunku wschodniej obwodnicy (długość ok. 4,5 km).

Trasa Mostu Północnego ma docelowo połączyć Trasę NS ze wschodnią obwodnicą Warszawy.

Podobne wiadomości:

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Marek Lacki 2009-06-17

3 pasy w jednym kierunku. Rozumiem, że taki projekt miał sens w latach 80tych, ale dziś? Dziś powinno ich być przynajmniej 5. Za chwile okaże się, że jest za mało przepustowy.

~mieszkaniec_Bialoleki 2009-06-09

Właśnie dobrze, że robią etapami. Dojeżdzam do Centrum W-wy z tzw. Zielonej Białołęki. Gdyby nagle wyłączyli ulice od Wisły do granic Warszawy z Markami, mieszkańcy częsci Warszawy na płn od Mostu Północnego stanęliby w gigantycznych korkach.... Za jakiś czas będzie remontowana Trasa Torunska od Modlinskie w stronę Marek - remont ma trwać 2 lata. Już sie boję o to, jak będę dojeżdzał do pracy. Teraz jeżdzę 40 minut wyjeżdzając o 9 z domu. Co będzie potem - boję się myśleć o tym....

~rudy 2009-06-09

fajnie bedzie - po trzy pasy ruchu:) chociaz nawet i po pięc by sie przydało;)

~ZET 2009-06-09

nie bardzo rozumiem, czemu te "etapy robią jeden pod drugim" zamiast równolegle.?? W efekcie za całość trasy powstanie za 6-7 lat, po na część nie ma nawet rozpisanych projektów. Znowu zanim skończą całość to część będzie już w remoncie, a korki jak były tak będą. Rece opadają.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport