mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Budujemy drogi z Funduszu Spójności

Budujemy drogi z Funduszu Spójności

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało dane dotyczące wykorzystania środków z Funduszu Spójności, które przeznaczono na projekty związane z transportem. Sfinansowane inwestycje są związane m.in. z budową autostrad A2 i A4.

Budujemy drogi z Funduszu Spójności
Do 30 września 2008 roku w ramach zatwierdzonych projektów Funduszu Spójności dla perspektywy finansowej 2004 – 2006 podpisano aż 219 kontraktów na łączną kwotę 3,815 mld euro. Wśród tych projektów 83 (na łączną kwotę 2,483 mld euro) dotyczyły inwestycji drogowych. Ich wartość to około 104 % kosztów kwalifikowanych (przekroczenie wynika z wyższych wartości niektórych kontraktów niż szacowano na etapie ubiegania się o dofinansowanie, różnica zostanie pokryta ze środków krajowych).

Tylko od początku tego roku (do 30 września) podpisano 37 kontraktów na łączną kwotę 503 mln euro, w tym 8 drogowych (sześć w ramach perspektywy finansowej 2004 – 2006 na kwotę 341 mln euro oraz dwa w ramach perspektywy finansowej 2007 – 2013 na kwotę 676 mln zł).

Wartość środków Funduszu Spójności przekazanych beneficjentom w sektorze transportu do dnia 30 września 2008 roku wyniosła 1,421 mld euro, co stanowi ponad 51% przyznanej kwoty dofinansowania. W pierwszych trzech kwartałach roku 2008 kwota ta wyniosła prawie 208 mln euro.

Do tej pory zrealizowano osiem projektów w ramach strategii wykorzystania Funduszu Spójności, przy czym dokonano końcowego rozliczenia trzech z nich. Projekty zakończone i rozliczone to: Warszawski Węzeł Transportowy, przygotowanie projektu budowy autostrady A2 Stryków – Konotopa oraz wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 50 Sochaczew – Grójec. Z kolei projekty jeszcze nie rozliczone to: przygotowanie projektu dla autostrady A4 Zgorzelec – Krzyżowa, budowa autostrady A4 Kleszczów – Sośnica, budowa autostrady A2 Konin – Łódź (sekcja Emilia - Stryków II), budowa autostrady A2 Konin – Łódź (sekcja: Konin – Koło – Dąbie – Wartkowice – Emilia), a także przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E-65 Warszawa – Działdowo – Gdynia. W czerwcu bieżącego roku przekazano do Komisji Europejskiej wnioski o płatności końcowe dla tych projektów.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~romek 2008-11-04

Czesi ładują w Hamburgu Wegrzy w Triescie oczywiscie wykorzystując zaplecze techniczne tego portu.Zakłady Graficzne w Bydgoszcz odbierały dostawy duzych maszyn (drukarnia) równiez przez port w Hamburgu.Szkodliwym dla polskich portów Szczecina Gdanska jest odległośc od głownych szlaków komunikacyjnych morskich z USA i Chinami oraz brak nowoczesnego zaplecza technicznego i drogowego w perspektywie tranzytu do krajów nadbałtyckich.Brak dobrej komunikacji autostradowej miedzy tymi portami jako uzupełnienie tranzytu jest również podstawowa bolączka którą bierze się pod uwagę przy wyborze portów docelowych dla ładunków.Nalezy zrewidowac pogląd że porty są tylko brama wywozową polskich towarów w perspektywie zmian struktury eksportu.Polityka niszczenia struktur polskiego przemysłu stoczniowego przez urzedników UE wzmacnia pozycje niemieckich portów w tej grze.Koncepcja budowy dróg typu S po starym sladzie jest zwykłym nieporozumieniem.Skąd te pomysły a no z tąd ze sprawne drogi tranzytowe omijaja wiekszosc grajdołow stacji benzynowych zajazdów w które winwestowano prywatne pieniadze a teraz byłaby bryndza.Czyli pudrujemy starego syfa.Panie Grabarczyk weż się Pan do roboty.

~LOL 2008-11-04

Poza tym trasa ta nie powstanie tak szybko jak byśmy sobie tego życzyli bo prognozowany ruch jest zbyt mały. Do tego dochodzą olbrzymie problemy środowiskowe zarówno w sytuacji gdy przyjęty zostanie wariant północny (blisko wybrzeża) jak i południowy (tzw.berlinka). NIE MA CO LICZYĆ ŻE POWSTANIE PRZED 2015 rokiem a wiec w ramach unijnej perspektywy finansowej 2007-2013. Stawiałbym raczej na kolejną perspektywę unijną, czyli że powstanie przed 2020. Do tego czasu lepiej kupić łódź lub w pław.... :(

~adam 2008-11-04

tak jest, nie ma w planie A6 jest S6 i nie idzie ona sladem planowanej przez Niemcow autostrady tylko sladem drogi krajowej nr 6 (przez Koszalin, Slupsk itd)

~PasiQ88 2008-11-03

z tego co wiem to 6 bedzie miała klase S. czyli nie bedzie to A-6 a S-6. no chyba że sie myle to mnie poprawcie.

~romek 2008-11-03

Panowie z Ministerstwa Infrastruktury, gładzicie finansowo A2,A4 nimiłosiernie.Proszę przydzielic część fundusz na wykonanie strategicznej analizy i projektu Autostrady Pomorskiej A6 (Berlinki).Czas leci ,Autostrada ta przydałaby się już w 2012 jako njlepsze połaczenie Gdańska z granica zachodnią.Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport