mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Coraz dłuższa ekspresowa trójka

Coraz dłuższa ekspresowa trójka

Po kilkunastu latach budowa drogi ekspresowej S3 będzie realizowana na całym jej południowym odcinku.  Ponadto w ostatnich dniach do ruchu oddane zostały odcinki w województwie lubuskim. Wszystko wskazuje na to, że za trzy-cztery lata kierowcy pojadą nową północno-południową arterią drogową.

Coraz  dłuższa ekspresowa trójka
Największe opóźnienia w budowie dotyczyły południowego (dolnośląskiego) odcinka trasy. Początkowo planowano go ukończyć w 2011 r. Zgodnie z założeniami miała to być najkrótsza droga z Pragi i południowej Europy do wrocławskiego stadionu. Jednak i ten termin okazał się zbyt wyśrubowany, bo budowa drogi przesunięta została do roku 2020. Teraz, wraz z nową perspektywą dofinansowań unijnych  i przyjętymi poprawkami do planu budowy dróg w Polsce pojawiło się zielone światło dla inwestycji.

Dolnośląski odcinek S3 został podzielony na dwa etapy: 66 km odcinek z Nowego Miasteczka do Legnicy oraz 58 km odcinek z Legnicy do Lubawki. Budowa drogi S3 pomiędzy Nową  Solą a Legnicą została podzielona na 5 zadań realizacyjnych. W ubiegłym tygodniu wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 z Nowej Soli do Legnicy. Ogłoszone przetargi dotyczą dwóch: od węzła Nowa Sól Południe do węzła Gaworzyce (bez węzła) o długości 16,4 km oraz od węzła Gaworzyce do węzła Kaźmierzów (bez węzła) o długości 16,9 km.

- Postępowanie przetargowe będzie dwuetapowe. Pierwszy etap to składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Na tym etapie oceniane będzie doświadczenie oraz potencjał techniczny i ekonomiczny wykonawców. Termin składania wniosków to 1 października 2013 roku. Zakwalifikowani do drugiego etapu wykonawcy (maksimum 20) zostaną zaproszeni do złożenia ofert cenowych, które będą oceniane pod kątem ceny, terminu wykonania oraz długości gwarancji. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł zaproponować wykonanie zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny, jednak nie krótszym niż 30 miesięcy. Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych. Wymagany termin zakończenia zadania to 33 miesiące od daty podpisania umowy - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ogłoszenie przetargów na budowę drogi ekspresowej S3 Sulechów – Legnica – Lubawka ma umożliwić rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE.

Planowana trasa ekspresowa S3 w woj. dolnośląskim będzie dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale z możliwością dobudowy kolejnych pasów (zaprojektowano aż 12 m pas odgradzający obie jezdnie gdzie w przyszłości będą dobudowane dwa kolejne pasy ruchu). Na początku droga S3 będzie trzypasmowa jedynie na odcinku Polkowice-Lubin, gdzie jest największe natężenie ruchu. Swojej obwodnicy doczekają się mieszkańcy Jawora. Budowa obwodnicy, która ma wyprowadzić ruch z miasta, ma być prowadzona razem z budową drogi ekspresowej S3 Legnica-Lubawka.

Co ciekawe, budowa drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki zakłada, że w okolicach Wałbrzycha (obok miejscowości Stare Bogaczowice) powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie miał długość 2,3 km pobiegnie przez pasmo Gór Wałbrzyskich. W ramach inwestycji ma powstać też drugi tunel, znacznie krótszy (310 m), będzie przechodził przez w okolicach Gostkowa. Tunele będą miały po dwie osobne komory dla każdego kierunku jazdy.

O ile na południu Polski budowa S3 ma dopiero ruszyć, to w województwie lubuskim kierowcy mogą korzystać już z nowych odcinków. Kilka dni temu udostępniono kierowcom ponad 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Międzyrzecz Południe do Świebodzina. To oznacza, że kierowcy mają od tej chwili do dyspozycji cały 43 km dwujezdniowy odcinek S3 od Międzyrzecza do Sulechowa. Cały lubuski odcinek S3 ma być gotowy w połowie 2016 r.

Budowa S3 w  woj. lubuskim rozpoczęła się w sierpniu 2010 r. Pierwszy fragment od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ został oddany do ruchu w maju br. W trakcie realizacji jest obecnie 37 km odcinek S3 od Gorzowa Wlkp. do Międzyrzecza. Oddanie do ruchu planowane jest w maju 2014. Na kolejne odcinki S3 w lubuskim, które pozostały do realizacji tj. dobudowa drugich jezdni dla obwodnic Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza oraz odcinka od Sulechowa do Nowej Soli, zostały już ogłoszone przetargi. Rozpoczęcie prac przewidywane jest na wiosnę 2014, a zakończenie pod koniec 2016 roku.

