mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Czwórka na Podkarpaciu już po przebudowie

Czwórka na Podkarpaciu już po przebudowie

Zakończyła się przebudowa ponad 54-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta. Wartość całej inwestycji wraz z etapem opracowania dokumentacji, wykupem gruntów i etapem realizacji, to ponad 594 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z Funduszu Spójności. Wartość dofinansowania to 533,9 mln zł.

Czwórka na Podkarpaciu już po przebudowie
Przebudowa DK4 na odcinku Machowa-Łańcut jest ważną inwestycją zarówno dla Podkarpacia, jak też Polski. DK4 stanowi bowiem zasadniczy element układu komunikacyjnego kraju. Łączy ona zachodnią i wschodnią część Polski, wiodąc od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Jest także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W niedalekiej przyszłości stanowić będzie również alternatywną drogę dla autostrady A4. Odcinek drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta przebiega przez teren powiatu dębickiego, ropczycko-sędziszowskiego, rzeszowskiego i łańcuckiego (na terenie gmin: Pilzno, Dębica, miasto Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Iwierzyce, Świlcza, Krasne, Czarna, Łańcut i miasto Łańcut). Długość całego odcinka objętego projektem wynosi 86,3 km, w tym gruntownej przebudowie poddano 54,8 km.

Zadanie podzielone zostało na cztery odcinki realizowane przez różnych wykonawców, co pomogło w ich przygotowaniu i samej budowie.

Przebudowa rozpoczęła się w 2008 roku. Jest to największa w historii działalności GDDKiA O/Rzeszów modernizacja drogi krajowej na terenie Podkarpacia. Trwające ponad dwa lata intensywne roboty na całym ponad 54-kilometrowym odcinku DK4, które prowadzone były „pod ruchem”, niewątpliwie utrudniały kierowcom płynny przejazd. Za to teraz można zauważyć, iż po remoncie trasa jest wygodna, zapewniająca sprawny przejazd, ale przede wszystkim bezpieczna oraz spełniająca unijne wymogi w zakresie standardów, jakim muszą odpowiadać szlaki komunikacyjne o charakterze ponadregionalnym i międzynarodowym - zaznaczają drogowcy z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Jako ostatni oddany do użytku został najdłuższy i jednocześnie najtrudniejszy technologicznie odcinek pomiędzy Pilznem i Ropczycami. Inwestycja ta była sporym wyzwaniem, ze względu na długość odcinka, ogromny zakres prac budowlanych i konieczność utrzymania ciągłości ruchu w obu kierunkach na najbardziej uczęszczanej krajówce w województwie Podkarpackim. Prace tylko na tym odcinku to prawie 34 miesiące prac drogowo-mostowych realizowanych „pod ruchem”. W szczytowym momencie inwestycji – latem 2009 roku prace budowlane realizowało niemal 430 osób oraz 160 maszyn i samochodów transportowych. Wykonawcę (Skanska) nie ominęły też dwie wiosenne powodzie w 2009 i 2010 roku. Ulewne deszcze i żywioł wstrzymały prace na wiele tygodni oraz dokonały sporych zniszczeń w już zrealizowanych pracach.

Istotną częścią tej inwestycji była przebudowa 4 mostów, 1 wiaduktu oraz rozbudowa 1 mostu przez potok Zawadka. Najtrudniejszą technologicznie częścią robót inżynierskich była budowa nowej 187-metrowej przeprawy przez rzekę Wisłokę w miejscowości Łabuzie (k/Pilzna). Do realizacji dwóch równoległych mostów wykorzystano – po raz pierwszy na Podkarpaciu – technologię nawisową. W metodzie tej najpierw powstaje zalążek mostu, czyli tzw. segment startowy. Od niego, w obie strony równocześnie, budowany jest most

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport