mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Coraz dłuższa autostrada A1

Coraz dłuższa autostrada A1

Od maja kierowcy mogą korzystać z ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Udostępnienie 19-km odcinka od Włocławka do Kowala daje możliwość podróżowania autostradą bezpośrednio z Gdańska do Łodzi. Lada dzień pod koła powinien trafić długo oczekiwany odcinek A1 w okolicach Mszany na południu Polski. Do realizacji zostanie jeszcze wschodnia obwodnica Łodzi i fragment A1 z Tuszyna przez Częstochowę do Pyrzowic. 

Coraz dłuższa autostrada A1
Od maja kierowcy mają do dyspozycji A1 z Łodzi do Gdańska o długości prawie 300 km. Odcinek z Gdańska do Torunia (152 km), zarządzany przez koncesjonariusza - spółkę Gdańsk Transport Company, został ukończony w październiku 2011 r. W 2013 r. oddano do ruchu odcinki A1 z Kowala do Strykowa oraz z Torunia do Włocławka. 30 kwietnia br. otwartych zostało 19 kilometrów trasy od Włocławka do Kowala. W ramach inwestycji  powstały między innymi: 4 węzły drogowe (węzeł Czerniewice, Ciechocinek, Włocławek Północ, Włocławek Zachód ), 58 obiektów inżynierskich, ponad 200 km barier, 120 km ogrodzeń i siatek ochronnych, 74 zbiorników retencyjnych i ponad 20 km ekranów akustycznych. - Po pozytywnym zakończeniu prac odbiorowych trasa główna została udostępniona kierowcom. Do wakacji nadal będą kontynuowane prace m.in.: na drogach lokalnych, serwisowych i Miejscach Obsługi Podróżnych. Obecnie MOP-y od Torunia do Kowala nie są jeszcze udostępnione, niemniej jednak będą one podlegały procedurze odbiorowej już od maja bieżącego roku – zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Co ciekawe, na odcinku autostrady A1 z Kowala do Włocławka został wprowadzony pilotażowy program oznakowania. Węzły drogowe otrzymały numerację i nowe nazewnictwo (węzeł nr 12 Czerniewice, nr 13 Ciechocinek, nr 14 Włocławek Północ, nr 15 Włocławek Zachód). Dodatkowe tablice drogowskazowe wraz ze strzałkami zostały rozmieszczone nad pasami ruchu. Jak zaznaczają drogowcy nowe rozwiązania, stosowane z powodzeniem na zachodzie Europy, mają przyczynić się do bezpieczeństwa i wygody kierowców.

Wkrótce będziemy komfortowo podróżować także na południu Polski. Lada dzień pod koła kierowców powinien trafić bowiem pechowy odcinek A1 z mostem w Mszanie.

Przypomnijmy, budowa autostrady A1 na odcinku od granicy państwa z Republiką Czeską do Świerklan została niemal ukończona, poza jednym obiektem mostowym w ciągu autostrady w miejscowości Mszana. Budowa obiektu wzbudzała wiele kontrowersji i przeciągała się w czasie. W ubiegłym roku konsorcjum Alpine Bau odstąpiło od realizacji prac, a GDDKiA odstąpiła od umowy. Po usunięciu Alpine Bau z placu budowy GDDKiA przeprowadziła kolejny przetarg na dokończenie prac na odcinku A1 Świerklany – Gorzyczki. Budowę autostrady A1 kończy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Sp. z o.o., INTERCOR z Zawiercia. W ramach prac, wykonawca miał za zadanie wykonanie wszystkich niedokończonych robót przez poprzedniego wykonawcę – firmę Alpine Bau. W ramach naprawy mostu został wykonany m.in.: montaż systemu kabli sprężających wspartych na dewiatorach – stalowych elementach kierunkujących ich trasę, betonowanie brakujących części mostu, wykonanie żeber usztywniających wewnątrz skrzynki mostu, korekta lin podtrzymujących most, montaż dylatacji, a także robocze obciążenie próbne obiektu.
Most w Mszanie przeszedł w maju kolejne próby obciążeniowe. Poprzednie odbyły się  pod koniec marca. GDDKiA po zakończeniu testów oraz prac wykończeniowych musi jeszcze złożyć do nadzoru budowlanego wniosek o pozwolenie na użytkowanie odcinka A1 - od Świerklan do węzła Mszana. Z ostatnich deklaracji ministerstwa infrastruktury i rozwoju regionalnego wynika, że most będzie przejezdny jeszcze w maju. Dzięki temu bez przeszkód będziemy mogli autostradą A1 dojechać do Czech.

W budowie jest jeszcze odcinek Stryków – Tuszyn, stanowiący wschodnią obwodnicę Łodzi. Jego budowa przeciąga się w czasie z powodu problemów z wykonawcą inwestycji.  Na początku roku GDDKiA oraz konsorcjum Polimeksu-Mostostalu, Doprastavu, MSF Engenharia oraz MSF Polska obustronnie wypowiedziały umowę na budowę A1 Stryków - Tuszyn. Żeby przyśpieszyć oddanie inwestycji do użytkowania, GDDKiA zdecydowała o podzieleniu odcinka na trzy odrębne postępowania przetargowe. W rezultacie zostaną podpisane trzy umowy na dokończenie budowy odcinków o długości 14,15 km, 10,01 km oraz 13,13 km. Nowi wykonawcy będą mieli 22 miesiące na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie ciągu głównego obu jezdni autostrady. W kwietniu udało się podpisać umowę dla jednego z nich  z firmą Budimex. Przetargi dla kolejnych dwóch odcinków są w toku.  GDDKiA zakłada, że 40 kilometrowy odcinek powinien być gotowy za około dwa lata.

Najdłużej poczekamy na autostradę A1 z Tuszyna pod Łodzią do Pyrzowic (woj. śląskie). Trasa ma mieć około 140 km długości. Pieniądze zagwarantowane są dla odcinka z Rząsawy do Pyrzowic, który będzie obwodnicą Częstochowy. Stało się tak po przyjęciu przez Radę Ministrów zmian w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w województwie łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.

Całość zadania podzielono na 4 odcinki o długości od około 5 do około 20 km.
  • Projekt i budowa autostrady A1 na odcinku F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem). Długość odcinka ok. 20,3 km od km 417+530 do km 437+800. Zamówienie będzie realizowane w formule „Projektuj i Buduj”. Termin realizacji: 33 miesiące od daty zawarcia umowy.
  • Projekt i budowa autostrady A1 na odcinku G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). Zamówienie będzie realizowane w formule „Projektuj i Buduj”. Długość odcinka 4,7 km od km 437+800 do km 442+500. Termin realizacji: 33 miesiące od daty zawarcia umowy.
  • Budowa autostrady A1 na odcinku H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem). Długość odcinka 16,7 km od km 442+500 do km 459+200. Zamówienie będzie realizowane w formule „Buduj”. Termin realizacji: 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.
  • Budowa autostrady A1 na odcinku, odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła). Długość odcinka ok. 15,2 km od km 459+200 do km 474+350. Zamówienie będzie realizowane w formule „Buduj”. Termin realizacji: 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Zainteresowanie budową ponad 57 kilometrowego odcinka jest olbrzymie. W pierwszym etapie przetargu wpłynęło łącznie (na wszystkie odcinki) 89 ofert od zainteresowanych firm i konsorcjów. Drogowcy szacują, że okres realizacji budowy wyniesie od 30 do 33 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od dnia podpisania umowy. Jak wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem to z nowego odcinka A1 powinniśmy skorzystać w 2017 roku.

Niestety ciągle brak jasnych deklaracji co do terminów realizacji A1 z Rząsawy do Tuszyna. Ta część A1 przebiega śladem "starej gierkówki", która ma zostać wyremontowana lub przebudowana. Oczywistym problemem jest znalezienie pieniędzy na realizacje inwestycji. Ostatnio pojawiły się głosy lokalnych samorządów, aby odcinek ten był drogą ekspresową a nie płatną autostradą. Decydujących rozstrzygnięć co do 40-letniej trasy nadal brak…

Autostrada A1 połączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem i południową granica państwa. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach (węzeł Sośnica) autostradę A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to około 570 km.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

Zbyszelski 2014-06-04

Oj niewiem kiedy my się doczekamy aby ogarneli się ze wszystkim. Ale dobrze mi to nie wygląda.

~warszawiak 2014-06-01

Na koniec jeszcze znalazłem w artykule informację wyssaną z palca, czyli wziętą z sufitu. Otóż prawdą jest, że na dokończenie robót po Polimexie na odcinku A1 Stryków-Tuszyn ogłoszono 3 przetargi dzieląc ten odcinek na 3 części. Ale cytuję: "W kwietniu udało się podpisać umowę dla jednego z nich z firmą Budimex." Koniec cytatu. To jakaś bzdura. Trzy przetargi wloką się dalej, a sezon budowlany w pełni. Na żaden z odcinków nie tylko nie podpisano żadnej umowy, ale żaden przetarg się jeszcze nie zakończył.

~warszawiak 2014-05-31

I jeszcze jedno: Pomijając już to, że przed 2011 r. oddano odcinek A1 z Gdańska najpierw do Tczewa (Swarożyn), a potem do Grudziądza (Nowe Marzy), to odcinek A1 z Kowala do Strykowa oddano na jesieni 2012 r., a nie w 2013 r. Naprawdę szanowni redaktorzy, za dużo błędów, jak na jeden artykuł.

~warszawiak 2014-05-31

I znowu to samo, cytuję: 1) "Najdłużej poczekamy na autostradę A1 z Tuszyna pod Łodzią do Pyrzowic (woj. śląskie)" 2) " Niestety ciągle brak jasnych deklaracji co do terminów realizacji A1 z Rząsawy do Tuszyna" Przedstawiłem dwa cytaty. Kiedy wreszcie redaktorzy przestaną pisać głupoty o brakującym odcinku A1 Pyrzowice-Tuszyn, zamiast o odcinku Pyrzowice-Piotrków. Odcinek A1 Piotrków-Tuszyn istnieje od grudnia 1989 r., od początku jest pełnoprawną autostradą, tak też od początku jest oznaczony i nigdy nie było tam żadnych ograniczeń prędkości, co znaczy, że obecnie można jeździć tam 140 km/godz. Dopiero po wybudowaniu A1 Pyrzowice-Rząsawa i Tuszyn-Stryków oraz przebudowaniu odcinka DK1 Rząsawa-Piotrków na autostradę A1 ("gierkówka"szanowni redaktorzy jest na tym odcinku, a nie na odcinku Rząsawa-Tuszyn) można na istniejącej autostradzie A1 Tuszyn-Piotrków wyremontować nawierzchnię i zainstalować siatki przeciwko wtargnięciu zwierzyny. Ale remont to nie budowa, bo nie można budować czegoś, co istnieje.

~marzyciel 2014-05-22

A mi się marzy, by po wjeździe na A1 płacić za całą trasę do granicy tylko raz a nie kilka razy dla każdego właściciela odrębnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.