Przypomnijmy, od 11 lipca br. kierowcy mogą się cieszyć jazdą nową obwodnicą Świebodzina wybudowaną w ciągu drogi ekspresowej S3. Do użytku został oddany pięciokilometrowy odcinek węzła Świebodzin Północ - Świebodzin Południe. Obwodnica połączyła wcześniej oddane fragmenty  S3: od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ (5 km) – oddany 27 maja br. i od węzła Świebodzin Południe do węzła Sulechów (20 km) – oddany 18 czerwca br.
.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~warszawiak 2013-09-05

Witam. Najpierw o tunelu w Świnoujściu. Zgadza się, kiedyś przedyskutowaliśmy tę kwestię z "p_brz", a ja na tym forum wielokrotnie o nim pisałem. Nie ulega wątpliwości, że tunel jest potrzebny, należy się mieszkańcom Świnoujścia (i nie tylko im, ale nam wszystkim i całej gospodarce) jak psu buda i dawno powinien być już wybudowany. Drobna uwaga do Romka: DK93 prowadzi do promów w Karsiborze, a tunel będzie od strony Wolina w ciągu DK3 raczej niż DK93. Ale to nieistone szczegóły, ważne, żeby wreszcie powstał. Teraz o S3. Niedawno otwarte bardzo, potrzebne odcinki, będące ciągiem od Międzyrzecza do Sulechowa są jednym z nielicznych wyjątków oddanych dróg w terminie w ostatnich latach. (dwumiesięczne opóźnienie odcinka Miedzyrzec-Jordanowo to nic w porównaniu z tym, co się dzieje w całej Polsce, jeśli chodzi o terminowość oddawania nowych dróg) Czyli można. I za rok po oddaniu odcinka Międzyrzec-Gorzów wspaniale możnaby jechać od Sulechowa do Szczecina. Możnaby, gdyby wcześniej nie popełniono ogromnej głupoty, budując tylko jedną jezdnię na obwodnicach Gorzowa i Międzyrzecza. A dlaczego nie naprawiono tego błędu i nie połączono dobudowy owych drugich jezdni (co zawsze jest droższe niż budowa dwóch od razu) przy okazji wykonywania odcinków Gorzów-Miedzyrzec i Międzyrzec-Świebodzin, tego normalny człowiek zrozumieć nie jest w stanie. Zaiste tajemnicze jest funkcjonowanie mózgów decydentów drogowych. Od otwarcia drogi Międzyrzec-Gorzów będą na w/w obwodnicach przez co najmniej dwa lata wąskie gardła i permanentne korki przy budowie drugich jezdni pod ruchem.

~romek 2013-08-30

Tunel ma przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 93. Rozpocząć ma się w rejonie oczyszczalni ścieków przy ul. Karsiborskiej (wyspa Uznam), a zakończyć przy skrzyżowaniu ulic Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej (Wyspa Wolin). Oprócz tego, aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa, w tunelu mają powstać tak zwane nisze ratunkowe i wyjścia awaryjne. Bogusław Liberadzki postanowił zwrócić się do Komisji Europejskiej w tej właśnie kwestii. W pierwszej kolejności zaproponował wykorzystanie, środków na rozbudowę infrastruktury, które nie zostały do tej pory zużytkowane, właśnie na tę inwestycję. 7 maja 2013 roku europoseł spotkał się z Matthiasem Ruete z Komisji Europejskiej, zaś 23 maja wysłał oficjalny list ze szczegółowym opisem technicznym inwestycji. Pieknie by było gdy w ramach budowy ułozono równiez linie kolejową na druga stronę co ułatwiło komunikacje pasazerską .Obecnie turysci przyjezdzający do Swinoujscia musza wysiadać i korzystac z busików które traca sporo czasu przy oczekiwaniu na przejaz promem .Jak czytałem w internecie jest to jedyne miasto w Europie o tej wielkosci które nie posiada stałej przeprawy.Rówiez zegluga promowa morska Swinoujscie Ystad czeka na to połączenie

~martyna 2013-08-30

Zapomniana S3 na północy Polski. Istnieje dokumentacja dot. połączenia 2-pasmowki z Miękowa do Ostromic - tylko dlaczego nic się nie mówi o jej realizacji, a w sezonie cala ta trasa to jeden wielki korek. Nie wspomnę już o dalszej trasie do Świnoujścia. Zapomnieli widocznie o 300 tys. Tir-ów ze Skandynawii przewożonych corocznie promami.

~p_brz 2013-08-30

Plany budowy tunelu pomiędzy Świnoujściem a Niemcami przedyskutowaliśmy na tym forum swego czasu z "warszawiakiem". Pomysł jak tak wielki i genialny jak nierealny w naszych polskich warunkach :)

~romek 2013-08-29

S3 dotrze do Swinujscia no i gdyby planisci dzielac pieniadze pamietali ze Swinujscie lezy na wyspie Uznam odciete od macierzy Swiną.W okresie zimowym gdy kra z Zalewu Szczecinskiego spływa do morza promy muszą sie zatrzymac co zatrzymuje cały transport do miasta.Budowa tunelu jest pilna potrzeba dla tego miasta.W Gdansku sprowadzono taka tarcze TBM o srednicy 11m która drązy tunel pod Martwą Wisła.Moze uda sie wykorzystac to urzadzenie przy budowie dawno oczekwanego tunelu.Pamietam stary dworzec kolejowy w Swinoujsciu który miesci sie na wyspie .Przed 1945 rokiem połaczony był przez Albeck niemiecki z Rzesza .Po zmianie granic został sie wyspa tak jak to miast które po 45 roku okupowali w duzej częsci sowieci.Baza morska sowietów u ujscia odry po lewej stronie istniała do 1989 roku bez nikakich.Ruskie dopiero po 67 wycofali sie z najładniejszego deptaka przy morzu traktujac je jak swoje.Tak do dzisiaj brakuje dobrej gotówki chociazby w 10% jakie dostaje na inwestycje Gdansk.Pamietajmy o tym miescie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport