mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Coraz dłuższa lista priorytetowych inwestycji drogowych

Coraz dłuższa lista priorytetowych inwestycji drogowych

W najbliższym czasie zostaną ogłoszone przetargi na budowę kolejnych kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Rząd zaakceptował bowiem zmiany w załączniku nr 5 do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 i poszerzył listę priorytetowych inwestycji. Dało to zielone światło dla budowy około 575 km nowych dróg w tym odcinka autostrady A1 na Śląsku.

Coraz dłuższa lista priorytetowych inwestycji drogowych

W 2013 roku przybyło około 330  kilometrów nowych dróg krajowych. To między innymi nowe odcinki autostrad A1 i A4, dróg ekspresowych S2, S3, S7, S17, S19 i  obwodnic miast. W sumie możemy korzystać z ponad 2,7 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym 1,4 tys. km autostrad i 1,2 tys. km tras ekspresowych. W kolejnych latach czeka nas dynamiczna rozbudowa sieci drogowej. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad tym roku, pod koła kierowców trafi 500 km nowych dróg. Do 2020 r. długość autostrad ma wynosić około 2000 km, a dróg ekspresowych - około 5300 km – tak zakłada przyjęta w 2011 r. rządowa koncepcja rozwoju sieci drogowej w Polsce.

Głównym założeniem na najbliższe lata jest planowanie i realizacja inwestycji drogowych tak by powstały  całe ciągi autostrad i dróg ekspresowych. Dlatego priorytetowa jest budowa dróg: A1 z Tuszyna do Pyrzowic, A2 do wschodniej granicy, S3 z Nowej Soli do granicy czeskiej, S5 z Poznania do Wrocławia, S6 ze Szczecina do Gdańska, S7 z Gdańska przez Warszawę i Kraków do Rabki, S8 z Wrocławia do Łodzi i z Warszawy do Białegostoku, S17 z Lublina do Warszawy i S19 na całej długości od granicy z Białorusią przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją.

Od ubiegłego roku drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszają przetargi na nowe kilometry dróg ekspresowych i obwodnic miast. Rozpoczęcie realizacji nowych inwestycji jest możliwe dzięki decyzjom Rady Ministrów, która na wniosek Ministra Transportu zatwierdziła do realizacji załączniki nr 5 i 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Otworzyły one możliwość ogłoszenia przetargów na budowę ponad 700 km dróg ekspresowych o wartości przekraczającej 35 mld złotych oraz 12 obwodnic, na które  zarezerwowano środki w wysokości około 4,7 mld zł.

W marcu tego roku rząd poszerzył załącznik nr 5 o kolejne inwestycje. - Dodanie kolejnych inwestycji do listy w załączniku nr 5 oznacza uzupełnienie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, tak aby powstały połączenia między największymi ośrodkami gospodarczymi w kraju. Decyzja rządu pozwala uruchomić postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót na kolejnych odcinkach o długości ok. 575 km - informuje ministerstwo infrastruktury i rozwoju.

Do listy załącznika 5 dołączono następujące inwestycje:

  •     A1 odcinek Pyrzowice - koniec Obwodnicy Częstochowy (budowa 2014-2017),
  •     S3 Legnica - Bolków (budowa 2015-2018),
  •     S5 Wrocław - Bydgoszcz, odcinek Białe Błota - Mielno, Wronczyn - Radomicko (budowa 2014-2017),
  •     S5 Nowe Marzy - Bydgoszcz (budowa 2016-2018),
  •     S7 Warszawa - Gdańsk, odcinek koniec południowej obwodnicy Gdańska - początek  obwodnicy Elbląga, Napierki -
  • Płońsk (budowa 2014-2017),
  •     S8 Radziejowice - Białystok, koniec obwodnicy Wyszkowa - Zambrów (bez obwodnicy  Ostrowi Mazowieckiej)
  • (budowa 2014-2017),
  •     S19 Lublin - Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina - Sokołów Małopolski Północ (budowa 2014 -2017),
  •     S61 obwodnica Augustowa - granica państwa (budowa 2015-2020).


Jak zaznacza rząd włączone inwestycje to tylko część zadań planowanych do realizacji w perspektywie 2014-2020. - Wszystkie zadania drogowe, których realizacja nastąpi w nowym okresie programowania UE, zostaną ujęte w nowym kompleksowym programie drogowym po przyjęciu „Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do  2030 roku)”. Znowelizowanie załącznika nr 5 będzie stanowiło podstawę prawną do wszczęcia procedury przetargowej na wyłonienie wykonawców robót w 2014 r. - informuje kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Na realizację wszystkich zadań inwestycyjnych ujętych w załączniku nr 5 konieczne będzie zabezpieczenie 62,80 mld zł, w tym 25 mld zł na dodane zadania. Środki mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.

Przypomnijmy, w ramach załącznika nr 5 będą realizowane inwestycje na następujących drogach krajowych:
•    S3 Sulechów – Legnica,
•    S3 Legnica – Lubawka,
•    S5 Wrocław – Bydgoszcz, odcinki: Poznań – Wronczyn, Radomicko – Kaczkowo, Korzeńsko – Wrocław, Gniezno – Mielno,
•    S7 Warszawa – Gdańsk, odcinki: Olsztynek – Miłomłyn, Nidzica – Napierki,
•    S7 Warszawa – Rabka, odcinki: Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny – granica województwa świętokrzyskiego, Igołomska – Christo Botewa, Lubień – Rabka,
•    S8 Radziejowice – Białystok, odcinki: Radziejowice – Paszków, gr. woj. Mazowieckiego – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo,
•    S17 Warszawa – Lublin, odcinki: w. Zakręt – Kurów,
•    S19 Lublin – Rzeszów, odcinki: obwodnica Lublina, w. Sokołów Małopolski Północ – Stobierna, w. Świlcza – w. Rzeszów Południe,
•    S51 Olsztyn – Olsztynek.

Z kolei lista inwestycji ujętych w załączniku 6 obejmuje budowę obwodnic:

• Bełchatowa wyprowadzającej ruch z krajowej drogi nr 8,
• Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15,
• Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15,
• Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 8,
• Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S11,
• Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11,
• Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79,
• Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16,
• Kłodzka w ciągu drogi krajowej nr 33 i 46,
• Nysy w ciągu dróg krajowych nr 41 i 46,
• Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20,
• Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28.


Plany resortu transportu są optymistyczne. Drogowcy akcentują, że pod względem długości autostrad i dróg szybkiego ruchu zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy i szacują, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

Wieszal 2014-04-17

Na mapy sobie troche jeszcze poczekasz, bo z tym rzadko kiedy się spieszą, niestety

~kierowca 2014-04-02

Na melodię "Pan Jezus już się zbliża": "Wyybory juuuż tuż tuż": Śledząc informację rządowe mam wrażenie że niektóre odcinki były już wielokrotnie zbudowane i co roku są te same oddawane do użytkowania. Na górze piszecie Legnica-Bolków a niżej że poza tym będzie budowana Legnica-Lubawka ? Niestety tak zawiodły mnie obietnice ostatnich 8 lat z których została zrealizowana mniejszość planów że niestety ale nie wierzę w nowe zapewnienia rządowe i uważam je za przedwyborczą propagandę. W listopadzie 2015 okaże się że pieniążków nie ma, kryzys i trza wydać na armię, niepełnosprawnych i innych i skończy się jak zawsze - kolejnym załącznikiem korygującym. Jak napiszą że za miesiąc otwierają bo już malują pasy to wtedy zacznę się ekscytować. Z obietnic ostatnich lat zrealizowano tylko A2 Łódź - Warszawa, kawałki A1, A4 Kraków - Tarnów i trochę S8. Proszę porównać to z planami i załącznikami rządowymi jaki to procent tych planów. A porównaniami do Wlk Brytanii proszę mnie nie rozśmieszać.

~empire 2014-03-27

a mapy nowych dróg jak nie było tak nie ma !

~warszawiak 2014-03-26

@jumper: Początek mojego ostatniego postu powinien oczywiście brzmieć: "Tym razem się nie zgodzę".

~warszawiak 2014-03-26

@jumper: Tym radzę się nie zgodzę. Jeżeli wybuduje się np. 4-ry przejścia dla zwierząt, a cała droga będzie ogrodzona odpowiednią siatką, żadne zwierzę nie będzie w stanie wtargnąć na jezdnię, tylko będzie musiało udać się parę kilometrów do przejścia. A calutką A18 do granicy i z powrotem (lub DK18 jak ktoś woli) nieraz jechałem zarówno przed wybudowaniem płn nitki, jak i po wybudowaniu. Obecnie są tam bodaj na całym odcinku (od powstania płn nitki) siatki zabezpieczające i wobec powyższego brak jest już zabitej padliny. A to, że tak każe Unia, nie jest prawdą. Nigdzie w Unii, (np. ani w Niemczech ani w Szwecji) nie ma tylu przejść dla zwierząt na nowo wybudowanych autostradach, co u nas. To tak samo, jak z ekranami, nasi drogowi decydenci chcą być bardziej "papiescy" niż cala Unia. Uważam, że nie jest to przypadkowe, chodzi o to, żeby szwagier szwagra jeszcze więcej zarobił. A co tam? Podatnik zapłaci. Na koniec: nawet wybudowanie pasów awaryjnych na A4 nie umożliwi natychmiastowego wprowadzenia opłat, potrzeba jeszcze przebudowy MOP-ów, niektórych stacji oraz przebudowy węzłów. A jeżeli tak będziemy rozumować, że lepsza jest darmowa niepełnowartościowa autostrada bez pasów awaryjnych z ograniczeniem prędkości do 110km/godz. i patrolami policji wlepiającami mandaty za jazdę np 125km/godz. od pełnowartościowej autostrady płatnej, to dojdziemy do absurdalnego wniosku, że lepiej, żeby autostrad nie było wcale, tylko zwykłe dwujezdniówki z jednopoziomowymi skrzyżowaniami, jak np na "gierkówce" Piotrków-Częstochowa-Katowice. Takie drogi na pewno byłyby bezpłatne.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport